School/Faculty/Institute |
Faculty of Education |
Course Code |
ELE 242 |
Course Title in English |
University within School: Focus on Mathematics Education |
Course Title in Turkish |
University within School: Focus on Mathematics Education |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Lecture |
Level of Course |
Select |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
124 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Introduction to Mathematics Teaching
Introduction to Educational Sciences |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To understand how mathematics and mathematics teaching might be different in different settings and to understand the role of children’s individual construction of mathematics that contribute to mathematics teaching. |
Course Description |
This course will focus on the discussions of what constitutes teaching mathematics in different school settings including public and private as well as schools that follow national and international curriculum. The purpose is to expose the pre-service teachers for different settings and circumstances where school mathematics take place. |
Course Description in Turkish |
Bu derste amaç, öğretmen adaylarını çocuklarla birebir matematik dersi yapmalarını sağlayarak, çocukların bu kavramları nasıl öğrendiklerini gözlemlemeleri ve yaşanan zorluklarla ilgili öğretmen olarak ne gibi fırsatlar yaratılmalı konularında bilgi sahibi olmalarıdır. Bu bağlamda da farklı okullarda matematik dersinin nasıl işlendiğine dair bilgi edinmektir. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) .
2) .
3) .
4) .
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
ZELHA TUNÇ , |
Course Coordinator |
BENGİ BİRGİLİ |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Prof. Dr. ZELHA TUNÇ |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Matematik öğretimi nedir? |
2) |
USA ve MEB Standartları |
3) |
6. sınıf matematik eğitim programı |
4) |
Van de Walle Kitabı-Bölüm 1 |
5) |
Birebir öğretim |
6) |
Birebir öğretim |
7) |
Birebir öğretim |
8) |
Birebir öğretim |
9) |
Birebir öğretim |
10) |
Etkili öğretmen soruları |
11) |
Okul ziyareti |
12) |
Okul ziyareti |
13) |
Sınıf öğretimi ziyareti |
14) |
Sınıf öğretimi ziyareti |
15) |
Final |
16) |
Final |
Required/Recommended Readings | Required Textbooks:
Van de Walle, J., Karp, K., Bay-Williams, J. (2016).Elementary and Middle School
Mathematics: Teaching Developmentally, Enhanced Pearson eText -- Access Card, 9th Edition.
And some selected articles. |
Teaching Methods | Flipped Classroom model will be used while teaching this course. Students will gain
first exposure to new course material outside of class, usually via reading or watching
lecture videos/audios, and then class time will be used to assimilate that prior
mathematical knowledge through problem-solving or classroom discourse.
Students will teach a pair of middle school students for 8 week for two lesson periods.
Pre-service teachers will do small group teaching. They will prepare lesson plans in
another class they take concurrently and they will practice it in this class. They will
require to reflect on their teaching and students’ learning in written form three times.
They will share every week their struggles and how their middle school students think in
relation to teaching materials. They will meet face-to-face in the larger group with
similar misunderstandings to explore content through active learning and engagement
strategies.
They will spend a day at four different schools with different settings. These are schools
with High and low level socioeconomic status students, boarding school for orphans, and
an international school. They will be a guest at a mathematics class in those different
schools, then have time to talk about challenges and opportunities to be a teacher and
an administrator in those schools
Students will take the responsibility of their own learning, and study core content
either individually or in groups before class and then apply mathematical knowledge and
skills to a range of activities using higher order thinking.
Lecturing is still important but there will be a greater focus on gaining significant
learning opportunities through facilitating active learning of mathematics, engaging
students in the use of mathematical language, guiding learning, correcting
misunderstandings and providing timely feedback, etc.
In the Flipped Classroom setting, there will be a greater focus on concept exploration,
meaning making, and demonstration or application of mathematical knowledge
face-to-face.
Students are expected to watch the relevant week’s video/audio before attending to the
class, and track their progress toward fulfilling the requirements of the course. |
Homework and Projects | One to one teaching and classroom attendance(15 points):
You will be working with one or two middle school students for 8-10 weeks on your personally
scheduled times for two 30 minute sessions each week. Your experience with those students will
be in professional manner as a professional tutor. This continuity is important and you will do
your ‘Analysis and Revision of a 6 th grade Lesson Plan-Presentation (25 points)’ based on this
experience. Therefore, it is important that you take this opportunity seriously.
Journals (School Observations and your teaching of 6 th graders, University within
School (5 @ 10 points each= 50 points)
Observation& Reflection Journals and School visit write-ups
Keeping journal (It is important to submit your weekly journal on due dates through
Blackboard):
What did we do in class? Describe it. Give three specific examples related to
the experience, refer to ideas in readings if applicable.
How did this experience relate to learning and teaching?
What mathematical knowledge did you learn? What knowledge did you gain
about students, learning mathematics and teaching?
After every lesson in school visits, you should reflect a page. You will have different questions
every week, but the questions might be as follows
What was the mathematics discussed in the classroom?
Do you think children understand the goals of the lesson?
How do you know? Give some examples and direct quotations.
What do you think should be done within the next classroom to enhance
learning?
What do you think the challenges were and how did the teacher overcome
those challenges? Or she/he did not overcome them?
Final Project (35 points):
you will do your ‘Analysis and Revision of a 6 th grade Lesson Plan-Presentation (25 points)’ based
on this experience. Therefore, it is important that you take this opportunity seriously. You will do
a presentation about the experience you had with your teaching focusing on specific teaching
episodes such as fractions, integers, exponential numbers etc. |
Laboratory Work | Teaching one-to-one |
Computer Use | Computers will be used in pre-class activities and student projects. |
Other Activities | School visits. |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
1 |
% 15 |
Ödev |
1 |
% 50 |
Final |
1 |
% 35 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
tuncz@mef.edu.tr
Prof. Zelha TUNÇ-PEKKAN
Office: Thursdays 09:00-10:50
Office Phone: 212 395 36 25
E-mail Address: tuncz@mef.edu.tr
Class Hours: Thursdays 11:00-12:30
Academic dishonesty and plagiarism: YOK Disciplinary Regulation |