School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code MATH 126
Course Title in English Statistics for Social Sciences
Course Title in Turkish Sosyal Bilimler için İstatistik
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Lecture,Laboratory Work,Practical,Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 146 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the basic statistical concepts with on hands applications using modern tools to summarize and analyze data via graphical and quantitative tools, to learn to drive conclusions using statistical analysis and modern tools.
Course Description The aim of the course is to give the fundamentals of statistical analysis. This course introduces the basics of statistics for social sciences to summarize numerical and categorical data obtained from surveys, experiments, etc. The topics include different data types, measures of location, variability, shape, and association between variables. The students are expected to learn the fundamental concepts of hypothesis testing and locate apply appropriate tests for population mean, proportion, and difference, independence, and goodness to fit. Students will be able to apply Analysis of Variance and Simple Linear Regression using modern tools.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Sayısal ve kategorik verileri frekans dağılımı, histogramlar ile özetlemek ve betimleyici istatistikleri (ortalama, medyan, varyans) elle ve/veya Excel kullanarak hesaplamak
2) İki değişken arasındaki ilişkiyi kovaryans ve korelasyon katsayısını kullanarak analiz etmek ve yorumlamak, bunu elle ve/veya Excel kullanarak yapmak.
3) Temel hipotez test etme kavramlarını (tip I ve II hatalar) anlamak, çeşitli istatistiksel teknikler arasındaki farkları açıklamak ve belirli bir değişken seti ve araştırma soruları için uygun bir tekniği belirlemek.
4) Popülasyon ortalaması, popülasyon oranı ve popülasyon farklarına ilişkin hipotez testlerini (t-testi, z-testi) tasarlamak, çözmek ve sonuçlarını yorumlamak.
5) Uygunluk ve bağımsızlık testlerine ilişkin hipotez testlerini (ki-kare testi) tasarlamak, çözmek ve sonuçlarını yorumlamak
6) Popülasyon ortalamalarını karşılaştırmak için Varyans Analizini (ANOVA) tasarlamak, çözmek ve sonuçlarını yorumlamak
7) Sayısal verileri grafiklerle analiz etmek, Excel kullanarak basit bir doğrusal regresyon modeli oluşturmak ve geçerliliğini test etmek, ayrıca regresyon modellerinin tahmin ve kestirimde kullanılmasını anlamak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Sınav
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Proje
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Sınav,Ödev,Proje
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Sınav,Ödev,Proje
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev,Proje
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Sınav,Proje
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. N
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. N
Prepared by and Date BANU FEMİR GÜRTUNA , November 2023
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BANU FEMİR GÜRTUNA

Course Contents

Hafta Konu
1) Veri İstatistiği
2) Betimsel İstatistik
3) Betimsel İstatistik
4) Betimsel İstatistik
5) Betimsel İstatistik - İki Değişken arasındaki ilişkinin ölçülmesi
6) Hipotez Testi - Nül ve Alternatif Hipotezler, TİP 1 ve TİP 2 Hata
7) Hipotez Testi - Popülasyon ortalaması, varyans
8) Hipotez Testi - Popülasyon farklılıklarını ölçmek
9) Hipotez Testi
10) Varyans Analizi
11) Varyans Analizi II
12) Basit Linear Regresyon
13) Basit Linear Regresyon
14) Farklı Problemler İçin Uygun Testlerin Belirlenmesi Üzerine Gözden Geçirme - Quiz 8 (Regresyon Üzerine)
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsModern Business Statistics with Microsoft Excel by David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, 5th edition. Stats: Modeling the World (4th edition) by David E. Bock, Paul F. Velleman, Richard D. De Veaux, Pearson. Applied Statistics for Social and Management Sciences by Abdul Quader Miah, Springer.
Teaching MethodsFlipped classroom/ laboratory
Homework and ProjectsMidterm & final exam
Laboratory WorkNone
Computer UseUsing basic excel.
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 5 % 20
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration femirb@mef.edu.tr

Throughout the semester, students are responsible for following announcements, working on the uploaded material and responding to the discussions on the blackboard on a weekly basis. Coming class prepared is compulsory to be able to follow the course and stay engaged within the class. Students can submit a paper assignment on a rescheduled date and take make-up exams only if they submit an official health report to the faculty secretary’s office. The format of the make-up exams might differ from the exam delivered on time. Students are expected to come to class on time and be respectful of the teaching and learning environment at all times. Academic dishonesty will not be tolerated and is strictly penalized. Academic dishonesty includes any commitment of cheating, lying and deceit in any form such as plagiarism or cheating during exams. Students are strictly responsible for submitting their own work, not that of others or other agents. Full citation of others’ work is required. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 3 1 98
Küçük Sınavlar 2 7 14
Ara Sınavlar 2 7 2 18
Final 1 14 2 16
Total Workload 146
Total Workload/25 5.8
ECTS 6