School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 207 | ||||
Course Title in English | Physiological Psychology | ||||
Course Title in Turkish | Fizyolojik Psikoloji | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 144 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | 1. To understand basic concepts and principles in physiological psychology, 2. To learn about anatomy and cells of nervous system, 3. To comprehend different physiological systems involved in cognition and behaviour, (e.g., perception, attention, learning, memory, emotion) 4. To analyse how drug actions work in brain, and mechanisms behind addiction 5. To describe consequences of changes in physiological systems and their relation with abnormal behaviour. | ||||
Course Description | Theories and research on physiological basis of human behavior will be visited by focusing on topics such as evolution, genetics, nervous system, and brain plasticity. In addition, further theories and research on closely linked processes like biopsychology of motivation (hunger, drug addiction, hormones and sex), and disorders of cognition and emotion will be included. | ||||
Course Description in Turkish | İnsan davranışının fizyolojik temelleri üzerine olan teori ve araştırmalar evrim, genetic, sinir systemi ve beyin esnekliği gibi konu başlıklarına odaklanılarak işlenecektir. Buna ek olarak, bu konu başlıklarıyla yakından ilgili olan motivasyonun biopsikolojik özellikleri (açlık, madde bağımlılığı, hormonlar ve seks) ve biliş ve duygu bozuklukları da incelenecektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Beyin ve sinir sistemi ile ilgili terminolojiyi daha iyi değerlendirmek 2) İnsan davranışının fizyolojik/biyolojik doğasını analiz etmek. 3) Nörobilim makalelerini daha kolay okumak ve anlamak. 4) Sosyal, kültürel ve psikolojik faktörleri fizyolojik yönlerle ilişkilendirmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | Exam,HW |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Exam,HW |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | N |
Prepared by and Date | BANU FEMİR GÜRTUNA , December 2023 |
Course Coordinator | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. ESİN TUNA |
Hafta | Konu |
1) | Giris, Sinirbilim olarak Biyopsikoloji |
2) | Evrim, genetik ve deneyim |
3) | Sinir sisteminin anatomisi ve noral iletim |
4) | Biyopsikolojide Arastirma Yontemleri |
5) | Isinma ve 1. ara sinav |
6) | Sinir sisteminin gelisimi |
7) | Beyin hasari ve noroplastisite |
8) | Ogrenme, bellek ve amnezi |
9) | Aclik, yemek ve saglik & Hormonlar ve seks |
10) | Isinma ve 2. ara sinav |
11) | Uyku, ruya ve sirkadyen ritim & madde bagimliligi |
12) | Lateralizasyon, dil ve ayrik beyin |
13) | Emosyonun, stresin biyopsikolojisi ve saglik |
14) | |
14) | Biyopsikoloji ve psikiyatrik rahatsizliklar |
15) | Final sinavi |
16) | Final sinavi |
Required/Recommended Readings | Required/Main Textbook: Kalat, J. W. (2017). Biological Psychology (13th ed.). Cengage Learning. Cengage’s online platform, MindTap, will be used to support learning and make the lecture as interactive as possible. You will find the link in Blackboard to access your e-book and other activities. Recommended/Additional Textbooks: Supplemental readings and articles will be posted on Blackboard. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped classroom | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Assessment: Students will receive points on six assessments. No credit/points will be given for extra work! Final exam: (30 %): At the end of the semester, students will sit a 60-minute examination covering materials from Week 9-14. Midterm: (25 %): In Week 8 of the course (on 22nd of November Wednesday, during class hours), students will sit a 45-60-minute examination covering materials from Week 1-7. Research Proposal: (20 %): Each student will choose one article, and try to come up with a new idea to develop the study discussed in the classroom. The new study can either try to support the conclusions of the original reading, or to support an alternative theory. If the chosen article presents data from a case study, students should not try to imagine a new case, but should try to suggest a new test which could be carried out on the same patient, or on healthy participants to develop the study further. Proposals should be 1000-1500 words in length and include brief background information, a brief description of the original study, a thorough description and rationale for the new study, hypotheses, and a brief description of the proposed methodology. Pre-class assignments and Participation (15 %): You are expected to attend all classes and contribute to class discussions. You will be expected to complete pre-class assignments which can range from watching short videos and films, from reading assigned articles and chapters. You will also be expected to bring questions about each week’s reading/material and discuss them in class. Students cannot have more than 5 absences through the term, or their grade will be lowered one complete letter grade. The more you engage in the course the more you will gain from the experience, so please do not hesitate to ask questions and contribute ideas. Pop-up Quizzes: (10 %): There will be random quizzes during the term. Quizzes may consist of multiple-choice and short answer questions. Each quiz will cover the material presented/discussed in the class. Please note that if you miss the quiz, you will receive a zero. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
sansaln@mef.edu.tr Students missing an exam for a valid reason may be given a makeup exam at the instructor’s discretion. Any disrespectful attitude/act directly or indirectly toward the instructor/classmates will not be welcomed. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Proje | 1 | 8 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 144 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |