School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 201 | ||||
Course Title in English | Developmental Psychology I | ||||
Course Title in Turkish | Gelişim Psikolojisi I | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 129 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To acquire the necessary knowledge on the normative development of a child from womb to preschool years and to become familiar with human development in terms of physical, cognitive and social-emotional development. | ||||
Course Description | This course will be taught based on the flipped format. At the beginning of each topic, students will be assigned a relevant video and their understanding of the main concepts in this video will be assessed via pre-class quizzes. The students' knowledge and comprehension will be reinforced via in-class discussions and active participation in-class writing activities. Students will be asked to come to class prepared to actively participate and contribute to class discussions. As the instructor, I commit to preparing updated high-quality learning materials that are appropriate for second-year students. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders, bebeklik ve erken çocukluk dönemine odaklanarak yaşam boyu gelişime fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal alanlarda genel bir bakış sunacaktır. Derste öğrencilere bir yandan teorik bir altyapı sağlanırken, diğer yandan öğrenciler bu gelişimsel alanların araştırılmasında kullanılan metodoloji hakkında bilgilendirilecektir. Ders, gelişen birey ile çevresi arasındaki dinamik etkileşime ilişkin bir bakış açısıyla sunulacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Doğumdan okul öncesi yıllara kadar olan insan gelişiminin başlıca özelliklerini anlamak 2) Gelişim psikolojisindeki başlıca teorileri anlamak ve tartışmak 3) Gelişim psikolojisinde yürütülen başlıca gelişim teorilerini ve araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirmek 4) Yaşam boyu gelişim bilgilerini gerçek dünya sorunlarına uygulamak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam,Participation,Presentation |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation,Presentation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Participation,Presentation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Select,Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | S | Select,Presentation |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Select,Exam,Participation,Presentation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | S | Participation,Presentation |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Select,Presentation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Select,Presentation |
Prepared by and Date | DENİZ ÖZKAN GÖKTÜRK , December 2023 |
Course Coordinator | MELİKE ACAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ACAR |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Tarih, teori ve stratejik araştırma |
3) | Genetik ve çevresel temeller |
4) | Doğum öncesi gelişim |
5) | Bebeklik ve Yürümeye Başlama Döneminde Fiziksel Gelişim |
6) | Bebeklik ve Yürümeye Başlama Döneminde Bilişsel Gelişim |
7) | Bebeklik ve Yürümeye Başlama Döneminde Bilişsel Gelişim |
8) | Ara sınav |
9) | Bebeklik ve Yürümeye Başlama Döneminde Duygusal ve Sosyal Gelişim |
10) | Bebeklik ve Yürümeye Başlama Döneminde Duygusal ve Sosyal Gelişim |
11) | Erken Çocukluk Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim |
12) | Erken Çocukluk Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim |
13) | Erken Çocukluk Döneminde Duygusal ve Sosyal Gelişim |
14) | Erken Çocukluk Döneminde Duygusal ve Sosyal Gelişim |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | Required Textbook: Berk, L. E. (2018). Development through the lifespan. Seventh edition. SAGE Publishing. There may be a set of required readings and videos. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be taught based on the flipped format. At the beginning of each topic, students will be assigned a relevant video and their understanding of the main concepts in this video will be assessed via pre-class quizzes. The students knowledge and comprehension will be reinforced via in-class discussions and active participation in-class writing activities. Students will be asked to come to class prepared in order to actively participate and contribute class discussions. As the instructor, I commit to prepare updated high-quality learning materials that are appropriate for the second year students. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be asked to read the assigned book chapters and watch the assigned video before coming to class. Students will also be expected to write reflection papers about a scientific article of their choice and/or a popular article, a book, a movie, or a documentary about development. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||||||||
Other Activities | Classroom discussions based on each week’s book chapter, lecture, and in-class writing activities. | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
ozkande@mef.edu.tr Instructor’s e-mail address: ozkande@mef.edu.tr Students are expected to attend all the classes and participate in class discussions. Students should provide a legitimate excuse for missing any scheduled exam. There are no make-ups for quizzes and assignment(s). The format of the make-up exams might differ from midterm or final exams. Students are expected to behave respectfully at all times. Any attempt of cheating, lying, and deceit in any form such as plagiarism is considered dishonest and will not be tolerated. The students will fail the course and disciplinary action will be taken. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 2 | 84 | ||
Ödevler | 2 | 4 | 3 | 14 | |||
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 | 2 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 129 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |