School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code MATH 116
Course Title in English Calculus II
Course Title in Turkish Diferansiyel ve İntegral Hesap II
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Introductory
Semester Spring,Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 4 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 178 hours per semester
Number of Credits 7 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 105 - Calculus I | MATH 115 - Calculus I
Expected Prior Knowledge Differentiation and integration of real valued function of a single variable.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the differentiation of multivariable functions and multiple integration.
Course Description Polar coordinates, analytical geometry, infinite sequences and series, Taylor’s series, vectors, multivariable functions, partial derivatives and their applications, the gradient and directional derivative, extrema of functions of two variables, multiple integrals and their applications.
Course Description in Turkish Kutupsal koordinatlar, analitik geometri, sonsuz dizi ve seriler, Taylor serisi, vektörler, çok değişkenli fonksiyonlarda kısmi türev ve uygulamaları, gradyan ve doğrultusal türev, iki değişkenli fonksiyonların ekstremum noktaları, çok katlı integraller ve uygulamaları.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Use polar coordinates and classify conic sections.
2) Expand a function in a Taylor series about a point.
3) Identify and use vector oprations.
4) Calculate and differentiate multivariable functions
5) Identify local minima, local maxima and saddle points of a function of two variables.
6) Evaluate double and triple integrals
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date CANFUAD DELALE , May 2018
Course Coordinator İLKER ARSLAN
Semester Spring,Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi İLKER ARSLAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Polar coordinates and analytical geometry
2) Polar coordinates and analytical geometry
3) Infinite sequences and series
4) Infinite sequences and series
5) Vectors
6) Vector algebra
7) Geometric applications: Equations of planes and lines in space
8) Multivariable functions, partial derivatives
9) Partial derivatives and their applications
10) Partial derivatives and their applications
11) The Gradient and Directional Derivative
12) Extrema of a function of two variables
13) Multiple integrals and their applications
14) Multiple integrals and their applications
15) Final Exam / Project / Presentation Period
16) Final Exam / Project / Presentation Period
Required/Recommended ReadingsThomas' Calculus, 12th Ed., G. Thomas, M. Weir, J. Hass, F. Giordano, Pearson/ Addison Wesley, 2010.
Teaching MethodsLectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsNone
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Uygulama 28 % 20
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office and phone number: 5th Floor, (0212) 3953651 / 3953640 / 3953653 office hours: Tuesday 13:00-14:00 email address: canfuat.delale@mef.edu.tr dorantesd@mef.edu.tr gokce.tonuk@mef.edu.tr Rules for attendance: Classroom practice contributes to 20% of the total grade. Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, for each missed quiz the student will get the grade of the other quiz. No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, for each missed midterm the student will get the same grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf)

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 4 2 112
Küçük Sınavlar 2 6 1 14
Ara Sınavlar 2 12 2 28
Final 1 22 2 24
Total Workload 178
Total Workload/25 7.1
ECTS 7