School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | PHYS 103L | ||||||
Course Title in English | Physics I Lab. | ||||||
Course Title in Turkish | Fizik I Laboratuvarı | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Laboratory Work | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 30 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 2 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | none | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To acquire a solid understanding of the subjects and concepts including the description of motion, Newton's Laws, conservation principles (energy and momentum) and dynamics of rotation covered in the related Physics I course through hands-on experiments in laboratory. | ||||||
Course Description | This laboratory course includes the experiments related to mechanics. The laboratory experiments covered in this course are based on the measurement of time, period and force using proper tools. These measurements are used in order to determine the speed, velocity, acceleration and period of the objects in motion. With the help of physics laws, some physical quantities are determined following these measurements compared with those obtained from theoretical approaches. | ||||||
Course Description in Turkish | Bu laboratuvar dersi mekanik deneylerini içermektedir. Laboratuvarda yer alan deneyler zaman, periyot, kuvvet ölçümleri temellinde olup, bu ölçümler ve fizik yasaları kullanılarak hareket eden cisimlerin, hızı, momentumu, ivmesi ve erişim mesafesi gibi büyüklükler hesaplanacaktır. Hesaplanan bu nicelikler yardımıyla, bazı fiziksel parametreler deneysel olarak belirlenecek ve teori ile karşılaştırılacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Analyze motion using displacement, velocity and acceleration 2) Apply Newton’s laws of motion 3) Apply kinetic and potential energy, and energy conservation 4) Analyze momentum in collisions 5) Analyze circular motion and rigid body rotation 6) Collect data using a variety of equipment, record and organize data in tables and graphs, interpret data while addressing uncertainties, and draw conclusions 7) Demonstrate awareness to work safely in laboratory environment |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | AHMET TOGO GİZ , December 2018 |
Course Coordinator | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ |
Hafta | Konu |
1) | No Lab |
2) | Introduction to Physics Laboratory |
3) | Basic Measurements |
4) | Conservation of Momentum |
5) | Newton’s Laws |
6) | Inclined Plane |
7) | Projectile Motion |
8) | Hooke’s Law |
9) | Basic Pendulum |
10) | Centrifugal Force |
11) | Moment of Inertia |
12) | Make up week |
13) | Make up week |
14) | Lab Examination |
15) | Final Examination Period |
16) | Final Examination Period |
Required/Recommended Readings | Textbook : Sears & Zemansky's University Physics, 13th Edition, Vol. 1 Mastering Physics with eText -- Access Card Package http://wps.aw.com/aw_young_physics_11/13/3510/898586.cw/index.html | ||||||||||||
Teaching Methods | Students should come to the laboratory as reading their experiments beforehand. They will perform the experiment by the help of the instructor. They are obligated to bring their lab. sheets and get it signed by the instructor at the end of the lab. They will graph their results in situ. | ||||||||||||
Homework and Projects | No homework provided in this course | ||||||||||||
Laboratory Work | Yes | ||||||||||||
Computer Use | Calculator and ruler are required. Drawing their graphs with excel is suggested if the students bring notebook computer. | ||||||||||||
Other Activities | Students should know the concepts related with their experiments to be performed. | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
giza@mef.edu.tr Students are expected to attend min. 80% of the labs. There are only two make-ups for the missed labs. The attendance performance is going to be reflected as 50% to the final grades. After makeups, if the student has less than 7 experiments performed, he will fail the course. The students will get 10% reduction from the attendance score for the experiment she/he misses. For instance, if a student finishes the lab. course with the min. of 7 experiments, he will receive 40% from the attendance score instead of 50%. Other 50% contribution to the final grade comes from the final exam. The students are expected to pursue in this class with honesty and integrity. Disciplinary action will be pursued in all instances if academic dishonesty and cheating has occurred. Students with disabilities should consult the instructor for their special needs. For any question, please consult the instructor via mail (giza@mef.edu.tr). |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Laboratuvar | 10 | 1 | 1.5 | 0.5 | 30 | ||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 40 | ||||||
Total Workload/25 | 1.6 | ||||||
ECTS | 2 |