School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code HUK 128
Course Title in English Gender and Law
Course Title in Turkish Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Introductory
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 62 hours per semester
Number of Credits 2 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To be aware of and sensitive to inequalities arising from gender inequalities
Course Description In this course, it will be discussed and revealed how so- called neutral legal norms perpetuate gender-based inequalities. The course will also try to highlight how such inequalities should be tackled on the basis of law.
Course Description in Turkish Bu ders kapsamında toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin hukuk normları ve mahkeme kararlarındaki görünümü deşifre edilecektir. Nötr görünen hukuk normlarının eşitsizlikleri nasıl devam ettirdiği ortaya konulacaktır. Bu ders kapsamında aynı zamanda hukuken bu tür eşitsizliklerle nasıl mücadele edilmesi gerektiğinin de altı çizilecektir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin farkında olur.
2) Söz konusu eşitsizliklerin hukuk normlarında ve mahkeme kararlarındaki görünümlerini deşifre eder.
3) Bu eşitsizlikleri gidermek konusunda hukuken yükümlü olduğunun bilgisine sahip olur.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY , January 2024
Course Coordinator FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY
Semester Güz
Name of Instructor Öğr. Gör. FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş ve konuların takdimi
2) Norm kavramı ve normların temellendirilmesi
3) Toplumsal cinsiyet normları ve hukuk normları ve mahkeme kararlarıyla ilişkisi
4) Hukuk normları ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma
5) Yargı kararlarının ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma
6) Opuz Kararı
7) Vize Haftası
8) Eleştirel Hukuk Yaklaşımları
9) Eleştirel Hukuk Yaklaşımları
10) Feminist Hukuk Kuramı
11) Eşitlik ve farklılık yaklaşımları
12) Kamusal-Özel Alan Ayrımı
13) Özen Yükümlülüğü
14) Özen Yükümlülüğü
15) Finaller
16) Finaller
Required/Recommended ReadingsLaw and Gender Studies- ed: Gülriz Uygur, Nadire Özdemir, Seçkin Publishing Uygur, G., Çağlar, İ., "Violence", in Gender Studies, ed: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu University Press, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-975-06-0986-2. Uygur, G., Çağlar, İ., "Law", in Sociology of Gender Studies, ed: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu University Press, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-971-06-0981-7. Çağlar Gürgey, İ. Discrimination, M. Sellers, S. Kirste (eds.), Encyclopedia of the Philosophy of Law and Social Philosophy, Springer Nature B.V., DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-6730-0_712-1. Çağlar Gürgey, İ. General Recommendation No 35 CEDAW Committee: An Example of the Transformation of the Due Diligence Obligation within the International Human Rights Law", Ankara Barosu Dergisi, 2019/1, pp. 232-266. Çağlar Gürgey, İ., The State's Due Diligence Obligation", in Research Handbook on Feminist Jurisprudence, ed. Robin West, Cynthia Grant Bowman, UK: Edward Elgar Pub. 2019, pp. 485-502.
Teaching MethodsTheoretical lectures and discussions
Homework and ProjectsMeasurement and evaluation will be done through homework assignments. The final grade will be determined 40% on the midterm homework and 60% on the final homework. [In order to be successful in the course, the final homework grade must be 50 and above.] There will not be a make-up exam or a homework subject that will determine the make-up grade.
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Laboratuar 14 % 0
Ödev 1 % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
TOTAL % 100
Course Administration gurgeyi@mef.edu.tr

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Laboratuvar 14 0 0
Ödevler 1 0 0
Ara Sınavlar 2 4 2 12
Final 1 6 2 8
Total Workload 62
Total Workload/25 2.5
ECTS 2