School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | PHYS 104L | |||||
Course Title in English | Physics II Lab | |||||
Course Title in Turkish | Fizik II Laboratuvarı | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Laboratory Work | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 50 hours per semester | |||||
Number of Credits | 2 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | Through hands-on experiments in laboratory, to acquire a solid understanding of the subjects and concepts related with the electricity and magnetics produced from static and moving charges which covered in the related Physics II course. | |||||
Course Description | This laboratory course includes the topics related to electromagnetism. The laboratory experiments covered in this course are based on the measurement of current, magnetic fields and potential differences using proper tools. These tools are used for the purpose of determining some of the electrical parameters such as resistance, power, inductance and capacitance. Using magnetic field sensors, magnetic field around conductors having various geometries are measured and current-magnetic field relations are obtained. Dependence of magnetic field strength with the distance from the source is also extracted. | |||||
Course Description in Turkish | Bu laboratuvar dersi elektromanyetizma ile ilgili konuları içermektedir. Bu laboratuvar da yer alan deneyler, gerekli cihazlar kullanarak akım, manyetik alan şiddeti ve potansiyel farkı ölçümleri ile yapılmaktadır. Bu cihazlar sayesinde yapılan ölçümlerden direnç, güç, indüktans ve kapasitans değerleri tayin edilir. Manyetik alan sensörleri kullanılarak yapılan ölçümlerden, farklı geometriler için akım manyetik alan şiddeti ilişkileri çıkarılmaktadır. Ayrıca, manyetik alan şiddetinin uzaklıkla nasıl değiştiği gözlenmektedir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Explain the roles of circuit elements such as resistors, transformers, capacitors and inductors 2) Demonstrate knowledge in electric circuits 3) Explain mechanisms to produce magnetic fields around current lines and coils 4) Apply the concepts of electric field and electric potential 5) Collect data using a variety of equipment, record and organize data in tables and graphs, interpret data while estimating sources of error in a measurement, and draw conclusions 6) Demonstrate awareness to work safely in laboratory environment |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | SUAT ÖZKORUCUKLU , May 2018 |
Course Coordinator | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ |
Hafta | Konu |
1) | Distribution of laboratory sheets and providing information about general rules of laboratory to the students. |
2) | Transformer |
3) | Biot Savart Law |
4) | Wheatstone Bridge |
5) | Magnetic Field Strength Near a Straight Line |
6) | Resistance of a Conductor |
7) | Kirchoff’s Laws |
8) | Ohm’s Law |
9) | Equipotential Surfaces |
10) | Self-Inductance |
11) | Discharge curve of a capacitor |
12) | Make up week |
13) | Make up week |
14) | Lab Exam |
15) | Final Examination Period |
16) | Final Examination Period |
Required/Recommended Readings | Textbook : Sears & Zemansky's University Physics, 13th Edition, Vol. 2 Mastering Physics with eText -- Access Card Package http://wps.aw.com/aw_young_physics_11/13/3510/898586.cw/index.html | ||||||||||||
Teaching Methods | Students should come to the laboratory as reading their experiments beforehand. They will perform the experiment by the help of the instructor. They are obligated to bring their lab. sheets and get it signed by the instructor at the end of the lab. They will graph their results in situ. | ||||||||||||
Homework and Projects | No homework provided in this course | ||||||||||||
Laboratory Work | Yes | ||||||||||||
Computer Use | Calculator and ruler are required. Drawing their graphs with excel is suggested if the students bring notebook computer. | ||||||||||||
Other Activities | The students should know the concepts of their experiments to be performed. | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
Students are expected to attend min. 80% of the labs. There are only two make-ups for the missed labs. The attendance performance is going to be reflected as 50% to the final grades. After makeups, if the student has less than 7 experiments performed, he will fail the course. The students will get 10% reduction from the attendance score for the experiment she/he misses. For instance, if a student finishes the lab. course with the min. of 7 experiments, he will receive 40% from the attendance score instead of 50%. Other 50% contribution to the final grade comes from the final exam. The students are expected to pursue in this class with honesty and integrity. Disciplinary action will be pursued in all instances if academic dishonesty and cheating has occurred. Students with disabilities should consult the instructor for their special needs. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Laboratuvar | 10 | 1 | 2 | 1 | 40 | ||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 50 | ||||||
Total Workload/25 | 2.0 | ||||||
ECTS | 2 |