School/Faculty/Institute | Faculty of Education | |||||
Course Code | PHYS 131 | |||||
Course Title in English | Physics I | |||||
Course Title in Turkish | Physics I | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Select | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 153 hours per semester | |||||
Number of Credits | 8 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | The objective of this course is to provide the students the fundamental principles of physics where they can use in engineering applications. The first few chapters of this course recalls high school physics with more scientific notation. However, this course is also materialized with new subjects to provide the students the necessary basis for their future engineering classes. Having completed this course, students will be able to establish a cross reference between the fundamental physics laws and the real-world applications. | |||||
Course Description | This course includes the topics mostly related with mechanics part of fundamental physics. These topics are; significant figures, units and unit analysis, vectors, motion in one dimension, motion in multi dimensions, Newton’s Laws and their applications, work and kinetic energy, potential energy and conservation of energy, momentum and conservation of momentum, rotation of rigid bodies and dynamics of rotational motion. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Fizik sonuçlarını birim analiziyle inceleyebilme; 2) vektörlerle temel işlemleri (skaler ve vektörel çarpımlar) uygulayabilme; 3) Çok boyutlu kinematik prensiplerini ve Newton yasalarını temel fizik problemlerini çözmek için uygulayabilme; 4) Enerji, momentum, impuls ve korunum yasaları kavramlarını uygulayabilme; 5) tek bir eksen etrafındaki dönme kinematiği ve dinamiği prensiplerini uygulayabilme; 6) Serbest ve zorlanmış salınımlarla ilgili prensipleri uygulayabilmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | AHMET TOGO GİZ , |
Course Coordinator | BENGİ BİRGİLİ |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. YASAR GÜRKAN ÇELEBİ |
Hafta | Konu |
1) | Temel büyüklükler, anlamlı rakamlar, birimler ve birim analizi |
2) | Vektörler: Vektör cebiri, skaler çarpım, vektörel çarpım, Statik Denge |
3) | 1, 2 ve 3 boyutta hareket: Fırlatılan nesne hareketi ve düzgün dairesel hareket |
4) | Newton'un birinci, ikinci ve üçüncü yasaları |
5) | Newton yasalarının uygulanması: Sürtünme ve düzgün dairesel hareket |
6) | İş ve Kinetik Enerji: İş, iş-enerji teoremi ve güç |
7) | Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu: Konservatif ve konservatif olmayan kuvvetler |
8) | Parçacık sisteminin momentumu ve hareketi: Kütle merkezi, kütle merkezinin hareketi |
9) | Momentum ve momentumun korunumu |
10) | Dönme kinematiği: Açısal konum, açısal hız, açısal ivme, eylemsizlik momenti |
11) | Dönme dinamiği: Dönen cisimler için tork, iş ve kinetik enerji |
12) | Dönme dinamiği: Açısal momentum, açısal momentumun korunumu |
13) | Basit sistemlerin serbest titreşimleri |
14) | Zorlanmış titreşimler ve rezonans |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | Sears & Zemansky's University Physics, Hugh D. Young, Roger A. Freedman, Vol.1, 13th Edition, Addison-Wesley, 2011 Mastering Physics with eText -- Access Card Package http://wps.aw.com/aw_young_physics_11/13/3510/898586.cw/index.html | |||||||||||||||
Teaching Methods | Students should watch the lecture videos and course summaries posted in the blackboard system before they come to the classroom. The lecture contents are also posted in the blackboard system. The lectures are conventional lectures with instructor dominated. Example problems will be mostly solved by students. The interaction with the students (questions and answers) will be maximized as much as possible. | |||||||||||||||
Homework and Projects | There are mandatory homework assignments through Pearson system | |||||||||||||||
Laboratory Work | It is a separate class now (103L). | |||||||||||||||
Computer Use | N/A | |||||||||||||||
Other Activities | Random quizzes will take place. We will have at least 10 quizzes. | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
giza@mef.edu.tr Students are expected to attend 70% of the classes. There is no make-up for missed classes. One make-up exam will be given at the end of the semester for those who miss an exam due to a legitimate excuse accepted by the instructor. The students are expected to pursue in this class with honesty and integrity. Disciplinary action will be pursued in all instances if academic dishonesty and cheating has occurred. Students with disabilities should consult the instructor for their special needs. For any question, please consult the instructor via mail or phone. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 10 | 0 | 2 | 20 | |||
Küçük Sınavlar | 10 | 0.5 | 5 | ||||
Ara Sınavlar | 4 | 8 | 2 | 1 | 44 | ||
Total Workload | 153 | ||||||
Total Workload/25 | 6.1 | ||||||
ECTS | 8 |