School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code PHYS 131
Course Title in English Physics I
Course Title in Turkish Physics I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 153 hours per semester
Number of Credits 8 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective The objective of this course is to provide the students the fundamental principles of physics where they can use in engineering applications. The first few chapters of this course recalls high school physics with more scientific notation. However, this course is also materialized with new subjects to provide the students the necessary basis for their future engineering classes. Having completed this course, students will be able to establish a cross reference between the fundamental physics laws and the real-world applications.
Course Description This course includes the topics mostly related with mechanics part of fundamental physics. These topics are; significant figures, units and unit analysis, vectors, motion in one dimension, motion in multi dimensions, Newton’s Laws and their applications, work and kinetic energy, potential energy and conservation of energy, momentum and conservation of momentum, rotation of rigid bodies and dynamics of rotational motion.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Fizik sonuçlarını birim analiziyle inceleyebilme;
2) vektörlerle temel işlemleri (skaler ve vektörel çarpımlar) uygulayabilme;
3) Çok boyutlu kinematik prensiplerini ve Newton yasalarını temel fizik problemlerini çözmek için uygulayabilme;
4) Enerji, momentum, impuls ve korunum yasaları kavramlarını uygulayabilme;
5) tek bir eksen etrafındaki dönme kinematiği ve dinamiği prensiplerini uygulayabilme;
6) Serbest ve zorlanmış salınımlarla ilgili prensipleri uygulayabilmek.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Prepared by and Date AHMET TOGO GİZ ,
Course Coordinator BENGİ BİRGİLİ
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. YASAR GÜRKAN ÇELEBİ

Course Contents

Hafta Konu
1) Temel büyüklükler, anlamlı rakamlar, birimler ve birim analizi
2) Vektörler: Vektör cebiri, skaler çarpım, vektörel çarpım, Statik Denge
3) 1, 2 ve 3 boyutta hareket: Fırlatılan nesne hareketi ve düzgün dairesel hareket
4) Newton'un birinci, ikinci ve üçüncü yasaları
5) Newton yasalarının uygulanması: Sürtünme ve düzgün dairesel hareket
6) İş ve Kinetik Enerji: İş, iş-enerji teoremi ve güç
7) Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu: Konservatif ve konservatif olmayan kuvvetler
8) Parçacık sisteminin momentumu ve hareketi: Kütle merkezi, kütle merkezinin hareketi
9) Momentum ve momentumun korunumu
10) Dönme kinematiği: Açısal konum, açısal hız, açısal ivme, eylemsizlik momenti
11) Dönme dinamiği: Dönen cisimler için tork, iş ve kinetik enerji
12) Dönme dinamiği: Açısal momentum, açısal momentumun korunumu
13) Basit sistemlerin serbest titreşimleri
14) Zorlanmış titreşimler ve rezonans
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsSears & Zemansky's University Physics, Hugh D. Young, Roger A. Freedman, Vol.1, 13th Edition, Addison-Wesley, 2011 Mastering Physics with eText -- Access Card Package http://wps.aw.com/aw_young_physics_11/13/3510/898586.cw/index.html
Teaching MethodsStudents should watch the lecture videos and course summaries posted in the blackboard system before they come to the classroom. The lecture contents are also posted in the blackboard system. The lectures are conventional lectures with instructor dominated. Example problems will be mostly solved by students. The interaction with the students (questions and answers) will be maximized as much as possible.
Homework and ProjectsThere are mandatory homework assignments through Pearson system
Laboratory WorkIt is a separate class now (103L).
Computer UseN/A
Other ActivitiesRandom quizzes will take place. We will have at least 10 quizzes.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 12 % 10
Ödev 10 % 10
Ara Sınavlar 4 % 80
TOTAL % 100
Course Administration giza@mef.edu.tr

Students are expected to attend 70% of the classes. There is no make-up for missed classes. One make-up exam will be given at the end of the semester for those who miss an exam due to a legitimate excuse accepted by the instructor. The students are expected to pursue in this class with honesty and integrity. Disciplinary action will be pursued in all instances if academic dishonesty and cheating has occurred. Students with disabilities should consult the instructor for their special needs. For any question, please consult the instructor via mail or phone.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ödevler 10 0 2 20
Küçük Sınavlar 10 0.5 5
Ara Sınavlar 4 8 2 1 44
Total Workload 153
Total Workload/25 6.1
ECTS 8