School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code ELE 202
Course Title in English Foundations of Teaching Numbers, Operations and Algebra
Course Title in Turkish Foundations of Teaching Numbers, Operations and Algebra
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture
Level of Course Introductory
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 103 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites EDS 101 - Introduction to Educational Sciences
ELE 101 - Introduction to Mathematics Teaching | ELE 102 - Introduction to Mathematics Teaching
Expected Prior Knowledge Introduction to Mathematics Teaching Introduction to Educational Sciences
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To understand how young learners construct concepts of number, fractions, operations and algebra.
Course Description .
Course Description in Turkish

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ZELHA TUNÇ ,
Course Coordinator BENGİ BİRGİLİ
Semester Spring
Name of Instructor Prof. Dr. ZELHA TUNÇ

Course Contents

Hafta Konu
1) .
2) .
3) .
4) .
5) .
6) .
7) .
8) .
9) .
10) .
11) .
12) .
13) .
14) .
15) .
16) .
Required/Recommended ReadingsRequired Textbooks: Van de Walle, J., Karp, K., Bay-Williams, J. (2016).Elementary and Middle School Mathematics: Teaching Developmentally, Enhanced Pearson eText -- Access Card, 9th Edition. And some selected articles.
Teaching MethodsFlipped Classroom model will be used while teaching this course. Students will gain first exposure to new course material outside of class, usually via reading or watching lecture videos/audios, and then class time will be used to assimilate that prior mathematical knowledge through problem-solving or classroom discourse. Students will access key Probability and Statistics content individually or in small groups prior to class time, generate their questions, underline the points that they find most difficult or hardly understand, and then meet face-to-face in the larger group with similar misunderstandings to explore content through active learning and engagement strategies. Students will take the responsibility of their own learning, and study core content either individually or in groups before class and then apply mathematical knowledge and skills to a range of activities using higher order thinking. Lecturing is still important but there will be a greater focus on gaining significant learning opportunities through facilitating active learning of mathematics, engaging students in the use of mathematical language, guiding learning, correcting misunderstandings and providing timely feedback, etc. In the Flipped Classroom setting, there will be a greater focus on concept exploration, meaning making, and demonstration or application of mathematical knowledge face-to-face. Students are expected to watch the relevant week’s video/audio before attending to the class, and track their progress toward fulfilling the requirements of the course.
Homework and ProjectsProject on Manipulatives : Interview with the mathematics chair or teacher about Mathematics Manipulatives: You will be conducting an interview with an identified school mathematics department chair. You should record this interview (either voice or camera). Prepare about 10 questions, share with the course instructor before you use it at the interview. Your questions should be related to the use of the manipulatives. You need to identify what types of manipulatives there are at the school related to teaching numbers, fractions, operations and algebra. You can also observe how a teacher uses the focused manipulatives. You should write a report of 2-pages (12 points, Times New Roman, 1 inch- margin from all sides) and attach the pictures or videos of the manipulatives. Your report should include the answers to the questions and half a page of analysis about what you think about the usage of the manipulatives- benefits and disadvantages. Midterm: You will have an open ended and multiple choice exam related to the ideas, approaches discussed in the readings and classroom discussions. It is important that you come prepared to the class by reading the assignments, answer questions ahead of time, and participate the discussions in the classroom actively. Final Project: You will interview two students about their number and fraction concepts. You need to get permission from the parents. For number focus: students should be first or second grade. For fraction focus: students should be 5th or 6th grade. The interview should be around 15 minutes each. You should prepare questions before conducting the interview and share them in the class. Question preparation will be as a group but conducting interview (camera recorded) and then analysis will be individually graded.
Laboratory WorkNone
Computer UseComputers will be used in pre-class activities and student projects.
Other Activities.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Uygulama 2 % 10
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration tuncz@mef.edu.tr

Academic dishonesty and plagiarism: YOK Disciplinary Regulation

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Proje 1 15 2 2 19
Ara Sınavlar 1 12 2 14
Total Workload 103
Total Workload/25 4.1
ECTS 5