School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | PSYC 108 | |||||
Course Title in English | Ethical Issues in Psychology | |||||
Course Title in Turkish | Psikolojide Etik Konular | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 59 hours per semester | |||||
Number of Credits | 2 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To develop a good working familiarity with best practice and ethical guidelines in psychology, understand the reasoning behind these guidelines, and be able to intelligently debate the propriety of these guidelines. | |||||
Course Description | Provides fundamentals of ethics and how they apply to various areas of psychology research and practice. | |||||
Course Description in Turkish | Etiğin temel prensipleri ve psikolojinin farklı alanlarındaki araştırma ve Pratik uygulamaları hakkında bilgi verir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Alandaki etik standartları daha iyi anlamak 2) Çalışmalardaki etik meseleleri belirlemek 3) Etik standartları farklı alt alanlardaki potansiyel etik sorunlara uygulamak 4) Psikolojide etik konusunda bilimsel terminolojiyi kullanmak 5) Etik meseleleri daha kolay ve etkin bir şekilde okumak, anlamak ve tartışmak 6) Etik standartların Psikolojinin her bir alanındaki önemli rolünü ve katkısını anlamak ve tartışmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | HW,Presentation |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | HW |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | HW |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | HW |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | HW |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | HW |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Participation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | N | |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | N |
Prepared by and Date | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Öğr. Gör. DİLARA SAVAŞ |
Hafta | Konu |
1) | Etik kavramına giriş |
2) | Etik kavramları |
3) | Toplumsal açıdan duyarlı araştırma |
4) | Yansıtma Ödevi 1 |
5) | Temel araştırma etik yöntemleri |
6) | Akademik sahtekarlık |
7) | Etik İlkeler: APA ve TPD Kuralları |
8) | Yansıtma Ödevi 2 |
9) | Gelişim Psikolojisinde Etik |
10) | Yaşlı Psikolojisinde Etik |
11) | Endüstri ve Örgüt Psikolojisinde Etik |
12) | Sosyal Psikolojide Etik |
13) | Nöropsikolojide Etik |
14) | Klinik Psikolojide Etik |
15) | Final sınavı dönemi |
16) | Final sınavı dönemi |
Required/Recommended Readings | Knapp et al. (2017). Practical Ethics for Psychologists: A Positive Approach, 3rd Edition, APA P. Banyard & C. Flanagan (2006). Ethical Issues and Guidelines in Psychology, Routledge Modular Psychology Series | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lecture, seminar, guest speakers, presentation, independent work. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Two response papers,presentations, attendance, in-class participation. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||||||||
Other Activities | Students will be asked to discuss special cases as part of their class discussions. | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
acers@mef.edu.tr Office Hours: By Appointment Attendance: Attendance to classes for PSYC 108 is compulsory and an integral part of the course. Students should to come to class on time, prepared, and willing to interact in and contribute to course discussions. Students must contact the course lecturer / assistant if they are going to be or have been absent and provide a satisfactory explanation and related official document for their absence. In the lack of a satisfactory reason (and related documents) for absence, assignments and projects delivered after announced deadlines will be graded as zero (0). Regular absenteeism may result in lowered grades from the course. There will be an attendance sheet to sign at the beginning of each lecture. It is the student’s responsibility to ensure that they sign this sheet. Classroom Behavior: Classroom behavior should not interfere with the instructor’s ability to conduct the class or the ability of other students to learn from the instructional program. Unacceptable or disruptive behavior will not be tolerated. Students who disrupt the learning environment may be asked to leave class and may be subject to judicial, academic, or other penalties. This prohibition applies to all instructional forums, including electronic, classroom, labs, discussion groups, field trips, etc. The instructor shall have full discretion over what behavior is appropriate / inappropriate in the classroom. Academic Integrity: Academic integrity is the responsibility of all university faculty and students. Faculty members promote academic integrity in multiple ways including instruction on the components of academic honesty, as well as abiding by MEF University policy on penalties for cheating and plagiarism. Academic dishonesty includes both cheating and plagiarism. Cheating includes but is not limited to (1) using or attempting to use unauthorized materials to aid in achieving a better grade on a component of a class; (2) the falsification or invention of any information, including citations, on an assigned exercise; and/or (3) helping or attempting to help another in an act of cheating or plagiarism. Plagiarism is presenting the words or ideas of another person as if they were your own. Plagiarism includes but is not limited to (1) submitting an assignment as if it were one's own work when, in fact, it is at least partly the work of another; (2) submitting a work that has been purchased or otherwise obtained from another source; and (3) incorporating the words or ideas of an author into one's paper without giving the author due credit. Cheating and plagiarism, either on class assignments or during exams will not be tolerated may result in judicial, academic or other penalties. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 1 | 3 | |||
Ödevler | 1 | 2 | 1 | 3 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 2 | 1 | 3 | |||
Total Workload | 59 | ||||||
Total Workload/25 | 2.4 | ||||||
ECTS | 2 |