School/Faculty/Institute | Faculty of Law | ||||
Course Code | HUK 237 | ||||
Course Title in English | Fiscal Sovereignty | ||||
Course Title in Turkish | Mali Egemenlik | ||||
Language of Instruction | TR | ||||
Type of Course | Lecture | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 60 hours per semester | ||||
Number of Credits | 2 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | None | ||||
Overall Educational Objective | Students will learn the scope of fiscal sovereignty, one of the most important aspects of state sovereignty. Since everyone living in the country (whether citizen or not) is affected by the state's instruments of fiscal sovereignty, following subjects will be thaught: the use of fiscal sovereignty as it exists today and before the modern state, the place of fiscal sovereignty instruments in the use of state sovereignty, and then what kind of changes these instruments have created in societies. | ||||
Course Description | Concept of Sovereignty, concept of fiscal sovereignty, scope and limits of fiscal sovereignty, the discussions between legislative and executive powers on exercising the fiscal sovereignty, approach of the ECHR | ||||
Course Description in Turkish | Egemenlik kavramı, mali egemenlik, mali egemenliğin kapsamı, sınırları, yasama ve yürütme arasında mali egemenliğin kullanımı konusundaki tartışmalar, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin yaklaşımı |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 1. Devletin mali egemenliğine ilişkin temel kavramları öğrenir. 2) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 2. Mali egemenliğin hukuki boyutları kavrandığından kamu hukuku alanındaki pek çok konuya bakış açısı bütüncül bir yaklaşıma dönüşür. 3) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 3. Kamu hukuku alanındaki hukuk dallarından özellikle vergi hukukuna ilişkin temel bir bilgi birikimine sahip olunarak konuyla ilgili tartışmalar tespit edebilir. 4) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 4. Mali egemenliğin kullanımının hukuk hayatımıza etkileri kavranacağından devlet ile bireyler arasındaki ilişkilerin yorumlanmasında kuvvetler ayrılığının ne denli önemli olduğu kavranabilir. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | S | Exam |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | S | Exam |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | N | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Exam |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | S | Exam |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Exam |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Exam |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Prepared by and Date | BİNNUR ÇELİK , January 2024 |
Course Coordinator | BİNNUR ÇELİK |
Semester | Fall |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Devlet egemenliğinin kullanım şekilleri ve mali egemenlik kavramı |
2) | Mali egemenliğin kullanımındaki araçlar |
3) | Mali yükümlülüklerin toplanmasının toplumsal sonuçları |
4) | Mali egemenliğin kullanımında yetki |
5) | Mali egemenliğin kullanımının ekonomik sonuçları |
6) | Mali egemenliğin kullanımının sosyal sonuçları |
7) | Mali egemenliğin ekonomik sınırları |
8) | Vize haftası |
9) | Mali egemenliğin hukuki sınırları |
10) | Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yasama |
11) | Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yürütme |
12) | Mali egemenliğin kullanımına ilişkin tarihsel boyutlarıyla anayasalar |
13) | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin konuyla ilgili yaklaşımı |
14) | Egemenlik ve Mali egemenlik alanında ideal hukuk bakımından yapılması gerekenlere ilişkin öneriler |
Required/Recommended Readings | • Murphy, Liam – Nagel, Thomas, The Myth of Ownership: Taxes and Justice, Oxford Publications • Göker, Cenker, Yönlendirici Vergilendirme, Turhan Kitabevi, Ankara. • Habermas, Jürgen, 2003, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çevirenler: Tanıl Bora, Mithat Sancar), İletişim Yayınları, 5. Baskı, İstanbul. • Jones, Robert, “The Nature and The First Principles of Taxation” • Kurtkan, Amiran, 1968, Metodolojik Bir Deneme Olarak Mali Sosyoloji, İstanbul Üniversitesi Yayınlarından No: 1312, İktisat Fakültesi No: 221, Fakülteler Matbaası, İstanbul. • Besley, Timothy – Preston, Ian – Ridge, Michael, 1997, “Fiscal Anarchy in the UK: Modeling Poll Tax Noncompliance”, Journal of Public Economics, Volume: 64, s. 137-152. • Harper, Christina K., 2007, “Climate Change and Tax Policy”, Boston College International & Comparative Law Review, Volume: 30, s. 411-460. • Huber, Ernst Rudolf, 1970, “Modern Endüstri Toplumunda Hukuk Devleti ve Sosyal Devlet” (Çeviren: Dr. Tuğrul ANSAY), Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:. 27, Sayı: 3-4, s. 27-52. • Kanbur, Ravi – Pirttilä, Jukka – Tuomala, Matti, “Non-Welfarist Optimal Taxation and Behavioural Public Economics”, Journal of Economic Surveys, Volume: 20, No: 5, s. 849-868. • Ortaylı, İlber, “Devlet’e Nasıl Bakılmalı?”, Doğu Batı Dergisi Yıl:1, Sayı:1, Kasım, Aralık, Ocak 1997, s. 11-15. • Torgler, Benno, Tax Morale, 2003, “Rule-Governed Behaviour and Trust”, Constitutional Political Economy, Volume 14, Number: 2, Hollanda, s. 114-140. | ||||||||||||
Teaching Methods | Theoretical explanation of the course subjects, evaluation of court decisions on the subject. | ||||||||||||
Homework and Projects | |||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
celikbi@mef.edu.tr +902123653600 Ofis Saatleri: Lütfen mail ile randevu alınız. Office Hours: Upon appointment per e-mail. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 60 | ||||||
Total Workload/25 | 2.4 | ||||||
ECTS | 2 |