School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code HUK 237
Course Title in English Fiscal Sovereignty
Course Title in Turkish Mali Egemenlik
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 60 hours per semester
Number of Credits 2 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective Students will learn the scope of fiscal sovereignty, one of the most important aspects of state sovereignty. Since everyone living in the country (whether citizen or not) is affected by the state's instruments of fiscal sovereignty, following subjects will be thaught: the use of fiscal sovereignty as it exists today and before the modern state, the place of fiscal sovereignty instruments in the use of state sovereignty, and then what kind of changes these instruments have created in societies.
Course Description Concept of Sovereignty, concept of fiscal sovereignty, scope and limits of fiscal sovereignty, the discussions between legislative and executive powers on exercising the fiscal sovereignty, approach of the ECHR

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 1. Devletin mali egemenliğine ilişkin temel kavramları öğrenir.
2) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 2. Mali egemenliğin hukuki boyutları kavrandığından kamu hukuku alanındaki pek çok konuya bakış açısı bütüncül bir yaklaşıma dönüşür.
3) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 3. Kamu hukuku alanındaki hukuk dallarından özellikle vergi hukukuna ilişkin temel bir bilgi birikimine sahip olunarak konuyla ilgili tartışmalar tespit edebilir.
4) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 4. Mali egemenliğin kullanımının hukuk hayatımıza etkileri kavranacağından devlet ile bireyler arasındaki ilişkilerin yorumlanmasında kuvvetler ayrılığının ne denli önemli olduğu kavranabilir.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Prepared by and Date BİNNUR ÇELİK , January 2024
Course Coordinator BİNNUR ÇELİK
Semester Fall
Name of Instructor Doç. Dr. CENKER GÖKER

Course Contents

Hafta Konu
1) Devlet egemenliğinin kullanım şekilleri ve mali egemenlik kavramı
2) Mali egemenliğin kullanımındaki araçlar
3) Mali yükümlülüklerin toplanmasının toplumsal sonuçları
4) Mali egemenliğin kullanımında yetki
5) Mali egemenliğin kullanımının ekonomik sonuçları
6) Mali egemenliğin kullanımının sosyal sonuçları
7) Mali egemenliğin ekonomik sınırları
8) Vize haftası
9) Mali egemenliğin hukuki sınırları
10) Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yasama
11) Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yürütme
12) Mali egemenliğin kullanımına ilişkin tarihsel boyutlarıyla anayasalar
13) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin konuyla ilgili yaklaşımı
14) Egemenlik ve Mali egemenlik alanında ideal hukuk bakımından yapılması gerekenlere ilişkin öneriler
Required/Recommended Readings• Murphy, Liam – Nagel, Thomas, The Myth of Ownership: Taxes and Justice, Oxford Publications • Göker, Cenker, Yönlendirici Vergilendirme, Turhan Kitabevi, Ankara. • Habermas, Jürgen, 2003, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çevirenler: Tanıl Bora, Mithat Sancar), İletişim Yayınları, 5. Baskı, İstanbul. • Jones, Robert, “The Nature and The First Principles of Taxation” • Kurtkan, Amiran, 1968, Metodolojik Bir Deneme Olarak Mali Sosyoloji, İstanbul Üniversitesi Yayınlarından No: 1312, İktisat Fakültesi No: 221, Fakülteler Matbaası, İstanbul. • Besley, Timothy – Preston, Ian – Ridge, Michael, 1997, “Fiscal Anarchy in the UK: Modeling Poll Tax Noncompliance”, Journal of Public Economics, Volume: 64, s. 137-152. • Harper, Christina K., 2007, “Climate Change and Tax Policy”, Boston College International & Comparative Law Review, Volume: 30, s. 411-460. • Huber, Ernst Rudolf, 1970, “Modern Endüstri Toplumunda Hukuk Devleti ve Sosyal Devlet” (Çeviren: Dr. Tuğrul ANSAY), Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:. 27, Sayı: 3-4, s. 27-52. • Kanbur, Ravi – Pirttilä, Jukka – Tuomala, Matti, “Non-Welfarist Optimal Taxation and Behavioural Public Economics”, Journal of Economic Surveys, Volume: 20, No: 5, s. 849-868. • Ortaylı, İlber, “Devlet’e Nasıl Bakılmalı?”, Doğu Batı Dergisi Yıl:1, Sayı:1, Kasım, Aralık, Ocak 1997, s. 11-15. • Torgler, Benno, Tax Morale, 2003, “Rule-Governed Behaviour and Trust”, Constitutional Political Economy, Volume 14, Number: 2, Hollanda, s. 114-140.
Teaching MethodsTheoretical explanation of the course subjects, evaluation of court decisions on the subject.
Homework and Projects
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOTAL % 100
Course Administration celikbi@mef.edu.tr
+902123653600
Ofis Saatleri: Lütfen mail ile randevu alınız. Office Hours: Upon appointment per e-mail.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Ara Sınavlar 1 6 2 8
Final 1 8 2 10
Total Workload 60
Total Workload/25 2.4
ECTS 2