School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | CME 302 | ||||||
Course Title in English | Computational Methods in Engineering | ||||||
Course Title in Turkish | Mühendislikte Hesaplamalı Yöntemler | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Spring | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 120 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites |
MATH 115 - Calculus I COMP 105 - Computer Programming (C) | COMP 107 - Computer Programming (MATLAB) | COMP 111 - Computer Programming (MATLAB) |
||||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge of linear algebra, of differentiation and integration of single-valued functions and of ordinary differential equations, use of MATLAB software. | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To acquire a basic knowledge and understanding of numerical methods necessary for computations in engineering. | ||||||
Course Description | This course introduces computational methods for engineering applications using Matlab software. Topics covered include: approximations and errors associated with numerical analysis; roots of equations; numerical solution of linear algebraic equations; least-squares regression and interpolation; numerical differentiation and integration; numerical solution of ordinary differential equations. | ||||||
Course Description in Turkish | Bu derste, mühendislik uygulamalarında kullanılan hesaplamalı metotlar Matlab yazılımı kullanılarak incelenmektedir. Ders şu konu başlıklarını içermektedir: sayısal analiz ile ilgili hata; denklemlerin kökleri; lineer cebirsel denklemlerinin sayısal çözümü; en küçük kareler yöntemi ve interpolasyon; sayısal türev ve integral; adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) determine roots of single-valued functions using various numerical methods 2) solve systems of equations using various numerical methods 3) perform curve fitting using least-squares regression and interpolation 4) perform numerical differentiation and integration for various problems 5) find numerical solutions for ordinary differential equations of typical applications 6) implement various computational methods using an engineering software 7) perform an internet search or literature review and acquire knowledge for numerical methods/methodologies for solving complex engineering problems |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | NAMIK KILIÇ , October 2023 |
Course Coordinator | CANFUAD DELALE |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi NAMIK KILIÇ |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to computational methods in engineering. Mathematical modeling and engineering problem solving. Programming and software. |
2) | Approximations and errors associated with numerical analysis. |
3) | Roots of equations. |
4) | Roots of equations. |
5) | Roots of equations. |
6) | Numerical solution of linear algebraic equations. |
7) | Numerical solution of linear algebraic equations. |
8) | Numerical solution of linear algebraic equations. Least-squares regression. |
9) | Least-squares regression. |
10) | Interpolation. |
11) | Numerical differentiation. |
12) | Numerical integration. |
13) | Numerical solutions of ordinary differential equations. |
14) | Numerical solutions of ordinary differential equations. |
15) | Final Exam/Project/Presentation Period. |
16) | Final Exam/Project/Presentation Period. |
Required/Recommended Readings | Numerical Methods for Engineers, 7th Edition, S.C. Chapra, R.P. Canale, McGraw-Hill, 2015. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique. | |||||||||||||||
Homework and Projects | Projects to implement various numerical methods using Matlab software will be assigned. In-class exercises will be done throughout the semester. | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | Intense use of Matlab software is needed. | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
korukh@mef.edu.tr 02123953654 Instructor’s office and phone number: 563 (A Block-5th Floor) / 0212 3953654 office hours: 14:00-16:00 Monday email address: korukh@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance is required. Please note that Classroom Practices contribute to 10% of the final grade. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Eligibility to take the final exam: Minimum of 70% attendance is required. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://www.mef.edu.tr/tr/yonetmelikler). |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2.5 | 0.5 | 56 | ||
Proje | 2 | 15 | 2 | 2 | 38 | ||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 1 | 0.5 | 7 | ||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | 2 | 34 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |