School/Faculty/Institute | Faculty of Education | ||||||
Course Code | PCG 207 | ||||||
Course Title in English | Developmental Psychology I | ||||||
Course Title in Turkish | Gelişim Psikolojisi-1 | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||
Level of Course | Intermediate | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 128 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | Basic Psychology Knowledge | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To learn to understand biological, cognitive, emotional, and social development from conception through middle childhood by referring theories and research findings in developmental psychology. | ||||||
Course Description | This is an introductory developmental psychology course from conception through middle childhood. It introduces both theories of development and recent research issues in biological, cognitive, emotional, and social development. We will also discuss historical perspectives on child development, modern-day institutions, and the impact of socio-political climates on developmental processes. Students will describe biological, cognitive, emotional, and social development from conception through middle childhood by referring theories and research findings in developmental psychology. Students will demonstrate knowledge of research methodologies in developmental psychology and their relation to theories of psychology. Students will understand how theoretical perspectives of developmental psychology position themselves on the issues of nature and nurture, continuity and discontinuity, and human agency. Students will demonstrate a multi-level understanding of diversity issues and their influences on children’s cognitive, emotional, social and moral development (e.g., class systems, schools, family patterns and practices, racism, sexism, classism, homophobia, and ethnocentrism). Students will increase critical reading and writing skills. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) İnsanların yaşamın ilk on yılında nasıl geliştiğini ve öğrendiğini anlamak 2) Çocukluğun farklı aşamalarını ve her aşamaya ait sosyal, duygusal, fiziksel ve bilişsel gelişim normlarını bilir 3) İnsani gelişmeye ilişkin temel teorileri ve kavramları felsefi temelleriyle (kalıtım vs çevre, gelişimin seyri gibi) bağlantılı olarak değerlendirir. 4) Temel teorik kavramları analiz etmek ve bunları saha gözlemlerine ve kendi eğitim deneyimlerine uygulamak 5) Gelişim psikolojisindeki araştırma metodolojileri bilgisini göstermek 6) Gelişim psikolojisinin tarihini değerlendirin 7) Eleştirel okuma becerileri ve yazma becerileri sergilerler |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Prepared by and Date | MELİKE ACAR , June 2018 |
Course Coordinator | MELİKE ACAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ACAR |
Hafta | Konu |
1) | Giriş/Müfredata Genel Bakış İnsani gelişme nedir? |
2) | İnsan gelişiminin incelenmesi Gelişimi inceleme yöntemleri |
3) | Başlangıç: Biyokültürel temeller İnsani gelişmedeki güncel konular: Kalıtım vs çevre tartışması ve filozof bebek |
4) | Doğum öncesi gelişim ve doğum İlk üç ay |
5) | Bebeklik döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim |
6) | Bebeklik döneminde sosyal ve duygusal gelişim |
7) | Erken çocuklukta dil edinimi |
8) | Erken çocukluk: Fiziksel ve bilişsel gelişim |
9) | Erken çocukluk: Sosyal ve duygusal gelişim |
10) | Gelişimin bağlamları |
11) | Orta çocukluk: Fiziksel ve bilişsel gelişim |
12) | Orta çocukluk: Sosyal ve duygusal gelişim |
13) | Okul bağlamında gelişim |
14) | Çocuk gelişiminde oyunun rolü |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S. (2013). The development of children. 7th edition. Worth Palgrave Macmillan. (Required) | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lecture In-class discussions Group work (Project, HW) Independent work | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Movie Reaction Papers | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | yok | |||||||||||||||||||||
Computer Use | non | |||||||||||||||||||||
Other Activities | non | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
acarmel@mef.edu.tr 212 395 3747 Office hours: Before and after class or by appointment EQUALITY, EQUITY, AND RESPECT: I will do my best to provide a safe learning environment for everyone in class. I highly recommend that you use inclusive language to create a classroom atmosphere in which each student’s experience and viewpoint are treated with equal respect and value in relation to his or her gender, sexual orientation, ethnic and religious background, socioeconomic status, and ability/disability. Any type of unprofessional, unethical, or disruptive student attitudes and behaviors that interfere with the development and maintenance of emotional and physical safety are not acceptable. SPECIALIZED SUPPORT AND DISABILITY SERVICES: Students with documented disabilities affecting vision, mobility, hearing, learning, and mental or physical health who may require accommodations should make an appointment with me as soon as possible, no later than the 3rd week of the semester, to discuss their needs. ACADEMIC DISHONESTY AND PLAGIARISM: YOK Disciplinary Regulation |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 2 | 8 | 16 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 128 | ||||||
Total Workload/25 | 5.1 | ||||||
ECTS | 5 |