School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 329 | ||||
Course Title in English | Sport and Exercise Psychology | ||||
Course Title in Turkish | Spor ve Egzersiz Psikolojisi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Seçiniz,Flipped Classroom,Lecture | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Güz | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 145 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To become familiar with the basic theoretical background of major areas of sport and exercise psychology such as motivation, performance enhancement, group and social processes, health, exercise and well-being; to learn to understand research findings, theories in sport and exercise psychology and their implications for educating and training individuals. | ||||
Course Description | This course aims to introduce the students to the scientific study of sport and exercise psychology by providing a broad overview of the major topics in the area. Students are introduced to psychological theories and research related to sport and exercise behavior. Students will also be introduced to psychological skills training (imagery, goal setting, concentration etc.) and ways to enhance health and well-being. Students will be able to apply psychological skills pertaining to sport and exercise in the design of programs and in discussions with athletes and recreational exercisers. | ||||
Course Description in Turkish | This course aims to introduce the students to the scientific study of sport and exercise psychology by providing a broad overview of the major topics in the area. Students are introduced to psychological theories and research related to sport and exercise behavior. Students will also be introduced to psychological skills training (imagery, goal setting, concentration etc.) and ways to enhance health and well-being. Students will be able to apply psychological skills pertaining to sport and exercise in the design of programs and in discussions with athletes and recreational exercisers. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Psikolojik faktörlerin spor, egzersiz ve beden eğitimi ortamlarına katılımı ve performansı nasıl etkilediğini tartışma 2) Spora, egzersize ve fiziksel aktiviteye katılımın, katılan bireylerin psikolojik yapısını nasıl etkilediğini açıklama 3) Spor ve egzersiz psikolojisi hakkında gerçek yaşam ortamlarında uygulayabilecekleri beceri ve bilgiyi gösterme 4) Spor ve egzersiz psikolojisi alanını psikolojinin diğer alt alanlarıyla (örneğin bilişsel, gelişimsel, klinik ve sağlık psikolojisi) ilişkilendirme 5) Spor ve egzersize katılımın altında yatan nedenleri ve fiziksel olarak aktif bir yaşam tarzını benimseme motivasyonunu artırma yollarını değerlendirme |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | HW,Participation,Presentation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | HW,Participation,Presentation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Exam,HW,Participation,Presentation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | N | |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | S | Project |
Prepared by and Date | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Güz |
Name of Instructor | Öğr. Gör. ASENA USAL |
Hafta | Konu |
1) | Spor ve Egzersiz Psikolojisine Hoş Geldiniz |
2) | Kişilik ve Spor |
3) | Motivasyon |
4) | Uyarılma, Stres ve Kaygı |
5) | Rekabet ve İşbirliği |
6) | Geri Bildirim, Ödül ve İçsel Motivasyon |
7) | Uyarılma Regülasyonu |
8) | İmge |
9) | Özgüven |
10) | Hedef Belirleme |
11) | Konsantrasyon |
12) | Egzersiz ve Psikolojik İyi Oluş |
13) | Egzersiz/ Stres/ Biliş/ Depresyon |
14) | Egzersiz Davranışı ve Bağlılığı |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Recommended Textbook: Weinberg, R. S. & Gould, D. (2010). Foundations of Sport and Exercise Psychology (7th ed.). Champaign, IL, U.S.A: Human Kinetics. There will also be a set of required readings prepared in advance for students. | ||||||||||||||||||||||||
Teaching Methods | • The class will be taught using two instructional approaches. I will be spending about 50% of class time in a lecture format and 50% in a seminar format or group discussion, in which discussions and small group exercises will be held, videos watched, and activities conducted. Because discussions will be held regularly in class students will need to read all materials in advance—and read on time. In addition, any outside assignments that will be discussed in class must be completed at the scheduled time. In class activities will facilitate the learning process and help students grasp the material. • The class will be taught in a semi-flipped format. Students will be assigned introductory online lectures weekly. Then, I will be clarifying each point with examples while emphasizing the important parts during the lecture part. | ||||||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be asked to lead one of the discussion sessions of the course based on the readings/chapters of the week. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion. | ||||||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||||||||
Other Activities | Various in class activities and additional assignments will be assigned throughout the semester. These will be unannounced and students must be present in order to complete the assignment and receive credit. These assignments cannot be made up at a later date. In-class participation is a critical component of the class and just attending class is not sufficient to gaining points for activities. Students will be asked to work in teams for these activities and teams will have the chance to discuss and share their thoughts about the topic. | ||||||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||||||||
Course Administration |
acers@mef.edu.tr Instructor’s mail address: dgurleyik@mef.edu.tr Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Any student caught cheating will receive a grade of zero |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 3 | 98 | ||
Proje | 1 | 8 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Final | 1 | 16 | 3 | 19 | |||
Total Workload | 145 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |