School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||||
Course Code | ME 492 | ||||||||
Course Title in English | Senior Design Project | ||||||||
Course Title in Turkish | Bitirme Projesi | ||||||||
Language of Instruction | EN | ||||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||||
Level of Course | Introductory | ||||||||
Semester | Bahar | ||||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||||
Estimated Student Workload | 130 hours per semester | ||||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||||
Pre-requisites |
ME 491 - Mechanical and Thermofluids Systems Design |
||||||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge of sufficient basic science courses, basic mechanical engineering courses, engineering design courses and general education courses. | ||||||||
Co-requisites | None | ||||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||||
Overall Educational Objective | To apply a systematic design process to real mechanical engineering problems selected from a broad spectrum of areas of interest. | ||||||||
Course Description | This course is a continuation of the course Mechanical and Thermofluids System Design and assesses applications of design concepts in a mechanical engineering project in a similar manner. Topics considered are: Problem definition, design specifications, modeling and analysis methods, design optimization, economics and reliability, manufacturing considerations in design, capstone design projects. | ||||||||
Course Description in Turkish | Bu ders, Mekaniksel ve Isı-akışkan Sistem Tasarımı dersinin devamı mahiyetindedir, ve makine mühendisliği projesinde tasarım konseptlerinin uygulamalarını değerlendirmektedir. Kapsanan konular: Problem tanımı, tasarım özellikleri, modelleme ve analiz yöntemleri, tasarım optimizayonu, ekonomisi ve güvenilirliliği, imalat mülahazası, temel tasarım projeleri. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) define an engineering design problem in mechanical and/or thermofluid systems, specify functions and constraints, 2) create and evaluate potential solutions to the design by considering realistic constraints such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, sustainability and select an appropriate solution, 3) carry out and verify the design, 4) demonstrate efficient team work, 5) define professional and ethical responsibility followed during the design process, 6) recognize the impact of engineering solutions in a global, environmental and societal context, 7) recognize the importance of gathering information and life-long learning, 8) analyze the related contemporary issues, 9) demonstrate oral and written communication skills through project reports and defending the design work verbally before a jury. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | CANFUAD DELALE , May 2018 |
Course Coordinator | CANFUAD DELALE |
Semester | Bahar |
Name of Instructor | Prof. Dr. CANFUAD DELALE |
Hafta | Konu |
1) | Problem definition (description of design of a mechanical or thermofluid system or system component) |
2) | Design specifications within given constraints |
3) | Benchmarking |
4) | Modeling |
5) | Analysis, manufacturing and economic considerations |
6) | Analysis, manufacturing and economic considerations |
7) | Analysis, manufacturing and economic considerations |
8) | Safety and risk assessment |
9) | Design Optimization |
10) | Environmental and sustainability considerations |
11) | Liability, Ethics, codes and standards |
12) | Design verification |
13) | Reporting of results |
14) | Reporting of results |
15) | Final Presentation |
16) | Final Presentation |
Required/Recommended Readings | Brian S. Thompson, Creative Engineering Design, Okemos Press | ||||||||||||
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique | ||||||||||||
Homework and Projects | Project | ||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||
Computer Use | Required | ||||||||||||
Other Activities | Interim Project | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
delalec@mef.edu.tr 02123953651 Instructor’s office and phone number: 0 212 395 36 00 office hours: Tuesday 14.00-15.00 email address: delalec@mef.edu.tr Rules for the complete project: Project guidelines A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf |
Activity | No/Weeks | Calculation | |||
No/Weeks per Semester | |||||
Sunum / Seminer | 2 | 40 | |||
Proje | 2 | 140 | |||
Rapor Teslimi | 2 | 80 | |||
Total Workload | 260 | ||||
Total Workload/25 | 10.4 | ||||
ECTS | 5 |