School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 321
Course Title in English Case Studies in Terrorism
Course Title in Turkish Terorism Vaka Calismalari
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Hours Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 130 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Undergraduate Students Only
Overall Educational Objective To learn the nuts and bolts of the nonstate political violence through case study analyses.
Course Description As a certain form of political violence terrorism is with us since the millennia. However, it has become a mainstay of International Relations after the September 11 attacks. As it is the case for most of the contested topics in the social sciences, no single analytical framework exists for such an interdisciplinary and complex subject. A useful method is to relate cases to economic, social, cultural and ideological contexts. Yet, the course alarms against singling out one dimension to the exclusion of others owing to the value-laden and moral dimensions of terrorism as a political label. Accordingly, one of the important learning objectives is to gain the educated awareness that enables to approach terrorism in a way that is devoid of ideological edges to the extent possible, and to approach it in a social scientifically meaningful and objective way.
Course Description in Turkish

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Kursu başarıyla tamamlayan öğrencinin aşağıdakileri yapabilmesi beklenmektedir: 1. Gerilla savaşı, iç savaş ve terörizm gibi farklı konvansiyonel olmayan şiddet saldırı biçimleri arasındaki farkları bilmek;
2) 2. Şiddetin ölçeklerini anlamak- ulus içi, uluslararası ve ulus ötesi;
3) 3. analyze the conditions under which a particular terrorist attack occurs;
4) 4. Terörizm tipolojilerini ve tanımsal tartışmaları anlamak;
5) 5. Devletlerarası terörle mücadele işbirliğinin zorluklarını takdir etmek;
6) 6. Küreselleşmenin terörizm üzerindeki etkisini analiz edebilecektir.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date BARIŞ ÇAĞLAR , January 2024
Course Coordinator BARIŞ ÇAĞLAR
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ ÇAĞLAR

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
Required/Recommended Readings-Alex Schmid, 'Terrorism – The Definitional Problem', Case Western Reserve Journal of International Law, 36(2-3), 2004, 375-419. -Alex Schmid, 'The response problem as a definition problem', in John Horgan & Kurt Braddock eds. Terrorism Studies-A Reader, New York: Routledge, 2012, pp. 91-97. -Leonard Weinberg and Ami Pedahzur and Sivan Hirsch-Hoefler, 'The Challenges of Conceptualizing Terrorism', Terrorism and Political Violence, 16(4), 2004, 777-94. -Max Weber, 'Science as a Vocation'. Daedalus, 87(1), 1958, 111-134. -Alexander L George and Andrew Bennett, Case Studies and Theory Development in the Social Sciences, London: MIT Press, 2004, chapters 1 and 2. -Martha Crenshaw, 'Thoughts on Relating Terrorism to Historical Contexts' in Terrorism in Context, ed. Martha Crenshaw, Pennsylvania State University Press, 1995. -Michel Wieviorka, 'Terrorism in the Context of Academic Research' in Terrorism in Context, ed. Martha Crenshaw, Pennsylvania State University Press, 1995. -Stepanova E., “Islamist terrorism as a threat to Europe: the scope and limits of the challenge,” in Demet Ulusoy (ed.), Political Violence, Organised Crime, Terrorism and Youth, NATO Science for Peace and Security Series: Human and Societal Dynamics, vol. 46 (Amsterdam: IOS Press, 2008), pp. 141–158. -Stepanova E., “Islamist terrorism today: global and regional levels,” in Security Index International edition; Geneva], vol. 13, no. 1(81) (Spring 2007), pp. 79–94. -Stepanova E., “The evolution of the al-Qaeda-type terrorism: networks and beyond,” in L.Bossi, C.Demetriou and S.Malthaner (eds), Dynamics of Political Violence: A Process-Oriented Perspective on Radicalization and the Escalation of Political Conflict (Farnham, VA: Ashgate, 2014), pp. 288–305. -Audrey Kurth Cronin, 'ISIS Is Not a Terrorist Group-Why Counterterrorism Won’t Stop the Latest Jihadist Threat', Foreign Affairs, [https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/isis-not-terrorist-group]last accessed 5 May 2016.
Teaching MethodsLectures as well as the flipped classroom method related reading material assigned and posted on the Blackboard and accordingly the pre-class work by the students form the backbone. The in-class discussions and debate among groups is quintessential.
Homework and ProjectsTerm Paper
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 40
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration caglarb@mef.edu.tr
None
Instructor Office Location: 5th Floor - Room No. 529 Office hours: Any hour of the day (09:00-17:00) Email address: baris.caglar@mef.edu.tr Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Calculation
No/Weeks per Semester
Ders Saati 28 196
Proje 2 36
Final 2 28
Total Workload 260
Total Workload/25 10.4
ECTS 5