School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 322 | ||||
Course Title in English | Politics of Water Resources in the Middle East | ||||
Course Title in Turkish | Orta Dogu'da Su Politikasi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | Orta | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 135 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To understand politics of water and analyze the evolution of global water management paradigms with specific references to the hydropolitical relations in the Middle East and North Africa | ||||
Course Description | This course aims at addressing many dimensions of the transboundary water resources management and analyzes evolving water management paradigms. Introductory part will encompass the reasons for current water crisis in the world in general, and in the Middle East and North Africa (MENA) in particular. Secondly, the course is designed to highlight why water plays such an important role in the international relations of the MENA by looking into the past and potential inter-state disputes over water with specific references to the Nile, Jordan and Euphrates-Tigris river basins. The origins and the evolution of the water disputes in these regions; historical overview of water negotiation frameworks, and the initiatives for cooperation will be studied. The course will culminate with the analysis of the possible situations of conflict or cooperation over the use of limited water resources of the MENA. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Suyun, ozellikle Orta Dogu ve Kuzey Afrika'daki, politik karakteristiklerini anlar; 2) Su politikasi alanindaki anahtar kavramlari ogrenir 3) Sınıraşan su politikalarına yönelik birbiriyle çatışan yaklaşımlar analiz eder. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | AYŞEGÜL KİBAROĞLU , January 2024 |
Course Coordinator | AYŞEGÜL KİBAROĞLU |
Semester | Spring |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Küresel Bir Sorun Olarak Su Kıtlığı |
2) | Su politikalarının temel kavramlarının tartışılması |
3) | Küresel su yönetimi paradigmalarının analizi: Hidrolik Misyon |
4) | Küresel su yönetimi paradigmalarının analizi: Entegre Su Kaynakları Yönetimi |
5) | Orta Doğu'da Hidropolitik Durum ve Kıyıdaş Anlaşmazlıklar |
6) | Orta Doğu'da Hidropolitik Durum ve Kıyıdaş Anlaşmazlıklar: Fırat-Dicle Nehir Havzası |
7) | Orta Doğu'da Hidropolitik Durum ve Kıyıdaş Anlaşmazlıklar: Ürdün Nehir Havzası |
8) | Orta Doğu'da Hidropolitik Durum ve Kıyıdaş Anlaşmazlıklar: Ürdün Nehir Havzası II |
9) | Orta Doğu'da Hidropolitik Durum ve Kıyıdaş Anlaşmazlıklar: Nil Nehir Havzası |
10) | Üç sınır aşan nehir havzasında hidropolitik karşılaştırması ve analizi |
11) | Sınır aşan nehir havzalarında karşıt teoriler: Su Savaşları Literatürü |
12) | Sınır aşan nehir havzalarında karşıt teoriler: Kurumsalcılar |
13) | Sınır aşan nehir havzalarında karşıt teoriler: Sanal Su |
14) | Kapanış |
15) | Final Sınavları Haftası |
16) | Final Sınavları Haftası |
Required/Recommended Readings | …J. A. (Tony) Allan, “Integrated Water Resources Management is a more Political than a Technical Challenge” in A.S. Alsharhan and W.W. Wood (eds.) Water Resources Perspectives: Evaluation, Management and Policy, Elsevier Science, 2003, pp. 9-23. ...… A. Kibaroglu & S. I. Gursoy, “Water–energy–food nexus in a transboundary context: the Euphrates–Tigris river basin as a case study,” Water International, Vol. 40 Issue 5-6, 2015, pp. 824-838. …A. Kibaroglu & O. Ünver, "An Institutional Framework for Facilitating Cooperation in the Euphrates-Tigris River Basin," International Negotiation: A Journal of Theory and Practice, Dordrecht, The Netherlands, Vol. 5, No. 2, 2000. …A. Kibaroglu, “The Role of Epistemic Communities in Offering New Cooperation Frameworks in the Euphrates-Tigris Rivers System,” Journal of International Affairs, Spring/Summer 2008, Vol. 61, No.2, pp. 183-198. …A. Kibaroglu and W. Scheumann, “Evolution of Transboundary Politics in the Euphrates-Tigris River System: New Perspectives and Political Challenges” Global Governance, Volume 19-2, 2013, pp. 279-307 …A. Dinar et al., Bridges over Water: Understanding Transboundary Water Conflict, Negotiation and Cooperation, London: World Scientific Publishing Limited 2007, Chapters 2-3-4-7 (pp.24-97; pp. 138-159). | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Classroom methods such as pre-class quizzes, pre-class videos, group discussions, group debates, presentations, and essay type exams. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Blackboard Assignments | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
aysegul.kibaroglu@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Attendance and active participation are required. There would be no late presentations and make up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YOK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Proje | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |