School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | POLS 324 | |||||
Course Title in English | Issues in Nuclear Security Policy | |||||
Course Title in Turkish | Nukleer Guvenlik Politikasinda Konular | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Intermediate | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 135 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | Raising subject matter experts | |||||
Course Description | This course is supported by The Stanton Foundation, created by Dr. Frank Stanton, in Cambridge, Massachusetts, USA with a grant offered to Prof. Kibaroglu as part of its Course Development Program in the fields of International and Nuclear Security. ..The primary objective of this course is to introduce the undergraduate students of the Political Science and International Relations Department to a number of existing and emerging threats to international security and stability in the 21st Century. ..In that context, dangers associated with the proliferation of nuclear weapons and their delivery vehicles, such as ballistic missiles; the current status of the nuclear non-proliferation regime and the NPT; the military and political implications of Iran’s nuclear program for the Middle East; India’s and Pakistan’s nuclear capabilities and the arms race in the Sub-Continent; North Korea’s nuclearization and its implications for regional security in the Far East; safety and security problems that arise in connection with the nuclear arsenals in the former Soviet republics; illegal trafficking of nuclear material, know-how and technology used in the manufacture of nuclear weapons; and the possibility of unauthorized seizure of such material by terrorist groups and their possible implications for nuclear security will constitute the main themes of the course. ..Students will undertake Policy Research Projects (PRP), which will have to be orally presented at the end of the semester. Project topics will be chosen by the students among the ones that will be suggested by Prof. Kibaroglu. ..One important distinguishing feature of this course will be the world-renowned scholars from the leading academic institutions who will be invited as guest lecturers to share their impeccable knowledge and experience in the above-mentioned topics with our students | |||||
Course Description in Turkish | Bu ders, Cambridge, Massachusetts’te Dr. Frank Stanton tarafından kurulmuş olan “The Stanton Foundation” tarafından Prof. Kibaroğlu’na “Uluslararası Nükleer Güvenlik Politikaları” konularında “Yeni Ders Geliştirme Programı” kapsamında sağlana fon ile desteklenmektedir. ..Dersin en temel amacı, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler öğrencilerini 21. Yüzyılda karşılaşılan uluslararası güvenlik konuları hakkında bilgilendirmek ve nükleer silahların yayılmasının yarattığı tehlikelerin anlaşılmasını sağlamaktır. ..Bu kapsamda, nükleer silahların yayılması sorununun ortaya çıkışı ve gelişimi; İran’ın, nükleer programının Ortadoğu açısından, Hindistan ve Pakistan’ın nükleer silahlanma yarışının Asya ve Alt Kıta açısından, Kuzey Kore’nin nükleer silahlanmasının Uzak Dğu açısından yarattığı bölgesel sorunların neler olduğu; Sovyetler Birliği’nin dağılması sonrasında Orta Asya ve Kafkasya’da yaşanan güvenlik sorunları ve nükleer madde kaçakçılığının boyutları; 11 Eylül saldırıları ile güvenlik konularında değişen öncelikler ve nükleer terörizm olasılığına karşı alınan siyasi, askeri ve teknolojik önlemler; AB’nin ve ABD’nin güvenlik politikaları; Nükleer Güvenlik Zirvelerinin değerlendirilmesi gibi konular ele alınacaktır. ..Öğrenciler, dönem içinde Prof. Kibaroğlu’nun tavsiyelerini de dikkate alarak belirleyecekleri bir konuda dönem boyunca araştırma (PRP) yapacaklar ve dönem sonunda sözlü olarak sunacaklardır. ..Bu dersin önemli bir özelliği, konularında dünya çapında tanınmış akademisyenlerin dönem içinde öğrencilerimize misafir öğretim üyesi olarak ders verecek olmalarıdır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Nükleer silahların dünyanın farklı yerlerine yayılmasının kronolojisini bilmek; 2) Nükleer silah geliştirmeyi amaçlayan devletlerin temel motivasyonlarını anlamak; 3) Devletleri nükleer (silah) bir programa girişmeye motive eden faktörleri analiz etmek; 4) Nükleer bilim ve teknolojinin barışçıl ve askeri uygulamaları arasındaki temel farkları anlamak; 5) Nükleer maddenin emniyeti ve emniyeti için gerekli tedbirleri kavramak; 6) Nükleer silahların devletler veya devlet dışı aktörler tarafından olası kullanımıyla ilgili tehlikeleri anlayın. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | MUSTAFA KİBAROĞLU , January 2024 |
Course Coordinator | MUSTAFA KİBAROĞLU |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. MUSTAFA KİBAROĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Derse Genel Giriş ve Dönem Projesi Tanıtımı |
2) | Nükleer Silahların Yayılması Sorununun Ortaya Çıkışı ve Gelişimi |
3) | Nükleer Silahların Yayılması Sorununun Ortaya Çıkışı ve Gelişimi |
4) | Ortadoğu'da Nükleer Silahların Yayılması Sorunu |
5) | Güney Asya'da Nükleer Silahların Yayılması Sorunu |
6) | Nükleer Silahların Yayılmasını Geri Çevirmek İçin Olasılıklar |
7) | Nükleer Maddelerin ve Teknolojinin Güvenliği ve Emniyeti |
8) | Nükleer Silahlarla Terör Tehdidi ve Karşı Tedbirler |
9) | NPT Gözden Geçirme Konferansları: Geçmiş, Bugün ve Gelecek |
10) | Popülist Politikaların Nükleer Silahların Yayılmasının Önlenmesi Rejimine Etkileri |
11) | Nükleer Güvenlik Politikalarının Nükleerin Barışçıl Kullanımına Etkileri |
12) | Proje Sunumu |
13) | Proje Sunumu |
14) | Proje Sunumu |
Required/Recommended Readings | Students will be provided with book chapters and journal articles written by the leading authorities in the field, which will be available in the Black Board system of MEF University, most of them will also be accessible on-line through the websites designated by Prof. Kibaroğlu as well as his personal website (www.mustafakibaroglu.com). Selected chapters from the following authors’ books will constitute the essential readings: ..Albright, David, Frans Berkhout, William Walker, Plutonium and Highly Enriched Uranium 1996, Stockholm International Peace Research Institute, London, 1997 ..Allison, Graham T., Nuclear Terrorism: The Ultimate Preventable Catastrophe, Times Books, New York, 2004 ..Allison, Graham T., Owen R. Cote, Richard A. Falkenrath, and Steven E. Miller, Avoiding Nuclear Anarchy, The MIT Press, Massachusetts, MA., 1996 ..Aytaç, Osman and Mustafa Kibaroğlu (Eds.), Defense Against Weapons of Mass Destruction Terrorism, IOS Press, Amsterdam, 2009 ..Blackaby, Frank, Joseph Rotblat, Jack Steinberger, and Bhalchandra Udgaonkar, A Nuclear-Weapon-Free World: Desirable? Feasible? Westview Press, Boulder, Colorado, 1993 ..Fischer, David, Towards 1995: The Prospects for Ending the Proliferation of Nuclear Weapons, United Nations Institute for Disarmament Research, Dartmouth, 1993 ..Muller, Harald, David Fischer, and Wolfgang Kotter, Nuclear Non-Proliferation and Global Order, Oxford University Press, London, 1994 ..Prawitz, Jan and James F. Leonard (Eds.), A Zone Free of Weapons of Mass Destruction in the Middle East, UNIDIR Research Report, No. 96/24, New York & Geneva, 1996 ..Reiss, Mitchell and Robert S. Litwak (Eds.), Nuclear Proliferation After the Cold War, Woodrow Wilson Center, Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1994 ..Sagan, Scott D., and Kenneth N. Waltz, The Spread of Nuclear Weapons: A Debate, W. W. Northon Company, New York, 1995 ..Shields, John and William C. Potter (Eds.), Dismantling the Cold War, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, MA., 1997 Recommended Web Portals: ..Arms Control Association www.armscontrol.org ..Bulletin of the Atomic Scientists www.bullatomsci.org ..Carnegie Endowment for International Peace www.ceip.org ..Center for Nonproliferation Studies cns.miis.edu ..Center for Strategic and International Studies www.csis.org ..Comprehensive Test Ban Treaty Organization www.ctbto.org ..Council on Foreign Relations www.cfr.org ..Federation of American Scientists www.fas.org ..Henry L. Stimson Center www.stimson.org ..International Atomic Energy Agency www.iaea.org ..International Institute for Strategic Studies www.iiss.org ..Nuclear Suppliers Group www.nsg-online.org ..Nuclear Threat Initiative www.nti.org ..The Stanton Foundationwww.thestantonfoundation.org ..Stockholm International Peace Research Institute www.sipri.se ..Union of Concerned Scientists www.ucsusa.org | |||||||||||||||
Teaching Methods | ..Lectures as well as the reading material to be assigned/suggested by Prof. Kibaroğlu will constitute the main source of information for the students, who will also be asked to suggest articles for reading, if they wish to do so, to be discussed and debated in the classroom. ..Each student will undertake a Policy Research Project (PRP), whose topic will be chosen by the students among the ones that will be suggested by Prof. Kibaroğlu. ..Students will prepare short progress reports about their project every three-week in order for Prof. Kibaroğlu to make comments and suggestions, if necessary, as to how to proceed with their assignment. | |||||||||||||||
Homework and Projects | For completing the PRP successfully, students will be expected to conduct comprehensive research on the current as well as the would-be positions of a number of countries (from North America, Europe, Middle East, Latin America, Africa, and the Asia-Pacific, each to be undertaken by different students) with respect to the issues that will be debated in the run up to and during the 202x NPT Review Conference. There will be only one written examination, which will take place toward the end of the semester, so as to leave enough time for students to carry out their research project with a high degree of concentration. | |||||||||||||||
Laboratory Work | N/A | |||||||||||||||
Computer Use | N/A | |||||||||||||||
Other Activities | N/A | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
mustafa.kibaroglu@mef.edu.tr Rectorate Building There are basically three requirements that must be fulfilled successfully by the students to get a passing or a higher letter grade. ..First requirement is to attend classes and to participate in class discussions, which will count for 10% of students’ overall grade. Students will be expected to read the assigned articles and chapters before coming to class for a fruitful discussion in the classroom; ..Second requirement is to take the Mid-Term Exam in May 2018, which will count for 40% of students’ overall grade; ..Third requirement is to participate in a Policy Research Project (PRP) that will require a good deal of research, which will count for 50% of students’ overall grade. ..Progress reports about the PRP will have to be submitted to the instructor every three-week and an in-class presentation will have to be made at the end of the semester, most possibly during the week of the final exams. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 11 | 3 | 33 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |