School/Faculty/Institute |
Gradutate School of Science and Engineering |
Course Code |
BDA 541 |
Course Title in English |
Optimization and Simulation |
Course Title in Turkish |
Optimizasyon ve Simülasyon |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Advanced |
Semester |
Bahar |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: 0 |
Lab: 0 |
Other: 0 |
|
Estimated Student Workload |
188 hours per semester |
Number of Credits |
7.5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Basic probability knowledge |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Graduate and advanced undergraduate students |
Overall Educational Objective |
To learn powerful analytical techniques to discover "optimal" decisions, simulate risky situations, and communicate effectively the results of spreadsheet analytics. |
Course Description |
The aim of the course is to help the students create optimization and simulation models, and analyze these models to provide insight regarding the assumptions, value drivers, and risks present in a business situation. The students will use the models to explore different ways to think about uncertainty, guide decision-making, and persuasively communicate analytical results. |
Course Description in Turkish |
Bu dersin amacı, öğrencilerin optimizasyon ve simülasyon modelleri oluşturmalarına yardımcı olmak ve bu modelleri, varsayımlar, değer sürücüleri ve bir iş durumundaki riskler hakkında fikir vermek için analiz etmektir. Öğrenciler, modelleri, belirsizlik hakkında düşünmek, karar vermeye yönlendirmek ve analitik sonuçları ikna etmek için farklı yollar bulmak için kullanacaklardır. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) optimizasyon ve/veya simülasyonun ne zaman gerekli olduğunu belirler
2) matematiksel prensiplere dayalı bir optimizasyon modeli oluşturur
3) karar vermedeki belirsizliği analiz etmek için simülasyon modeli oluşturur
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
1) |
|
|
|
2) |
|
|
|
3) |
|
|
|
4) |
|
|
|
5) |
|
|
|
6) |
|
|
|
7) |
|
|
|
8) |
|
|
|
9) |
|
|
|
10) |
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
|
H |
Participation
|
2) |
|
H |
Exam
|
3) |
|
H |
Exam
|
4) |
|
H |
HW
|
5) |
|
S |
HW
|
6) |
|
H |
Exam
|
7) |
|
S |
HW
|
8) |
|
N |
|
9) |
|
S |
HW
|
10) |
|
N |
|
Prepared by and Date |
SEMRA AĞRALI , February 2024 |
Course Coordinator |
SEMRA AĞRALI |
Semester |
Bahar |
Name of Instructor |
Öğr. Gör. DICLE ASLAN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Optimizasyona Giriş |
2) |
Doğrusal Programlamanın Temelleri |
3) |
Doğrusal Programlama |
4) |
İkili Programlamanın Temelleri |
5) |
İkili Programlama |
6) |
Tamsayılı Programlamanın Temelleri |
7) |
Tamsayılı Programlama |
8) |
Tamsayılı Programlama Uygulamaları |
9) |
Simülasyona Giriş |
10) |
Simülasyon Modelleri I |
11) |
Simülasyon Modelleri II |
12) |
Simülasyon Modelleri III |
13) |
Simülasyon Uygulamaları |
14) |
Optimizasyon ile Simülasyon |