School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 304
Course Title in English Experimental Psychology
Course Title in Turkish Deneysel Psikoloji
Language of Instruction EN
Type of Course Ters-yüz öğrenme
Level of Course Orta
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 156 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 206 - Research Methods II
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Research methods, Basic Statistics
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn about the use of experimental methodologies in psychology, to develop an understanding of where experimentation might work and where it might not, to develop an ability to critique work using experiments, to gain “hands-on” experience running experimental studies to get some experience in designing an experiment, to improve their skills in statistical analysis and academic writing.
Course Description This is an undergraduate psychology course designed to provide students with knowledge about and hands-on practice with experimental research methods in psychology. The purpose of the class is to teach how to plan, conduct, and analyze experimental research, and how to communicate the results of research to others.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Bu sürecin her aşamasını ve bilimsel yöntemi anlamak;
2) Psikolojide kullanılan çeşitli deneysel ve deneysel olmayan araştırma tasarımlarını ayırt etmek.
3) Psikolojik soruları ele alırken farklı araştırma stratejilerinin ve tasarımlarının güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırmak ve karşıtlık oluşturmak.
4) Bir deneyde kontaminasyon/karıştırıcı değişkenlerin kaynaklarını belirlemek; sonuçları etkileyebilecek önyargıların nereden kaynaklanabileceğini ve bunların nasıl kontrol edilebileceğini anlama
5) Deneycinin, araştırma kurumunun rolünü ve psikolojik araştırmaların yürütülmesinde etik konusunun önemini anlamak.
6) Psikolojik deneyler gerçekleştirmek ve bu deneyin araştırma hedeflerini, yöntemlerini ve bulgularını APA stilinde bir rapor halinde sunmak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Sınav
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Sınav
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Derse Katılım
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Derse Katılım
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Ödev,Derse Katılım
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Sınav,Ödev,Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Sınav,Derse Katılım
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Ödev,Derse Katılım
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S Sınav,Ödev,Derse Katılım
Prepared by and Date YALCIN AKIN DUYAN , March 2022
Course Coordinator YALCIN AKIN DUYAN
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi YALCIN AKIN DUYAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş - Tanıtım
2) Davranışın bilimsel olarak anlaşılması / Nereden Başlamalı
3) Etik / Temel Araştırma Konuları
4) Deneysel Tasarım/Karmaşık Deneysel tasarımlar
5) Deneylerin yürütülmesi
6) İstatistiksel Çıkarım/Genelleme
7) MAKALE SUNUMLARI (BİREYSEL)
8) Açık Bilim Hareketi ve Tekrarlama Krizi
9) Giriş Bölümünün Yazılması: Literatür Taraması, İntihal
10) Yöntem Kısmının Yazılması: Katılımcılar, Materyaller, Prosedür
11) Sonuçların Kısmının Yazılması: Giriş İstatistikleri: Deneysel Sonuçlar Nasıl Yorumlanır?
12) Tartışma Bölümünün Yazılması: Katkılar ve Sınırlılıklar
13) Laboratuarda hayvanlarla yapılan deneylerde araştırma bulgularının sunulması
14) GRUP PROJELERİNİN SÖZLÜ SUNUMU
15) Final sınav dönemi
16) Final sınav dönemi
Required/Recommended ReadingsTextbook: Scott Plous - The Psychology of Judgment and Decision Making (1993) Articles: Grossberg, S., & Pilly, P. K. (2008). Temporal dynamics of decision-making during motion perception in the visual cortex. Vision Research, 48(12), 1345–1373. https://doi.org/10.1016/j.visres.2008.02.019 Mulder, M. J., van Maanen, L., & Forstmann, B. U. (2014). Perceptual decision neurosciences - a model-based review. Neuroscience, 277(February 2016), 872–884. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2014.07.031 Brown, S. D., & Heathcote, A. (2008). The simplest complete model of choice response time: Linear ballistic accumulation. Cognitive Psychology, 57(3), 153–178. https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2007.12.002 Gold, J. I., & Shadlen, M. N. (2007). The neural basis of decision making. Annual Review of Neuroscience, 30, 535–574. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.29.051605.113038 Krajbich, I., Lu, D., Camerer, C., & Rangel, A. (2012). The attentional drift-diffusion model extends to simple purchasing decisions. Frontiers in Psychology, 3(JUN). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00193 Rosenbaum, D., Glickman, M., Fleming, S. M., & Usher, M. (2022). The Cognition/Metacognition Trade-Off. Psychological Science, 33(4), 613–628. https://doi.org/10.1177/09567976211043428 Stevens, S. S. (2013). The Psychophysics of Sensory Function. Sensory Communication, 48(2), 1–33. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262518420.003.0001 Costa, A., Foucart, A., Arnon, I., Aparici, M., & Apesteguia, J. (2014). “Piensa” twice: On the foreign language effect in decision making. Cognition, 130(2), 236–254. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2013.11.010 Whitney, P., Rinehart, C. A., & Hinson, J. M. (2008). Framing effects under cognitive load: The role of working memory in risky decisions. Psychonomic Bulletin and Review, 15(6), 1179–1184. https://doi.org/10.3758/PBR.15.6.1179 Smith, P. L., & Ratcliff, R. (2004). Psychology and neurobiology of simple decisions. Trends in Neurosciences, 27(3), 161–168. https://doi.org/10.1016/j.tins.2004.01.006 Liu, T., & Pleskac, T. J. (2011). Neural correlates of evidence accumulation in a perceptual decision task. Journal of Neurophysiology, 106(5), 2383–2398. https://doi.org/10.1152/jn.00413.2011 Teodorescu, A. R., & Usher, M. (2013). Disentangling decision models: from independence to competition. Psychological Review, 120(1), 1–38. https://doi.org/10.1037/a0030776 Yeung, N., & Summerfield, C. (2012). Metacognition in human decision-making: confidence and error monitoring. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, 367(1594), 1310–1321. https://doi.org/10.1098/rstb.2011.0416 Insabato, A. (2014). Neurodynamical theory of decision confidence. Heitz, R. P. (2014). The speed-accuracy tradeoff: History, physiology, methodology, and behavior. Frontiers in Neuroscience, 8 JUN. https://doi.org/10.3389/fnins.2014.00150 Forstmann, B. U., Ratcliff, R., & Wagenmakers, E.-J. (2015). Sequential Sampling Models in Cognitive Neuroscience: Advantages, Applications, and Extensions. Annual Review of Psychology, 1–47. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122414-033645
Teaching MethodsFlipped learning
Homework and ProjectsStudents will submit: 1-) Individual article presentation (Presentation) 2-) Group Project (Research paper)
Laboratory WorkHalf of the classes will be held at laboratory to conduct analyses and work actively on papers
Computer UseStudents will be expected to use appropriate information technology both in preparation time, and during class hours. They will need to search for and read online resources and articles, work together on class exercises, and prepare their assignments.
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 5
Projeler 1 % 50
Final 1 % 25
TOTAL % 100
Course Administration duyany@mef.edu.tr

Students missing a due date for a good reason (e.g., if they have a doctor’s report) may be given some extra time to submit the paper. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. Plagiarism (copying, copy-paste) includes copying sentences or significant sections of sentences from other sources. This can be from other students’ work, or from sources such as books, articles and websites, even if that source is cited in the student’s work. All instances of plagiarism, or other cheating, will result in a grade of zero for that assignment. There will be no opportunity for makeup exams or assignments where plagiarism or other cheating has taken place. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Proje 3 15 45
Ödevler 1 10 10
Final 1 15 2 17
Total Workload 156
Total Workload/25 6.2
ECTS 6