School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||||
Course Code | PSYC 332 | ||||||
Course Title in English | Public Health and Exercise Psychology | ||||||
Course Title in Turkish | Kamu Sağlığı ve Egzersiz Psikolojisi | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Bahar | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 143 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To become familiar with the basic theoretical background of major areas of public health and exercise psychology such as physical activity epidemiology, health benefits of exercise, disease prevention requirements, health, exercise and well-being. | ||||||
Course Description | This course aims to introduce the students to the scientific study of exercise psychology by providing a broad overview of the major topics in public health area. Students are introduced to psychological theories and research related to health and exercise behavior. Students will also be introduced to public health related topics (Physical Activity in Health Promotion and Disease Prevention, Physical Activity Epidemiology etc.) and ways to enhance health and wellbeing. | ||||||
Course Description in Turkish | Bu ders, öğrencileri kamu sagligi ve egzersiz psikolojisi alanıyla tanıştırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, alandaki önemli ve klasikleşmiş araştırmalar ve yeni gelişmeler ışığında egzersiz psikolojinin temel kavramları ile tanıştırılacaktır ve kamu sagligi ile iliskilendirilecektir. Bu ders, kamu sagligi ve egzersiz davranışlari ile ilgili psikolojik kuram ve araştırmalari inceler. Ayrica, öğrencilere kamu sagligi alaninda da konular tanitilacaktir. ( Saglik icin Gereklilikler, Hastalik Onleme, Fiziksel Aktivite Epidemiyolojisi vb.) tanitilacaktir ve sağlıkli bir yasam surdurebilmek için gerekli yöntemler de anlatilacaktir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Egzersiz reçetesinin sağlık ve hastalıklarla ilgili prensiplerini anlama 2) Fiziksel aktivite ile sağlık arasındaki ilişkileri anlama 3) Dünya çapında (ABD, Türkiye vb.) fiziksel aktivite modellerini anlama 4) Fiziksel aktiviteyle ilgili halk sağlığı önerilerini belirleme 5) Fiziksel aktiviteyi teşvik etmek için engelleri ve yaklaşımları anlama 6) Fiziksel aktivite ve kronik hastalıklarla ilgili bilimsel literatürü değerlendirme 7) Spor ve egzersiz katılımının altında yatan nedenleri ve fiziksel olarak aktif bir yaşam tarzını benimseme motivasyonunu artırma yollarını anlama |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | HW,Participation,Presentation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | HW,Participation,Presentation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Exam,HW,Participation,Presentation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | N | |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | S | Project |
Prepared by and Date | , October 2024 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Bahar |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Bu ders için temel terimlere ve terminolojiye giriş |
2) | Fiziksel Aktivite Epidemiyolojisi (ABD, Türkiye, Tüm Dünya) Fitness ve İyi Oluş Fiziksel Aktivitenin Halk Sağlığı Tavsiyeleri |
3) | Egzersiz Davranışı Kuramları ve Modelleri Davranışsal Değişim Kuramları |
4) | Sağlıklı Yaşamın Geliştirilmesi ve Hastalıkların Önlenmesinde Fiziksel Aktivite (kronik hastalıklar) |
5) | Stres/ Kaygı ve Egzersiz |
6) | Depresyon ve Egzersiz |
7) | Sosyal Etkiler ve Egzersiz |
8) | ARA SINAV |
9) | Bilişsel İşlev ve Egzersiz |
10) | Bilişsel İşlev ve Egzersiz (özel vaka: Alzheimer Hastalığı) |
11) | Öz Algılar ve Egzersiz |
12) | Fiziksel Aktivitenin Benimsenmesi ve Sürdürülmesi (fiziksel aktiviteye yönelik engeller, kültürel, çevresel ve ekonomik faktörler) Ayrıca özel gruplara; çocuklar, yaşlılar, obezler vb. bakış |
13) | Fiziksel Aktivite Müdahaleleri |
14) | Fiziksel Zindeliği Değerlendirmek, Kalp Sağlığını En Üst Düzeye Çıkarmak, Kas Zindeliğini ve Esnekliğini Geliştirmek |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Recommended Textbook: Kohl, T. D. & Murray, D. (2010). Physical Activity and Public Health (7th ed.). Champaign, IL, U.S.A: Human Kinetics. There will also be a set of required readings prepared in advance for students. | ||||||||||||||||||||||||
Teaching Methods | The class will be taught using two instructional approaches. I will be spending about 50% of class time in a lecture format and 50% in a seminar format or group discussion, in which discussions and small group exercises will be held, videos watched, and activities conducted. Because discussions will be held regularly in class students will need to read all materials in advance—and read on time. In addition, any outside assignments that will be discussed in class must be completed at the scheduled time. In class activities will facilitate the learning process and help students grasp the material. The class will be taught in a semi-flipped format. Students will be assigned introductory online lectures weekly. Then, I will be clarifying each point with examples while emphasizing the important parts during the lecture part. | ||||||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be asked to lead one of the discussion sessions of the course based on the readings/chapters of the week. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion. | ||||||||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||||||||||||||
Other Activities | Various in class activities and additional assignments will be assigned throughout the semester. These will be unannounced and students must be present in order to complete the assignment and receive credit. These assignments cannot be made up at a later date. In-class participation is a critical component of the class and just attending class is not sufficient to gaining points for activities. Students will be asked to work in teams for these activities and teams will have the chance to discuss and share their thoughts about the topic. | ||||||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||||||||
Course Administration |
acers@mef.edu.tr Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Plagiarism and academic dishonesty: YÖK Disciplinary Regulations. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Final | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Total Workload | 143 | ||||||
Total Workload/25 | 5.7 | ||||||
ECTS | 6 |