School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code EDS 305
Course Title in English Special Teaching Methods I
Course Title in Turkish Special Teaching Methods I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 136 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective To learn recent topics and pedagogical considerations as well as current methodology in the teaching of English as a second or foreign language.
Course Description This course explains theories, pedagogical considerations and current methodology in the teaching of English as a second or foreign language. The course will help students gain in-depth knowledge about these methods and practice in their application in classroom and designing different types of syllabus. An emphasis will be placed on developing task-based, communicative, and content and language integrated types of syllabi. This course also helps students gain an understanding of the steps of action research and why it is critical for practitioners. Last but not least, students will explore ways of integrating current computer and online technology into their designs of syllabus and lesson plans and teaching practices.
Course Description in Turkish Bu ders ikinci ve yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde kuramları, pedagojik konuları ve mevcut metodolojiyi inceler. Derste, öğrenciler bu yöntemler hakkında derinlemesine bilgi edinecek ve sınıftaki uygulamalarında pratik yapacak ve farklı müfredat türlerini tasarlayabilecektir. Görev tabanlı, iletişimsel ve içerik ve dil entegre öğretim türleri geliştirmeye ağırlık verilecektir. Bu ders aynı zamanda öğrencilerin eylem araştırmalarının aşamalarını ve uygulayıcılar için neden kritik olduğunu anlamalarını sağlar. Son olarak, öğrenciler, mevcut bilgisayar ve çevrimiçi teknolojiyi müfredat ve ders planları ve öğretim uygulamaları tasarımlarına entegre etme yollarını keşfedeceklerdir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2) develop different types of syllabi;
3) discuss current trends and methods in ELT;
4) integrate various teaching methods in their Lesson Plans;
5) carry out a mini action research study.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date , February 2024
Course Coordinator HATİME ÇİFTÇİ
Semester Bahar
Name of Instructor Doç. Dr. HATİME ÇİFTÇİ

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended Readings*Reinders, H & Micheal, T. (2010). Task-based Language Learning and Teaching with Technology. Bloomsbury UK *Ellis, R. Task-based Language Learning and Teaching Task-based language teaching: sorting out the misunderstandings. International Journal of Applied Linguistics Vol. 19 No. 3 2009 © *Diane Larsen-Freeman, Marti Anderson (2010). Techniques and Principles in Language Teaching 3rd edition - Oxford *Other materials provided by the instructor
Teaching MethodsSome lecture, but mostly seminar/discussion. Students will work in groups to negotiate understanding of the issues and conduct an action research study. Students will read the assigned chapter and watch videos and complete pre-class work before coming to class. Group and class discussion and student presentations will take place in class. Students are expected to participate actively in class discussions.
Homework and ProjectsStudents will have a reading assignment and reflective questions to answer every week. Students are expected to read and answer questions prior to class and in the class students are expected to ask questions and complete tasks according to the flipped classroom methodology.
Laboratory Work
Computer UseWritten assignments and communication
Other ActivitiesGroup and whole class discussions, presentations and project
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Küçük Sınavlar 5 % 10
Ödev 10 % 25
Projeler 1 % 20
Final 1 % 25
TOTAL % 100
Course Administration ciftcih@mef.edu.tr

Attendance is required for 70% of the course session, if you exceed this you may fail by F or FX. Any plagiarism or academic dishonesty will be treated very seriously with the most serious appropriate disciplinary action in the education context. Plagiarism involves copying any material from a book, online material, or another student or your own papers previously completed and graded in other classes without using proper citation. Plagiarism also involves asking anyone to review or do your assignment. Rules for attendance: The student must attend at least 70% of the classes. Statement on academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Article 54.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Ödevler 4 4 3 28
Final 1 8 2 10
Total Workload 136
Total Workload/25 5.4
ECTS 5