School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | FIN 333 | |||||
Course Title in English | Investments and Portfolio Management | |||||
Course Title in Turkish | Yatırımlar ve Portföy Yönetimi | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Intermediate | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 137 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
MATH 203 - Probability and Statistics for Social Sciences I FIN 202 - Finance |
|||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | Students are expected to have some idea/interest on common financial instruments and knowledge on basic statistics (mean, variance, covariance, regression analysis etc.) and finance. Familiarity with excel is also helpful. | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To understand the characteristics of different financial assets and concepts of modern portfolio theory such as maximizing expected return under certain amount of risk. | |||||
Course Description | This is an introductory course focusing both on theory and practical applications of investing and portfolio management. The course will provide knowledge about financial markets, different asset classes (particularly equities and bonds), the relations between risk & return, importance of diversification and behavioral finance. The course will be helpful for students who aim to start a career on portfolio management and/or to improve decision making process as an individual investor. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Finansal piyasaların işleyişini ve özellikle hisse senedi ve tahvil gibi farklı türdeki finansal varlıkların özelliklerini açıklamak. 2) Portföy çeşitlendirmesinin faydalarını ve önemini anlamak. 3) Risk ve getiri arasındaki ilişkiyi bilmek ve riske dayalı portföy getirisini değerlendirmek. 4) Finansal varlıkları değerlendirilmesinde farklı değerleme modellerinin uygulanması 5) Davranışsal önyargıların portföy kararları üzerindeki etkisini bilmek. 6) CFA müfredatını anlamak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Prepared by and Date | MERVE ÖZ , February 2024 |
Course Coordinator | CEYHAN MUTLU |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. BEHLUL KATAS |
Hafta | Konu |
1) | Giriş (Bodie, Kane, Marcus 1. Kısım) |
2) | Portföy Teorisi ve Uygulama & Davranışsal Finans (Bodie, Kane, Marcus 2 ve 3. Kısım) |
3) | Portföy Teorisi ve Uygulama & Davranışsal Finans (Bodie, Kane, Marcus 2 ve 3. Kısım) |
4) | Menkul Kıymetler Analizi (Bodie, Kane, Marcus 5. Kısım) |
5) | Menkul Kıymetler Analizi (Bodie, Kane, Marcus 5. Kısım) |
6) | Vize Sınavı |
7) | Sabit Getirili Menkul Kıymetler (Bodie, Kane, Marcus 5. Kısım) |
8) | Sabit Getirili Menkul Kıymetler (Bodie, Kane, Marcus 5. Kısım) |
9) | Portföy Performans Değerlendirmesi (Bodie, Kane, Marcus 7. Kısım) |
10) | Aktif Portföy Yönetimi Teorisi & Yatırım Politikası ve CFA Enstitüsü Çerçevesi |
11) | Türev Araçlar (Bodie, Kane, Marcus 7. Kısım) |
12) | Türev Araçlar (Bodie, Kane, Marcus 7. Kısım) |
13) | Konu Değerlendirmesi ve Grup Sunumları |
14) | Konu Değerlendirmesi ve Grup Sunumları |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Course Textbook (mandatory): Investments (11th Edition by Bodie, Kane and Marcus), McGraw Hill Publications Besides there will be other readings, which are mostly from CFA Program curriculum. Students are also highly recommended to follow at least some of the Turkish and International publications/websites such as Bloomberg, Financial Times, Wall Street Journal, Forbes and etc as we may occasionally discuss ongoing events in the financial markets. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Classes are mainly a complement to the textbook and hence students are expected to be well prepared to lectures through reading the material before the class. The readings and lectures will be helpful for students to understand the essential parts of portfolio management processes. As the course also mainly aims to give a strong sense ofreal-life practices classroom discussions will be a key element of lectures. Every student is free and encouraged to ask questions, share their views/ideas on discussed topic/case. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | There will be five homework assignments and one group project. Homework assignments will be done individually. Details of the group project will be announced later by the instructor. Each group will consist of maximum four members and every student will present their own part. There will be a peer evaluation of the group members. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | Personal laptop | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
katasb@mef.edu.tr The instructor may act as facilitator for class/group discussions and observe how each student contributes / adds value to the discussed topic. The topic may either cover previous material or assigned new material from videos and book chapters. Homework, if assigned, must be submitted on time and in the requested format. Late submission will not be accepted. This is a flipped course where each student is expected to read assigned material and watch videos in advance, follow class and Blackboard, and actively participate. If you are sick on the day of the exam you need to submit a legitimate doctor’s report explicitly stating that your excuse prevents you from taking the exam in line with university regulations. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 6 | 5 | 30 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 10 | 3 | 13 | |||
Total Workload | 137 | ||||||
Total Workload/25 | 5.5 | ||||||
ECTS | 5 |