School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
IR 323 |
Course Title in English |
Dynamics of International Trade |
Course Title in Turkish |
Uluslararasi Ticaretin Dinamikleri |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Select |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
121 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
The students will learn the importance of International Trade in the World Economy.
Through the study of different models and policies on Trade, they shall learn to define which model and policy is followed by key World Trade players.
They shall know which are the main World and Regional Trade monitoring and implementing Organizations and their interdependence.
They shall be able to follow international ongoing negotiations, which attract great public and financial interest and understand why they are so important for entrepreneurs, companies and countries around the World.
They shall experience, through practical illustrations, the correlation between global and bilateral trade agreements as manifested through the example of the EU International Trade agreements and its bilateral agreements with specific Organizations and countries.
|
Course Description |
The primary objective of the course will be to familiarize the undergraduate students with the fundamental concept of the International Trade, which is of particular importance for the economic growth and welfare worldwide.
The fundamentals of international trade, such as various theoretical models that describe international trade relations, the role of each theory and its relevance to policy, will be discussed in order for the students to understand the motives and rationale behind international trade.
The course will be devoted to the analysis of major international institutions and organizations that play a significant role in modifying international trade. Students will be provided with an analytical perspective about the norms, principles and mechanisms of the international trade organizations (such as the WTO) and will be able to explore the various negotiations and agreements that have been settled (NAFTA, MERCOSUR, ASEAN), the relationship between multilateral and regional trade agreements and current challenges to the global trading system affecting the world economy.
|
Course Description in Turkish |
Bu dersin başlıca amacı öğrencileri dünya genelinde ekonomik büyüme ve refah yolunda büyük önem taşıyan uluslararası ticaretin temel kavramlarıyla tanıştırmaktır.
Sınıfta tartışılacak konular arasında öğrencilerin uluslararası ticareti teşvik edici nedenleri, ilke ve temelleri anlayabilmesi için uluslararası ticari ilişkileri tanımlayan çeşitli teorik modeller, her teorinin rolü ve politikalara uygunluğu gibi uluslararası ticaretin temel kavramları yer almaktadır.
Bu derste uluslararası ticaretin yapısının değişmesinde büyük rol oynayan başlıca uluslararası kuruluş ve organizasyonların analizine büyük ölçüde yer verilecektir. Öğrencilere uluslararası ticaret organizasyonlarının (WTO gibi) kuralları, prensipleri ve mekanizmaları konusunda analitik bakış açısı sağlanacak ve muhtelif müzakereler ve yapılan anlaşmalar (NAFTA, MERCOSUR, ASEAN), çok uluslu ve bölgesel ticari anlaşmalar arasındaki ilişki ve dünya ekonomisini etkileyen global ticaretin karşılaştığı zorluklar incelenecektir.
|
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Uluslararası Ticaretin ne olduğunu ve buna uygulanan ana kuralları anlamak.
2) Uluslararası Ticareti yöneten temel ekonomik teorileri ve politikaları bilmek
3) Dünya veya Bölgesel ticaretin ana Uluslararası Örgütleri ve bunların çerçevesi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmak.
4) Farklı ticaret anlaşmaları arasındaki ilişkiyi ve bunun Dünya Ekonomisi üzerindeki pratik sonuçlarını anlamak
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
EVRİM GÖRMÜŞ , January 2024 |
Course Coordinator |
EVRİM GÖRMÜŞ |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
|
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
|
2) |
|
3) |
|
4) |
|
5) |
|
6) |
|
7) |
|
8) |
|
9) |
|
10) |
|
11) |
|
12) |
|
13) |
|
14) |
|
Required/Recommended Readings | All course materials are provided by the lecturer (in the course syllabus) |
Teaching Methods | Presentations, practical exercises, videos, discussions and simulations |
Homework and Projects | |
Laboratory Work | |
Computer Use | |
Other Activities | |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
14 |
% 30 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 35 |
Final |
1 |
% 35 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
gormuse@mef.edu.tr
02123953600
Attendance rules: Attendance taken week in class and during exams
Missing an exam equals to course failure
Students are expected to bring their notebook
Plagiarism is not tolerated; students caught copying are ipso facto marked as having failed the course
Participation in class is evaluated on the basis of presence in class and interaction with the Instructor, participation to exercises, exhibiting curiosity and knowledge on the course content
|