School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 327 | ||||
Course Title in English | Youth and Politics | ||||
Course Title in Turkish | Gençlik ve Siyaset | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 126 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only undergraduate students | ||||
Overall Educational Objective | To learn to understand different aspects of youth political engagement and to acquire the skill of building comparisons among youth activisms of various types. | ||||
Course Description | This course aims to move beyond the mainstream approaches to youth political participation and to attract attention to emerging forms of political activism among current generation of young people. It will bring interdisciplinary scholarship on contemporary youth activisms in different parts of the world. The course intends to enable a vivid class discussion on contemporary youth demands and their political implications. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Gençlik kategorisinin farklı kavramlaştırılmalarını anlamak 2) Gençlerin siyasi katılımı üzerine farklı teorik yaklaşımlar arasında ayırım yapmak 3) Dünyadaki farklı gençlik siyasi katılım türlerini karşılaştırmak ve ayırt etmek. 4) Dünyadaki kendi akranlarının siyasi taleplerini anlamak ve gençlik siyasalarının seçim siyasası üzerindeki etkilerini analiz etmek 5) Türkiye'deki gençlerin siyasete olan tarihsel ve güncel ilişkisini anlamak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Prepared by and Date | BEGÜM UZUN TAŞKIN , December 2023 |
Course Coordinator | BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Hafta | Konu |
1) | derse giriş |
2) | Gençlik Kategorisini Nasıl Tanımlamalı?" |
3) | Gençliğin Ana Akım Siyasetten Çekilmesi: Nedenler, Sonuçlar ve Çözümler |
4) | Gençlik Siyasi Katılımının Alternatif Biçimleri |
5) | Neoliberal eğitime karşı gençlik aktivizmi |
6) | Otoriter Rejimler Altında Gençlik Direnişi: İran ve Suudi Arabistan |
7) | ara dönem sınavı |
8) | Rejim Yanlısı Gençlik Aktivizmi: Rusya'daki Nashi Gençlik Hareketi |
9) | Gençlik Devrimci Aktivizminin Yükselişi ve Düşüşü: Arap Gençliği, Demokrasi ve Adalet Talepleri |
10) | Çevrimiçi İsyancılar': Dijital Gençlik Aktivizmi |
11) | #FridaysForFuture - İklim Krizine Karşı Okul Grevleri |
12) | Türkiye'de gençlik siyasetinin tarihi |
13) | Türkiye'de çağdaş gençlik hareketleri |
14) | öğrenci sunumları |
15) | final dönemi |
16) | final dönemi |
Required/Recommended Readings | Bourdieu, P. (1993). “‘Youth’ is Just a Word.” In P. Bourdieu Sociology in Question (pp. 94-102). London, Thousand Oaks, Calif: Sage. Bastedo, H. (2015). “Not ‘one of us’: understanding how non-engaged youth feel about politics and political leadership”, Journal of Youth Studies, 18(5): 649-665. Stockemer, D. and Aksel Sundström. (2018). “Age representation in parliaments: Can institutions pave the way for the young?”. European Political Science Review, 10(3): 1-24. Norris, P. (2003, November 27-28th ). "Young People and Political Activism: From the Politics of Loyalties to the Politics of Choice". Keynote at the Council of Europe Symposium on young people and activism . Retrieved from: http://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/COE%20Young%20People%20and%20Political%20Activism.pdf. Farthing, R. (2010). "The politics of youthful antipolitics: representing the 'issue' of youth participation in politics". Journal of Youth Studies" , 13(2):181-195. Somma N. M. and Donoso, S. (2021). “Chile’s Student Movement: Strong, Detached, Infleuntial—And Declining?”. In Lorenzo Cini, Donatella della Porta, and Cesar Guzman-Concha (eds) Student Movements in Late Neoliberalism: Dynamics of Contention and Their Consequences, pp. 241-267. Cham: palgrave macmillan Bayat, A. (2010). “Muslim Youth and the Claim of Youthfulness”. In A. Bayat and L. Herrera (eds) Being Young and Muslim: New Cultural Politics in the Global South and North (pp: 28-48). Oxford Scholarship Online. al-Otaibi.A and P. Ménoret (2010). “Rebels without a cause? a politics of deviance in Saudi Arabia”. In A. Bayat and L. Herrera (eds) Being Young and Muslim: New Cultural Politics in the Global South and North (pp: ??). Oxford Scholarship Online. Atwal,M. and E.Bacon (2012). “The youth movement Nashi: contentious politics, civil society, and party politics”. East European Politics 28(3):256-266. Austin, L. (July 2011). “The Politics of Youth Bulge: From Islamic Activism to Democratic Reform in the Middle East and North Africa.” SAIS Review, V. 31 (2): 81-96. “Gen Z: How young people are changing activism”, https://www.bbc.com/worklife/article/20220803-gen-z-how-young-people-are-changing-activism Nisse,S., Jennifer H. K. Wong & Sally Carlton (2020). “Children and young people’s climate crisis activism – a perspective on long-term effects”, Children's Geographies,advance online publication. Neyzi, L. (2001), “Object or Subject? The Paradox of ‘Youth’ in Turkey.” International Journal of Middle Eastern Studies 33 :411-432. Lüküslü, D. (2009). Türkiye’de "Gençlik Miti" 1980 Sonrası Türkiye Gençliği. Istanbul:Iletisim Yayinlari, ss:117-195. Göle,Nilüfer. (2013). “Gezi — Anatomy of a Public Square Movement”. Insight Turkey 15 : 7-14. Gall, Carlotta, (February 1st, 2021),“Prestigious Istanbul University Fights Erdogan’s Reach”. New York Times, available online: https://www.nytimes.com/2021/02/01/world/asia/turkey-bogazici-university-protests-erdogan.html | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped classrooms methods such as pre-class videos, class discussions, presentations, and group work | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | 1 project | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
taskinbe@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Students are expected to attend class regularly, do the required readings for each week and participate in class discussions. Students who miss the midterm exam are required to submit a doctor’s report and/or to communicate with the instructor about their excuses for missing the exam in order to take a make-up exam. Students should respect points of view different than their own during class discussions. They should also avoid racist and sexist comments during the discussions. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulations. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Proje | 1 | 11 | 1 | 12 | |||
Ödevler | 2 | 2 | 1 | 6 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 126 | ||||||
Total Workload/25 | 5.0 | ||||||
ECTS | 5 |