School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||||
Course Code | PSYC 302 | |||||||
Course Title in English | Clinical Psychology | |||||||
Course Title in Turkish | Klinik Psikoloji | |||||||
Language of Instruction | EN | |||||||
Type of Course | Lecture | |||||||
Level of Course | Intermediate | |||||||
Semester | Fall | |||||||
Contact Hours per Week |
|
|||||||
Estimated Student Workload | 142 hours per semester | |||||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||||
Pre-requisites |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||||
Expected Prior Knowledge | Child and Adolescent psychopathology or adult psychopathology | |||||||
Co-requisites | None | |||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||||
Overall Educational Objective | Overall aim of this course is giving the definition of clinical psychology, a consideration of how clinical psychologists are trained, and a survey of the professional activities and settings of clinical psychologists. Students will also gain an understanding of the range of assessment and psychotherapeutic services that clinical psychologists provide to clients of all ages across multiple settings. | |||||||
Course Description | This course is intended to provide students an overview of the field of clinical psychology. Students will be exposed to information regarding the history of the clinical science, as well as contemporary clinical practices. Students will also be introduced to the various assessment and psychotherapeutic strategies used by clinical psychologists in their daily practice. | |||||||
Course Description in Turkish | Bu ders öğrencilere klinik psikoloji alanında genel bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrencilere, klinik bilimlerin tarihi kadar güncel klinik psikoloji uygulamaları hakkında da bilgi verilecektir. Ayrıca, klinik psikologların çalışma rutinlerinde kullandıkları çeşitli ölçme ve değerlendirme teknikleri ile psikoterapötik tedavi yöntemleri de ele alınacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Klinik psikolojinin tanımının 1900'lerin başından günümüze kadar geçirdiği evrimi betimlemek 2) Klinik psikologların mevcut mesleki faaliyetlerini ve istihdam ortamlarını özetlemek 3) Klinik psikolojideki güncel sorunları ele almak için etik stratejiler önermek 4) Farklı değerlendirme ve teşhis sistemlerini karşılaştırmak 5) Klinik görüşme türleri arasında ayrım yapabilmek 6) Farklı psikoterapi yaklaşımlarını karşılaştırmak ve bunların etkililiği üzerine tartışmak 7) Klinik psikolojideki başlıca teorileri ve uygulamaları analiz etmek ve eleştirmek 8) Gelecekte psikolojik hizmetlerin sunumunda teknolojinin nasıl kullanılabileceğini tartışmak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam,HW,Presentation,Project |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | HW,Participation,Presentation,Project |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Participation,Project |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Participation,Project |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Presentation,Project |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Exam,HW,Project |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Select,Presentation,Project |
Prepared by and Date | , November 2023 |
Course Coordinator | FULYA ÖZCANLI |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE ACER |
Hafta | Konu |
1) | Klinik Psikoloji: Tanımı ve Eğitimi |
2) | Klinik Psikolojinin Evrimi Klinik Psikolojide Güncel Tartışmalar ve Yönelimler |
3) | Klinik Psikolojide Çeşitlilik ve Kültürel Sorunlar Klinik Psikolojide Etik ve Mesleki Konular |
4) | Klinik Psikolojide Araştırma Yapmak |
5) | Tanı ve Sınıflandırma Sorunları: DSM-5 ve Daha Fazlası Klinik Görüşme |
6) | Entelektüel ve Nöropsikolojik Değerlendirme Kişilik Değerlendirmesi ve Davranış Değerlendirmesi |
7) | Vize sınavı |
8) | Psikodinamik Psikoterapi |
9) | Humanist ve Varoluşçu Psikoterapi |
10) | Davranışçı Psikoterapi |
11) | Bilişsel Psikoterapi ve Farkındalık Temelli Terapiler |
12) | Aile Terapisi |
13) | Şema Terapi |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final sınav haftası |
16) | Final sınav haftası |
Required/Recommended Readings | Pomerantz, A. M. (2019). Clinical psychology: Science, practice, and diversity. Thousand Oaks, CA: Sage. Additional reading materials and videos will be shared on the Blackboard weekly. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped format. The instructor will deliver each week’s content beforehand, and students will be expected to acquire the relevant knowledge before the class. Classroom time will be used to practice and apply concepts and ideas through interaction (discussion, roleplays etc.) with peers. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Pre-class participation: Students will be expected to read/ watch preclass materials and will have discussions with each other on course-related topics by posting messages to an online message board. A predetermined group of students will lead the discussion each week by producing high quality discussion questions. Assignment: Students are required to engage in roleplaying as clinical psychologists, conducting a session with a simulated client (e.g., classmate, friend) presenting a fictitious psychological disorder. Each student must select a therapeutic technique/intervention (e.g., exposure therapy, urge surfing, motivational interviewing) and produce a brief video (max 5-6 min) addressing a specific problem using evidence-based treatment. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||||||||
Other Activities | In-class participation consists of various tasks such as clinical role-play and reflection in learning therapeutic communication skills, test demonstrations and peer reviews. | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
ozcanlifu@mef.edu.tr Throughout the semester, students are responsible for following announcements, working on the uploaded material and responding to the discussions on the blackboard on a weekly basis. Coming class prepared is compulsory to be able to follow the course and stay engaged within the class. Students can submit a paper assignment on a rescheduled date and take make-up exams only if they submit an official health report to the faculty secretary’s office. The format of the make-up exams might differ from the exam delivered on time. Students are expected to come to class on time and be respectful of the teaching and learning environment at all times. Academic dishonesty will not be tolerated and is strictly penalized. Academic dishonesty includes any commitment of cheating, lying and deceit in any form such as plagiarism or cheating during exams. Students are strictly responsible for submitting their own work, not that of others or other agents. Full citation of others’ work is required. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Uygulama | 1 | 20 | 20 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 0 | 1 | 1 | |||
Ödevler | 5 | 4 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Total Workload | 142 | ||||||
Total Workload/25 | 5.7 | ||||||
ECTS | 6 |