School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | HUM 117 | |||||
Course Title in English | Introduction to Film Studies | |||||
Course Title in Turkish | Sinemaya Giriş | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 135 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None. | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn the key approaches in textual film analysis, to understand the elements of film form, to become familiar with different film genres and their specific stylistic principles, and to be able to write critical film essays | |||||
Course Description | This course focuses on cinema as a unique medium of storytelling and closely examines the stylistic techniques applied in films. Exploring the basic principles of cinematic language, the course introduces the functioning of diverse audio-visual components of film week by week in detail and with reference to short extracts from various films. It then focuses on the categories of ‘genre films’, ‘documentary films’, ‘auteur cinema’, and ‘experimental cinema’, and analyses how diverse components of film language function in these examples. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Film dilinin ana stilistik unsurlarını tanımak; 2) Film teorisindeki ana kavramları ve yaklaşımları değerlendirmek; 3) Filmde biçim ve içerik arasındaki etkileşimi anlamak; 4) Farklı film yapım stillerini ayırt etmek ve yorumlamak; 5) Filmlerin anlamını ve değerini analitik bir perspektiften tartışmak; 6) Eleştirel düşünme ve akademik yazımda kendine güven göstermek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | N | |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Derse Katılım,Proje |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | H | Derse Katılım,Proje |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | H | Proje |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | S | Sınav,Derse Katılım |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | S | Sınav,Derse Katılım |
Prepared by and Date | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Course Coordinator | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. MELİK KURU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Film analizi nedir? |
2) | Anlatı yapısı |
3) | Mekan düzeni 1 |
4) | Mekan düzeni 2 |
5) | Görüntü yönetimi |
6) | Editleme 1 |
7) | Editleme 2 |
8) | Tekrar |
9) | Ara sınav |
10) | Film sesi |
11) | Film Türleri ve Film Biçimi |
12) | Otor Sineması |
13) | Deneysel sinema |
14) | Belgesel Sinema |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | Recommended Textbook: Bordwell D., Thompson K. (2012). Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill Inc. | |||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be taught in the flipped format. Students will be expected to watch the designated film of the week prior to that week’s class. I will give them some questions beforehand in order to guide them through the film viewing process. During the class time, they will discuss their interpretation of the film based on their answers to the given questions. I will also show them various fragments from different movies and ask them to discuss the function of certain stylistic elements within these scenes. | |||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be asked to write two film reviews based on specific concepts and approaches introduced during this course. | |||||||||||||||
Laboratory Work | None. | |||||||||||||||
Computer Use | None. | |||||||||||||||
Other Activities | Students will be asked to view the designated film and read the book chapter of each week prior to classes. | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
acers@mef.edu.tr Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Any student caught cheating will receive a grade of zero. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2.5 | 3 | 1 | 91 | ||
Proje | 2 | 8 | 16 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |