School/Faculty/Institute Faculty of Arts, Design and Architecture
Course Code ARC 427
Course Title in English Transition Between Art and Architecture
Course Title in Turkish Mimarlık ve Sanat Arası Geçişler
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 126 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge 4 semesters of design studio
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn to understand the relationship between art and architecture and to integrate that knowledge into one’s own designs.
Course Description Art and Architecture are always related to each other. There is a thin red line between them. On the timeline of Art movements and Architectural Styles, we clearly see that relations and interactions among art and architecture. 20th Century public art had started to protect from governments. In 1919 by the initiative of an association of artists who were grounding on the constituent 142nd article of the Weimar Constitution. This article proclaims that “Art, science, and instruction in them are free. The state guarantees their protection and participates in their promotion.” Briefly, Kunst am Bau is an approach that makes investors, particularly the public state, obliged to spend the 1% of the investment cost of the public buildings to art. This obligation appears in regulations of local governments of many countries, particularly of Germany. Eventually, private investors follow the governments’ lead to integrate art into their projects. Artworks are usually presented inside or outside of the building in Kunst am Bau examples like Nord/LB’s administrative building in Hannover or Allianz AG’s office tower in Berlin. Sometimes artworks appear on the land of the building (square/entrance). Rarely, they can be found in parks, squares or other public spaces next to the buildings. Also, Kunst am Bau refers to a program, often a city ordinance, where a fee, usually some percentage of the project cost, is placed on large scale development projects in order to fund and install public art. This kind of Programmes/movements are important and useful to fund public art where private or specialized funding of public art is unavailable such as Turkey. We can see Kunst am Bau examples in Turkey before 80’s such as İMÇ, 4 Levent and single buildings and headquarters.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) iç mekanlar ve binaların kamusal alanlarında sanat faktörünü ve süreçlerini anlamak;
2) Kunst am Bau'un geçmişteki uygulamalarını ve sanat ile mimari arasındaki ilişkileri bilmek;
3) kendi mimari tasarımına yönelik sanat projelerini yönlendirmek;
4) sanat yerleştirme süreçlerini ve tasarım süreci öncesi ve sonrası uygulama aşamasındaki gereksinimleri tanımak;
5) çağdaş Türk sanatını ve sanatçılarını takip etmek;
6) sanatçı stüdyosu ziyaretleri ile sanat üretimlerini ve süreçlerini kavramak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Prepared by and Date , June 2022
Course Coordinator AKTS1
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. KERİM KÜRKÇÜ

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş – Temel Kavramlar – Sanat Nedir? Mimari Nedir?
2) Sınıf İçi – Sanat ve Mimarlığın Kesişim Noktaları – İstanbul'da Kamusal Sanat
3) Sınıf İçi – Kunst am Bau Nedir / Tarihsel ve Teorik Arka Plan
4) Sınıf İçi – Türkiye ve Yurtdışından Kunst am Bau Projeleri
5) Sanatçı Stüdyosu Ziyareti
6) Sanatçı Stüdyosu Ziyareti
7) Sanatçı Stüdyosu Ziyareti
8) Ara Sınav – Öğrencilerin Sunumları
9) Sanat Galerisi Ziyareti
10) Sınıf İçi – Final Projesi
11) Sanat Galerisi Ziyareti
12) Sınıf İçi – Mimari Stüdyo Çalışması
13) Sınıf İçi – Mimari Stüdyo Çalışması
14) Proje Sunumları
15) Final Değerlendirme Dönemi
16) Final Değerlendirme Dönemi
Required/Recommended ReadingsRecommended Reading: Bozdoğan Sibel, MODERNİZ ve ULUSUN İNŞASI; Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, 2002, Metis Yayınları Roth Leland M., MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2002, Kabalcı Yayınevi Freud Sigmund, SANAT ve SANATÇILAR ÜZERİNE, 1994, YKY Deleuze G. & Guattari F., FELSEFE NEDİR, 1992, YKY Lenoir Beatrice, SANAT YAPITI, 2003, YKY Harrison C. & Wood Paul, ART in THEORY 1900-2000, 2003, Blackwell Publishing Harrison C. & Wood Paul & Gaiger J., ART in THEORY 1815-1900, 1998, Blackwell Publishing Sennett Richard, TEN ve TAŞ; Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, 2001, Metis Yayınları Rasmussen Steen Eiler, YAŞANAN MİMARİ, 1994, Remzi Kitapevi Trasi Nicoletta, INTERDISCIPLINARY ARCHITECTURE, 2001, Wiley-Academy Christian Bjone, ART and ARCHITECTURE: STRATEGIES in COLLABORATION, 2009, Birkhauser Jane Rendell, ART and ARCHITECTURE: A PLACE BETWEEN, 2006, I. B. Tauris Hans Van den Ban, COMMISSIONED: Sisty Years Percentage For Art Programme At The Dutch Government Building Agency, 2011, SUN Finkelpearl Tom, DIALOGUES in PUBLIC ART, 2000, MIT Kemp L. Roger (ed.), CITIES and THE ART, 2004, McFarland & Company Required readings for each week will be posted on Blackboard.
Teaching MethodsThe course will have presentations by the instructor as well as extensive discussion by the class. The course has artist’s studio and art gallery visits and discussion sessions with artists and curators.
Homework and Projects1 presentation 1 project
Laboratory Work-
Computer UseYes
Other ActivitiesArtist’s Studio Visits, Gallery Visits
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Sunum 1 % 40
Projeler 1 % 20
Final 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration kerimkurkcu@gmail.com

Kerim Kürkçü / Uniq Gallery Email: kerimkurkcu@gmail.com Attendance is essential for this course. The students are responsible of participating the artist’s studio visits and Gallery visits. Most of the class and visits time will be allocated to discussion of Art and architectural concepts, ideas, applications. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 14 4 56
Total Workload 126
Total Workload/25 5.0
ECTS 5