School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | IE 431 | ||||||
Course Title in English | Introduction to Financial Engineering | ||||||
Course Title in Turkish | Finans Mühendisliğine Giriş | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Spring,Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 148 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites |
MATH 104 - Mathematics for Social Sciences II | MATH 116 - Calculus II |
||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | Basic quantitative skills | ||||||
Registration Restrictions | none | ||||||
Overall Educational Objective | To learn what derivative securities are, how they are valued and how they can be used in both financial risk management and in trading. | ||||||
Course Description | The aim of this course is to provide the students with a comprehensive introduction to derivative securities and their application in financial engineering. The course will cover; what forwards, futures, options and swaps are; how they can be used as risk transferring/minimizing devices (hedging); how they can be used to create additional value to firms (trading); and how they are valued (pricing and marking to market). Cost of carry valuation model for forwards/futures, binomial pricing for options, dynamic delta hedging, the Black Scholes formula, Greek letters (delta, gamma, vega, theta) and value at risk (VaR) will also be introduced. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) vadeli alım/satım sözleşmelerinin ve para takas sözleşmelerinin doğasını tanımlar ve değerleme yöntemlerini uygular; 2) vadeli alım/satım ve para takas sözleşmeleri aracılığıyla faiz oranı ve döviz kuru riskini nasıl yönetebileceğini açıklar; 3) opsiyonların özelliklerini ve kullanım alanlarını belirler; 4) ticaret ve risk yönetimi amaçları için opsiyon stratejileri uygular; 5) opsiyonların değerini belirleyen faktörlerin etkisini tanımlayıp analiz eder; 6) Black-Scholes ve Binom opsiyon fiyatlama yöntemlerini oluşturur; 7) delta hedging ve riske maruz değer (VaR) kavramlarını uygular. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Prepared by and Date | HANDE KÜÇÜKAYDIN , March 2024 |
Course Coordinator | HANDE KÜÇÜKAYDIN |
Semester | Spring,Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. AHMET AKÇA |
Hafta | Konu |
1) | Türev Araçlara Giriş – Bölüm 1 |
2) | Vadeli Alım/Satım Sözleşmeleri'nin İşleyişi – Bölüm 2 ve 5 |
3) | Vadeli Alım/Satım Sözleşmeleri Kullanarak Hedge Stratejileri – Bölüm 3 |
4) | Vadeli Alım/Satım Sözleşmeleri Kullanarak Hedge Stratejileri – Bölüm 4 |
5) | Vadeli Alım/Satım Sözleşmeleri Kullanarak Hedge Stratejileri – Bölüm 6 |
6) | Para Takas Sözleşmeleri – Bölüm 7 |
7) | Opsiyonların İşleyişi – Bölüm 10 |
8) | Hisse Senedi Opsiyonlarının Özellikleri – Bölüm 11 |
9) | Opsiyonları Kapsayan Ticaret Stratejileri – Bölüm 12 |
10) | Binom Ağaçları – Bölüm 13 |
11) | Black-Scholes Merton Modeli – Bölüm 15 |
12) | Yunan Harfleri – Bölüm 19 |
13) | Volatilite Gülümsemeleri – Bölüm 20 |
14) | Risk Altındaki Değer (Value at Risk) – Bölüm 22 |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: Fundamentals of Futures and Option Markets, John C. Hull, 9th Edition, Pearson Optional: Options, Futures and Other Derivatives, John C. Hull, 9th Edition, Pearson | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Homeworks | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | none | |||||||||||||||||||||
Computer Use | Compulsory to bring calculators to the classes and exams. Exchange of calculators are not allowed during exams. Optional to bring a notebook as MS Excel might be used during classes. | |||||||||||||||||||||
Other Activities | none | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
akcaa@mef.edu.tr, ahmetakca@gmail.com Instructor’s office and phone number: TBD office hours: Appointment by e-mail email address: akcaa@mef.edu.tr, ahmetakca@gmail.com Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given. Missing a project: Project deadlines are always extendable up to 24 hours, 10% of total attainable score will be deducted from late submissions Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Ödevler | 5 | 3 | 3 | 30 | |||
Küçük Sınavlar | 4 | 3 | 1 | 16 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 3 | 23 | |||
Final | 1 | 20 | 3 | 23 | |||
Total Workload | 148 | ||||||
Total Workload/25 | 5.9 | ||||||
ECTS | 6 |