School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code MATH 239
Course Title in English Linear Algebra
Course Title in Turkish Linear Algebra
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 145 hours per semester
Number of Credits 7 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 139 - Introduction to Discrete Mathematics
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the fundamentals of matrix theory and linear algebra relevant to engineering problems.
Course Description This course provides general concepts on linear algebra by covering the following topics: Systems of linear equations and matrices, Gaussian elimination, matrix algebra, inverse of a matrix, elementary matrices, LU-factorization, the determinant of a square matrix, the properties of determinants, Cramer’s rule, vector spaces, subspaces, linear independence, basis and dimension, change of basis, inner product spaces, orthonormal basis, linear transformations, matrix representations of linear transformations, eigenvalues and eigenvectors, diagonalization.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Gauss eliminasyonunu kullanarak doğrusal denklem sistemlerini çözebilmek;
2) kare matrisin tersini hesaplayabilmw ve matris tersini kullanarak doğrusal denklem sistemlerini çözebilme;
3) Bir matrisin determinantını hesaplayabilme ve Cramer kuralını kullanarak doğrusal denklem sistemlerini çözebilme;
4) kapsam, doğrusal bağımsızlık, baz ve boyut kavramlarını kavrayabilme ve bu kavramları çeşitli vektör uzaylarına ve alt uzaylara uygulayabilme;
5) Doğrusal dönüşümleri anlayabilme ve matris gösterimlerini hesaplayabilme;
6) Bir matrisin özdeğerlerini ve karşılık gelen özvektörlerini hesaplayabilme.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi)
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak N
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir N
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular N
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler N
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir N
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir N
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) S Sunum
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir S Derse Katılım
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir N
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir S Derse Katılım
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler S Derse Katılım
Prepared by and Date HASAN KÖRÜK ,
Course Coordinator BENGİ BİRGİLİ
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. AYŞE SOYSAL

Course Contents

Hafta Konu
1) Matrisler ve Denklem Sistemleri
2) Matrisler ve Denklem Sistemleri
3) Matrisler ve Denklem Sistemleri
4) Matrisler ve Denklem Sistemleri
5) Determinantlar
6) Determinantlar
7) Vektör Uzayları
8) Vektör Uzayları
9) Vektör Uzayları
10) İç Ürün Uzayları
11) Doğrusal Dönüşümler
12) Doğrusal Dönüşümler
13) Özdeğerler ve Özvektörler
14) Özdeğerler ve Özvektörler
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsDavid C. Lay et al., Linear Algebra and Its Applications, Pearson, 5th edition/Global edition, 2016. Elementary Linear Algebra, Ron Larson, Cengage Learning, 7th or 8th edition (ebook or hardcopy).
Teaching MethodsLectures using “flipped classroom” as an active learning technique.
Homework and ProjectsOnline quizzes/HWs will be assigned.
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Uygulama 8 % 12
Küçük Sınavlar 5 % 13
Ara Sınavlar 2 % 75
TOTAL % 100
Course Administration korukh@mef.edu.tr

Dr. Hasan Körük Instructor’s office and phone number: A Block-5th Floor / 0212 3953654 Office hours: Monday 10:00-12:00 Email address: korukh@mef.edu.tr Dr. Leyla Parlar Ateş Instructor’s office and phone number: A Block-4th Floor / 0212 3953600 Office hours: Wednesday 13:00-15:00 Email address: atesl@mef.edu.tr Rules for attendance: Classroom participation contributes to 12% of the final grade. Missing a quiz/HW: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, make-up will be given. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ödevler 3 2 1 9
Küçük Sınavlar 2 2 1 6
Ara Sınavlar 2 20 3 46
Total Workload 145
Total Workload/25 5.8
ECTS 7