School/Faculty/Institute | Faculty of Education | ||||
Course Code | PCG 417 | ||||
Course Title in English | Cultural Sensitivity in Counseling | ||||
Course Title in Turkish | Kültüre Duyarlı Danışmanlık | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | İleri | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 115 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn the knowledge, awareness, and skills with regard to individual and cultural diversity within the counseling context. | ||||
Course Description | This course is designed to provide knowledge, awareness, and skills with regard to individual and cultural diversity within the counseling context. The emphasis of the course is on theoretical and practical understandings of the factors that influence the nature and effectiveness of multicultural counseling processes. Students will be provided with the opportunity to examine their own cultural identities and learn to understand and empathize with individuals from backgrounds both similar to and different from their own. Reading materials, video lectures, visual and auditory aids, experiential activities, and discussions will challenge students to observe and acknowledge their own biases and assumptions toward culturally diverse individuals and groups. Through these experiences, students will gain the knowledge, awareness, and skills that will help them become multiculturally sensitive and competent professionals. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) 2) 3) 4) |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | ||||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | ||||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | ||||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | ||||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | ||||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | ||||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | ||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | ||||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | ||||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | ||||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | ||||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | S | Sınav |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | S | Sınav |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | N | |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | N | |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | N | |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | S | Sınav |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | N | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | N | |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | N | |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | S | Sınav |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | H | Sınav |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | N |
Prepared by and Date | GÖKÇE BULGAN , September 2018 |
Course Coordinator | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Doç. Dr. EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Readings Textbook: Hays, D. G., & Erford, B. T. (2014). Developing multicultural counseling competence: A systems approach (2nd ed.). Boston: Pearson Education, Inc. | |||||||||||||||
Teaching Methods | The primary aim of this course is preparing students to become culturally sensitive and competent professionals. In order to provide a productive learning environment in the classroom, I will use a combination of didactic video lectures, experiential learning activities, and facilitated class discussions. Our learning will be enriched by everyone’s reading and active participation in class discussion. Students are expected to check the syllabus for each week and come to class prepared (having read the chapters and watched the videos) to actively participate in class discussion. | |||||||||||||||
Homework and Projects | Group Presentation: Student groups will each present on a cultural group with an emphasis on the cultural context in Turkey. The presentation is expected to include introduction of the topic and definition of key concepts; main issues (e.g., prejudice, economic hardship, etc.) pertinent to the cultural group; integration of research studies and relevant literature review; and an experiential activity or discussion, which actively involves the class. Group projects will be presented using visual and auditory aids (e.g., slides, videos, photographs, etc.) Cultural Excursion Presentation: For this assignment, students are asked to participate in at least one cultural excursion, in which s/he will step outside of his/her personal comfort zone and explore a culture different from their own. Students may choose to attend a volunteer activity, a festival, a religious service, explore a different neighborhood, engage in exploratory dialogues etc. for the purposes of this cultural experience. The cultural excursion should be at least 2 hours in length. Following the cultural excursion, students are expected to talk about their experience in class. They are expected to reflect on what they have learned, thought about, found meaningful during their experience in relation to some of the cultural topics discussed in class. Cultural Identity Paper: For this 4 to 5-page paper, students are asked to reflect on their own cultural identity. Some guiding questions regarding this assignment will be given in class. | |||||||||||||||
Laboratory Work | . | |||||||||||||||
Computer Use | . | |||||||||||||||
Other Activities | . | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
bulgang@mef.edu.tr 0212 395 36 61 Office Hours: Mondays 11:00 – 12:00, and by appointment |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 3 | 6 | 18 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 1 | 13 | |||
Total Workload | 115 | ||||||
Total Workload/25 | 4.6 | ||||||
ECTS | 5 |