School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code CE 100
Course Title in English Introduction to Civil Engineering
Course Title in Turkish İnşaat Mühendsliğine Giriş
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture,Project,Seminar
Level of Course Introductory
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 81 hours per semester
Number of Credits 3 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the civil engineering program at MEF University and civil engineering profession, to learn the main civil engineering technical areas (sub-disciplines), basic concepts and mini glossary pertaining to traditional technical areas, concepts of engineering ethics, engineering, licensing, work health and safety, public policy, environmental protection and sustainability.
Course Description This course provides an introduction to civil engineering profession and its technical specializations (sub-disciplines). The following topics are covered: Introduction to Civil Engineering Profession & MEF University Civil Engineering Curriculum, SI and US custom unit systems and unit conversions problems, Basic concepts, Mini glossary and Basic engineering problems pertaining to civil engineering technical areas (i.e., construction materials, structural engineering, geotechnical engineering, transportation engineering, water resources & hydraulics engineering, construction management), National & International Professional Organizations, Ethics Code & Case Analysis, Professional Licensing, Public Policy, Environmental protection & Sustainability, Health & Safety, Main Constraints of Engineering Design.
Course Description in Turkish Bu derste inşaat mühendisliği mesleği ve inşaat mühendisliği teknik alanları(alt disiplinleri) ile ilgili tanıtım / giriş bilgileri verilmektedir. Derste şu konu başlıkları işlenmektedir: İnşaat Mühendisliği mesleğine giriş ve MEF Üniversitesi İnşaat mühendisliği programının tanıtımı, SI ve US birim sistemleri ve birim çevrim problemleri, İnşaat mühendisliği teknik alanlarına (Yapı Malzemeleri, Yapı, Geoteknik Mühendisliği, Ulaştırma Mühendisliği, Hidrolik ve Su Kaynakları Mühendisliği, ve Yapı İşletmesi) ait temel kavramlar, mini sözlük ve basit mühendislik problemleri, Ulusal ve uluslararası meslek kuruluşları, İnşaat mühendisliğinde etik kodu ve vaka analizleri, Profesyonel mühendislik lisans sistemi, Kamu politikaları, Çevre koruma ve sürdürülebilirlik, İs sağlığı ve iş güvenliği, İnşaat Mühendisliğinde tasarım kısıtları.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Understand the civil engineering program and its continuous improvement.
2) Identify SI and US custom unit systems and solve conversion problems;
3) Describe civil engineering profession, list & define the main technical areas (sub-disciplines) of civil engineering & the main civil engineering design constraints.
4) Explain key concepts & basic glossary pertaining to main technical areas (sub-disciplines), practice on basic engineering concepts/problems of the technical areas.
5) Recognize the concepts such as workplace health & safety, public policy, environmental protection & sustainability in engineering design.
6) Identify professional organizations, professional licensing, professional & ethical responsibilities of a civil engineer & analyze simple case studies.
7) Function effectively as a member of a group;
8) Organize information about one of the concepts/problems in one of the technical areas of civil engineering.
9) Communicate in both written report & presentation format.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7 8 9
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ANİ NATALİ ŞİGAHER , September 2023
Course Coordinator ANİ NATALİ ŞİGAHER
Semester Güz
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi ANİ NATALİ ŞİGAHER

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction to MEF Civil Engineering Faculty & Curriculum, Flipped learning, Expectations from the course and students, Introduction to Profession & Sub-Disciplines of Civil Engineering
2) What is an engineering problem? SI unit system & Conversion Problems, Introduction to US custom units
3) Conversion Problems, Construction Materials Glossary & Basic Concepts
4) Structural Engineering Glossary & Basic Concepts
5) Geotechnical Engineering Glossary & Basic Concepts
6) Architectural Glossary & Basic Concepts, Poster Project Requirements & Project Discussion
7) Water Resources Engineering Glossary & Basic Concepts
8) Transportation Engineering Glossary & Basic Concepts
9) Construction Management Glossary & Basic Concepts
10) National and Professional Organizations, Professional Licensing, Engineering Ethics
11) Engineering Ethics Case Studies
12) Public Policy, Health & Safety
13) Environmental-Friendly and Sustainable Design, Student Posters
14) Student Posters
15) Final Examination / Project / Presentation Period
16) Final Examination / Project / Presentation Period
Required/Recommended ReadingsMcCuen R. H., Ezzell E. Z., Wong M. K. “Fundamentals of Civil Engineering: An Introduction to the ASCE Body of Knowledge,” CRC Press, US, 2011. David Muir Wood, Civil Engineering: A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2012, ISBN 978–0-9–957863-4
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsOne Final Term Project including written & oral presentation
Laboratory WorkNone
Computer UseMS Office or Equivalent Programs are required
Other ActivitiesSeminars
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 7 % 15
Küçük Sınavlar 3 % 45
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office and phone number: 5th Floor, #544, (212) 395 36 00 e-mail address: sigahern@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Classroom Practice contributes to 15% of the final grade. Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, the single quiz missed by the student will be given the average grade of the other two quizzes. No make-up will be given. Missing the final project: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations https://www.mef.edu.tr/tr/genel-sekreterlik/lisans-ve-onlisans-egitim-ogretim-yonetmeligi

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Proje 1 16 3 2 21
Küçük Sınavlar 3 5 1 18
Total Workload 81
Total Workload/25 3.2
ECTS 3