School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code COMP 110
Course Title in English Object-Oriented Programming (JAVA)
Course Title in Turkish Nesne Yönelimli Programlama (JAVA)
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Ters-yüz öğrenme,Lecture
Level of Course Başlangıç
Semester Spring,Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: 2 Other: None
Estimated Student Workload 151 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites COMP 109 - Computer Programming (JAVA)
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic programming knowledge
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn fundamentals of object-oriented programming and how to design and implement object-oriented computer algorithms to solve basic engineering problems in Java programming language.
Course Description This course covers the fundamentals of object-oriented programming approach such as objects, classes, inheritance, polymorphism, dynamic binding, and application of these concepts using Java programming language.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Mühendislik problemlerini çözmek için nesne yönelimli bilgisayar programları uygular;
2) Çözümler üretmek için nesne yönelimli algoritmalar tasarlar;
3) Programlama çözümlerinin sonuçlarını sunar;
4) Nesne yönelimli programlar yazarken etik ve profesyonel sorumlulukları tanır.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav,Ödev
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi H Sınav,Ödev
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi S Ödev
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi S Ödev
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Prepared by and Date YASSINE DRIAS , October 2024
Course Coordinator YASSINE DRIAS
Semester Spring,Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi YASSINE DRIAS

Course Contents

Hafta Konu
1) Nesne Yönelimli Programlama Kavramlarına Giriş
2) Metotlar
3) Diziler
4) Referans Tipleri
5) Sınıflar Bölüm 1
6) Sınıflar Bölüm 2
7) Dizi Listeleri
8) Nesne Yönelimli Tasarım Bölüm 1 (Sınıf Tasarımı)
9) Kalıtım Bölüm 1
10) Kalıtım Bölüm 2
11) Polimorfizm Bölüm 1
12) Polimorfizm Bölüm 2
13) Soyut Sınıflar ve Arayüzler
14) Nesne Yönelimli Tasarım Bölüm 2 (İleri Düzey Sınıf Tasarımı)
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsIntroduction to Java Programming: Comprehensive Ed., D. Liang, Pearson
Teaching MethodsFlipped classroom. Students work individually for assignments.
Homework and ProjectsAssignments
Laboratory WorkLaboratory study
Computer UseRequired
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Laboratuar 14 % 0
Ödev 3 % 20
Ara Sınavlar 2 % 80
TOTAL % 100
Course Administration driasy@mef.edu.tr
0 212 395 37 45
Instructor’s office: 5th floor, Exams: Closed book and closed notes. Rules for attendance: YÖK regulations. Missing a midterm: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the midterm/quiz is not a sufficient documentation of medically excused absence from the midterm/quiz. The note must say that you were medically unable to take the midterm/quiz. Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up for the missing midterm/quiz will be given. If you fail to take the midterm/quiz on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the midterm/quiz. Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Eligibility to take the final exam: No final exam. Missing a final: No final exam. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 56
Laboratuvar 14 1 2 42
Ödevler 3 1 10 33
Ara Sınavlar 2 8 2 20
Total Workload 151
Total Workload/25 6.0
ECTS 6