School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | COMP 100 | ||||||
Course Title in English | Introduction to Computer Engineering | ||||||
Course Title in Turkish | Bilgisayar Mühendisliğine Giriş | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Lecture | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 80 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 3 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To learn Computer Engineering as a profession, MEF’s Computer Engineering program, programming in Python and basics of computing systems | ||||||
Course Description | This course provides an introduction to some fundamental aspects of Computer Engineering. The following topics are covered: introduction to Computer Engineering. Employment opportunities for Computer Engineers. Research areas in Computer Engineering. Courses offered in the Computer Engineering Program at MEF. Introduction to Programming in Python and computing systems. | ||||||
Course Description in Turkish | Bu derste; Bilgisayar Mühendisliği programının temel kavramları şu konu başlıklar altında incelenmektedir: Bilgisayar mühendisliğine giriş. Bilgisayar mühendisliğinde iş olanakları. Bilgisayar mühendisliğinin araştırma alanları. Bilgisayar mühendisliği programındaki dersler. Python dilinde programlamaya giriş ve bilgisayar sistemlerine giriş. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) recognize the Computer Engineering program and its continuous improvement; 2) explain the professional and ethical responsibilities of an Computer engineer; 3) describe the basic concepts and formal design process in Computer Engineering; 4) function effectively on a team; 5) prepare a technical report and verbal presentation about a state of the art application in the field of Computer Engineering; 6) identify computer engineering problems, solutions, and application areas; 7) acquire and apply new knowledge as needed; |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | MUHİTTİN GÖKMEN , November 2023 |
Course Coordinator | ŞENİZ DEMİR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Doç. Dr. ŞENİZ DEMİR |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to Computer Engineering |
2) | Computer Engineering at MEF |
3) | Software Engineering § Algorithms |
4) | Algorithm development by iterative improvement |
5) | Programming with Python – variables,expressions |
6) | Programming with Python – conditional expressions, loops |
7) | Programming with Python - functions |
8) | Programming with Python – strings, files, listes, tuples, dictionaries |
9) | Introduction to Computing Systems – Layers of abstraction |
10) | Introduction to Computing Systems – Bits, data types, operations |
11) | Introduction to Computing Systems – Digital logic structures |
12) | Introduction to Computing Systems – The Von Neumann Model |
13) | Invited talk: Employment Opportunities |
14) | Student presentations |
15) | Final Exam/Project/Presentation |
16) | Final Exam/Project/Presentation |
Required/Recommended Readings | D. I. Schneider, An Introduction to Programming Using Python with MyProgrammingLab, Global Edition, Pearson, 2016. Y. N. Patt, and S. J. Patel, Introduction to Computing Systems, from bits & gates to C & beyond, Second Edition, McGraw-Hill, 2004. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lecturing in the class. Teamwork in the project | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Coding Project and Assignments | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | For Programming with Python | ||||||||||||||||||
Other Activities | Poster presentation, report | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
gokmenm@mef.edu.tr 0 212 395 36 26 Instructor’s office and phone number, office hours, email address: To be announced -Office: 5th Floor, #18 Rules for attendance, late submissions, missing an exam, etc.: To be announced A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: To be announced Academic dishonesty and plagiarism: YÖK regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Laboratuvar | 6 | 2 | 2 | 24 | |||
Proje | 2 | 6 | 1 | 14 | |||
Ödevler | 2 | 1 | 2 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 2 | 12 | |||
Total Workload | 80 | ||||||
Total Workload/25 | 3.2 | ||||||
ECTS | 3 |