School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code COMP 450
Course Title in English Artificial Intelligence
Course Title in Turkish Yapay Zeka
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: none Lab: 2 Other: none
Estimated Student Workload 156 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic mathematics knowledge
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the fundamental concepts of Artificial Intelligence and to become familiar with basic aspects of intelligent agents, knowledge representation, learning, and sensing.
Course Description This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of Artificial Intelligence. The following topics are covered: Introduction, Intelligent agents, Search algorithms, A*search and heuristics, constraint satisfaction problems, Game trees, Knowldege representation, Learning: reinforcement learning, Decision trees, evolutionary methods, Artificial Neural Networks, Perceptrons, Deep Learning, Perception: Vision.
Course Description in Turkish Bu derste; yapay zekanın temel kavramları şu konu başlıklar altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Akıllı etmenler, arama yöntemleri, A* arama ve sezgisel arama yötemleri, kısıt altında arama yöntemleri, oyun ağaçları, bilgi gösterimi, öğrenme, güdümlü öğrenme, karar ağaçları, evrimsel yöntemler, Yapay Sinir Ağları (YSA) , Perseptronlar ve Derin Öğrenme, Algılama:Yapay Görü.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) identify, formulate, and solve artificial intelligence problems by applying principles of engineering as well as science and mathematics;
2) communicate effectively with a range of audiences via the lab reports and project presentations;
3) recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations that are directly related to artificial intelligence and related technologies while considering the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts;
4) function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives;
5) develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions for the given cases related to artificial intelligence;
6) acquire and apply contemporary issues and methods in artificial intelligence with using appropriate learning strategies.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date TUNA ÇAKAR , December 2018
Course Coordinator TUBA AYHAN
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi TUNA ÇAKAR

Course Contents

Hafta Konu
1)
1) Introduction
2) Intelligent Agents & Game Playing
3) Searching
4) Informed Search Methods
5) Constraint Satisfaction
6) Probability
7) Bayes Nets
8) Machine Learning
9) Deep Learning
10) Pattern Recognition
11) Logic and Planning
12) Planning under Uncertainty
13) Project Presentations
14) General Review
15) Final Examination Period
16) Final Examination Period
Required/Recommended ReadingsArtificial Intelligence: A Modern Approach (3rd Edition), Stuart Russell, Peter Norvig, Prentice Hall, 2010
Teaching MethodsFlipped classroom. Students work individually for assignments.
Homework and ProjectsAssignments & Project
Laboratory WorkApplication-based laboratory study
Computer UseRequired
Other Activitiesnone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Uygulama 10 % 30
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 20
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration cakart@mef.edu.tr
0 212 395 37 45
Instructor’s office: 5th floor Office hours: After the lecture hours. Rules for attendance: No attendance required. Statement on plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Laboratuvar 10 1 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 1 10 11
Proje 1 5 25 30
Ödevler 10 1 2 30
Final 1 10 3 13
Total Workload 156
Total Workload/25 6.2
ECTS 6