School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | ME 471 | ||||
Course Title in English | Theory of Machines and Vibrations | ||||
Course Title in Turkish | Makina ve Titreşim Teorisi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 135 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
MATH 213 - Differential Equations DYN 201 - Engineering Mechanics: Dynamics |
||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge in dynamics and in ordinary and partial differential equations is expected. | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To acquire a basic knowledge and understanding of the basic principles of mechanisms, machine dynamics and mechanical vibrations to develop skills in conducting kinematic analysis of mechanisms, force analysis of mechanisms/machines and vibration analysis of mechanical systems. | ||||
Course Description | This course provides a comprehensive introduction to theory of machines and mechanical vibrations. The following topics are covered: basic concepts, kinematic analysis of mechanisms, introduction to dynamics of machines, static and dynamic force analysis, vibrations of single degree of freedom systems, vibrations of multi degree of freedom systems, vibration measurements and isolation. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Temel mekanizmaların kinematik analizini yürütür; 2) Mekanizmaların/makinelerin kuvvet analizini gerçekleştirir; 3) Titreşim analizi için tek serbestlik dereceli sistemleri modeller ve çözer; 4) Çok serbestlik dereceli sistemlerin titreşim analizini gerçekleştirir; 5) Mekanik sistemlerin titreşimlerini azaltmaya yönelik çözümler üretir. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | ALİ ÇINAR , February 2024 |
Course Coordinator | ALİ ÇINAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. MEHMET SAYIM TEKELİOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Temel Kavramlar, Mekanizmalara Giriş. |
2) | Temel Mekanizmalar, Mekanizmaların Serbestlik Dereceleri. |
3) | Mekanizmaların Kinematik Analizi: Pozisyon Analizi. |
4) | Mekanizmaların Kinematik Analizi: Hız ve İvme Analizleri. |
5) | Makine Dinamiğine Giriş. |
6) | Statik Kuvvet Analizi. |
7) | Dinamik Kuvvet Analizi. |
8) | Dinamik Kuvvet Analizi, Mekanik Titreşimlere Giriş. |
9) | Tek Serbestlik Dereceli Sistemlerin Sönümlü ve Sönümsüz Titreşimleri. |
10) | Tek Serbestlik Dereceli Sistemlerin Zorlanmış Titreşimleri. |
11) | Çok Serbestlik Dereceli Sistemlerin Titreşimleri. |
12) | Çok Serbestlik Dereceli Sistemlerin Titreşimleri. |
13) | Titreşim Ölçümleri ve İzolasyonu. |
14) | Titreşim Ölçümleri ve İzolasyonu. |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi. |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi. |
Required/Recommended Readings | Design of Machinery: An Introduction to The Synthesis and Analysis of Mechanisms and Machines, R.L. Norton, McGraw-Hill, 2011. Engineering Vibration, D.J. Inman, 4th Ed., Prentice Hall, 2013. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | A project on kinematic analysis of mechanisms will be assigned. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | none | ||||||||||||||||||
Computer Use | Needed (e.g., Matlab software). | ||||||||||||||||||
Other Activities | none | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
cinara@mef.edu.tr 0536-704-0245 Instructor’s office and phone number: A Block-5th Floor A543 office hours: Thursday / Friday 13:00-14:00 email address: cinara@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, make-up will be given. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Statement on plagiarism: YÖK Regulations. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Proje | 1 | 15 | 10 | 25 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 18 | 2 | 40 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |