School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||||
Course Code | ME 476 | |||||||
Course Title in English | Computer Control and Robotics | |||||||
Course Title in Turkish | Bilgisayar Kontrolu ve Robotik | |||||||
Language of Instruction | EN | |||||||
Type of Course | Flipped Classroom,Practical,Project | |||||||
Level of Course | Introductory | |||||||
Semester | Fall | |||||||
Contact Hours per Week |
|
|||||||
Estimated Student Workload | 160 hours per semester | |||||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||||
Pre-requisites | None | |||||||
Co-requisites | None | |||||||
Expected Prior Knowledge | Control systems modeling, basics of electronic circuits | |||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||||
Overall Educational Objective | To learn the basic principles of numerical control (NC) of point-to-point and contour modes, as well as the basics of kinematics and dynamics of robot manipulators. | |||||||
Course Description | This course provides an introduction to the foundations of computer control and robotics. The following topics are covered: Design of NC systems; interpolators for point-to-point and contouring systems, the microcontroller and its components; robot coordinate systems, direct & inverse kinematics; the Denavit-Hartenberg and the Jacobian methods for inverse kinematics of robot manipulators; dynamics and control of robot manipulators; programming of industrial robots. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Sayısal kontrol problemlerini ve üretimdeki uygulamalarını tanımlar, analiz eder, Robotikteki çağdaş sorunları analiz edip tartışır; 2) Noktadan noktaya ve konturlama sistemlerinde interpolasyonlar yapar, uygulamaları ile ilgili sorunları belirler, analiz eder ve çözer; 3) Koordinat sistemleri ve endüstriyel robot manipülatörleri için ana kinematik yöntemler üzerindeki sorunları tanımlar, analiz eder ve çözer, problem çözmek için mühendislik araçlarını uygular; 4) Robot manipülatörlerinin dinamikleriyle ilgili problemleri tanımlar, analiz eder, formüle etmek ve çözmek için matematik ve mühendislik bilgisini uygular; 5) Teknik şartname ve kısıtlamaları karşılayan bir prototip oluşturur; 6) Hedefleri, görevleri belirler ve son tarihlere uyar , ekiplerde etkili bir şekilde iletişim kurar ve çalışır; 7) Gerçek yaşam problemlerini çözer ve yaşam boyu öğrenme becerilerini gösterir; 8) Proje raporları yazar ve bunları sözlü olarak sunar. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Ödev,Derse Katılım |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Proje |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | Sunum |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | S | Derse Katılım |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Derse Katılım,Proje |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | S | Proje |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | S | Sunum,Proje |
Prepared by and Date | DANTE DORANTES , May 2018 |
Course Coordinator | ALİ ÇINAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. DANTE DORANTES |
Hafta | Konu |
1) | Sayısal Kontrolün Temelleri ve Üretim Uygulamaları. Robotik ve Otomasyonda Çağdaş Sorunlar |
2) | NC takım tezgahlarının ve bileşenlerinin tasarım hususları |
3) | Üretim sistemleri için interpolasyonlar |
4) | Noktadan noktaya ve konturlama görevleri |
5) | Kontrol sistemleri ve mikro denetleyiciler |
6) | Robotik ve endüstriyel robot manipülatörleri |
7) | Endüstriyel robot manipülatörlerinin koordinat sistemleri ve doğrudan kinematiği |
8) | Endüstriyel robot manipülatörlerinin ters kinematiği |
9) | Robot manipülatörlerinin kinematiği için Denavit-Hartenberg yöntemi |
10) | Robot manipülatörlerinin ters kinematiği için Jacobian yöntemi |
11) | Robot manipülatörlerinin dinamikleri |
12) | Robot manipülatörlerinin kontrolü. Endüstriyel robotların programlanması |
13) | Proje üzerinde çalışma |
14) | Proje üzerinde çalışma |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | • Robot Modeling and Control, Mark W. Spong, Seth Hutchinson, and M. Vidyasagar, John Wiley & Sons, Inc. (textbook) Other references: • Robotics, Vision and Control. Fundamental Algorithms in MATLAB, Peter Corke, Springer, 2nd Ed. (2017), ISBN: 978-3-319-54412-0, ISBN: 978-3-319-54413-7 • Robotics Toolbox for MATLAB (Release 6), Peter I. Corke, (2001) • Computer Control of Manufacturing Systems. Yoram Koren, McGraw-Hill International Editions (1983), ISBN-10: 0070353417, ISBN-13: 978-0070353411 • Microcomputer Applications in Manufacturing, A. Galip Ulsoy, Warren R. DeVries, John Wiley, 1 Ed. (1989), ISBN-10: 0471611891, ISBN-13: 978-0471611899 • Introduction to Robotics: Mechanics and Control, John J. Craig, Pearson Prentice Hall, 3rd Ed. (2004), ISBN-10: 0201543613, ISBN-13: 978-0201543612 • Robotics: Control, Sensing, Vision and Intelligence, C.S. George Lee, King-Sun Fu, Ralph Gonzalez, King-Sun Fu, McGaw-Hill International Editions (1987), ISBN-10: 0071004211, ISBN-13: 978-0071004213 • Mechatronics, Takemoto Isii, Isao Shimoyama, Hirotaka Inoue, Michitaka Hirose, Naomasa Nakajima, Mir Publishing (1988), ISBN: 5-03-000059-3 | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped classroom | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Matlab and Robotics Toolbox simulation. Construction of a computer-controlled robot. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | Matlab and Robotics Toolbox | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
dorantesd@mef.edu.tr 0212 395 36 40 Instructor’s office: 5th Floor office hours: Tuesday 13:00-15:00 email address: dante.dorantes@mef.edu.tr Rules for attendance: attendance is taken during Flipped Classroom Practice. A minimum of 70% of attendance is mandatory. Rules for Flipped Classroom Practice: Missed Flipped Classroom Practice quizzes will be given a zero grade. Participation quizzes with flaws or lack of individual collaboration attitude during team work will be given a grade of one. Successful participation quizzes and individual collaboration attitude will be given a grade of two. Rules for missing a midterm: Provided that a valid justification approved by the university is presented, a make-up examination will be granted one week after the regular exam date. There will be no resit exam. Minimum grade to be allowed to take the final exam (FZ): Satisfactory Flipped Classroom Practice, Midterm and Project grades, as well as at least 70% attendance are mandatory to be allowed to present the final exam (presentation and defense). Missing a final: Faculty regulations A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://www.mef.edu.tr/Yonetmelikler |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 12 | 2 | 3 | 1 | 72 | ||
Proje | 1 | 8 | 18 | 26 | |||
Ödevler | 10 | 0 | 1 | 10 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 12 | 2 | 28 | |||
Final | 1 | 22 | 2 | 24 | |||
Total Workload | 160 | ||||||
Total Workload/25 | 6.4 | ||||||
ECTS | 6 |