School/Faculty/Institute Graduate School
Course Code HUK 545
Course Title in English Dealing with the Past and Criminal Justice
Course Title in Turkish Geçmişle Yüzleşme ve Ceza Adaleti
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Seçiniz
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 138 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge none
Co-requisites None
Registration Restrictions Graduate Students Only
Overall Educational Objective To comprehend the content of criminal proceedings among the mechanisms of justice in the transition to democracy and their importance in terms of the activity of confronting the past.
Course Description Otoriter totaliter rejimler sonrasında ya da çatışma ertesinde demokratik düzenlerin tesisi demokrasiye geçiş süreci mekanizmalarının işletilmesi ve bu çerçevede özellikle ceza yargılamaları dersin ana konusunu oluşturur. Derste bir vak’a incelemesi olarak 1990 sonrası Yugoslavya örneği ele alınacaktır. Bunun öncesinde de demokrasiye geçiş süreci adaletinin kavramsal konuları işlenecektir.
Course Description in Turkish Otoriter totaliter rejimler sonrasında ya da çatışma ertesinde demokratik düzenlerin tesisi demokrasiye geçiş süreci mekanizmalarının işletilmesi ve bu çerçevede özellikle ceza yargılamaları dersin ana konusunu oluşturur. Derste bir vak’a incelemesi olarak 1990 sonrası Yugoslavya örneği ele alınacaktır. Bunun öncesinde de demokrasiye geçiş süreci adaletinin kavramsal konuları işlenecektir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Demokrasiye geçiş sürecinin hukuki cephesini değerlendirmek
2) Demokrasiye geçiş sürecinde ceza yargılamalarının önemini kavramak
3) Demokrasiye geçiş süreci adaletinin geçmişle yüzleşme açısından önemini değerlendirmek
4) Klasik çerçevede hukuk felsefesinin ve siyaset kuramının nasıl değişeceğini öngörmek
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) H HW,Presentation
2) N
3) N
4) N
5) H HW,Presentation
6) S HW,Presentation
7) N
8) S HW,Presentation
Prepared by and Date ZEYNEP ÖZEN , February 2024
Course Coordinator AKTS1
Semester Güz
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA DİNÇER

Course Contents

Hafta Konu
1) Geçmişle yüzleşme : Kavramın tarihsel bağlamı ve evrenselleşmesi
2) Geçiş Dönemi Adaleti: Kavram, tarihçe ve GDA’ya ilişkin eleştiriler
3) Geçiş dönemi adaletinin müdahale alanları: Adaletin tesisi – Ceza adaleti, arındırma politikaları, aflar
4) Hakikat arayışı – Hakikat komisyonları, yargılamalar ve gayrı resmî hakikat mekanizmaları
5) Hafızalaştırma – Kolektif hafıza, hatırlama ve hukuk ilişkisi
6) Onarımlar – Bireysel/kolektif – maddi/sembolik telafi araçları
7) Toplumsal barış ve uzlaşı: imkânlar ve sınırlar
8) Kurumsal dönüşüm ve şiddetin tekerrürünü engelleme: Bir Daha Asla!
9) Geçmişle yüzleşmede hukukun sınırları
10) ödev takibi
11) ödev takibi
12) sunumlar
13) sunumlar
14) sunumlar
15) sunumlar
16) sunumlar
Required/Recommended Readings Mithat Sancar, Geçmişle Hesaplaşma: Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne, İletişim Yayınları, Ankara, 2007. Ozan Erözden, Geçmişle Hesaplaşma ve Ceza Adaleti: Yugoslavya Örneği, Dost Yayınları, Ankara, 2017. Cansu Muratoğlu, Geçmişle Yüzleşme ve Hukuk: İmkânlar ve İmkânsızlıklar, Zoe Kitap, İstanbul, 2018. Hülya Dinçer, Uluslararası İnsan Hakları Hukukunda Hakikat Hakkı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017. Geçmişin Yükünden Toplumsal Barış ve Demokrasiye, Geçmişle Hesaplaşma: Neden? Ne zaman? Nasıl?, Heinrich Böll Stiftung Derneği Türkiye Temsilciliği, 2007. Bernhard Schlink, Geçmişe İlişkin Suç ve Bugünkü Hukuk, Zoe Kitap, İstanbul, 1. Baskı, 2019. Mark Freeman ve Priscilla B. Hayner, ‘Hakikat Beyanı’, Çeviri: Hakikat Adalet Hafıza Merkezi https://hakikatadalethafiza.org/wp-content/uploads/2015/01/Freeman-ve-Hayner-Hakikat-Beyan%C4%B1.pdf BM İnsan Hakları Yüksek Komiserliği, Çatışma Sonrası Toplumlarda Hukukun Üstünlüğünü Sağlama Araçları, Hakikat Komisyonları, 2011. Sebastian Brett, Louis Bickford, Liz Ševčenko, Marcela Rios, Hafızalaştırma ve Demokrasi: Devlet Politikaları ve Sivil Eylemler, Çeviri: Hakikat Adalet Hafıza Merkezi https://hakikatadalethafiza.org/kaynak/hafizalastirma-ve-demokrasi-devlet-politikalari-ve-sivil-eylemler/ Asena Günal, Önder Özengi (der.), Bir Daha Asla!: Geçmişle Yüzleşme ve Özür, İletişim Yayınları, İstanbul, 2013. Özkan Agtaş, Bişeng Özdinç (der.), Hakikat ve İnsan Hakları, Dipnot Yayınları, Ankara, 2011.
Teaching MethodsLecture, homework and presentation
Homework and Projectsarticle related to the assignment topic
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ödev 1 % 70
Sunum 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration dincerhu@mef.edu.tr

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 2 2 98
Sunum / Seminer 1 16 2 2 20
Ödevler 1 20 20
Total Workload 138
Total Workload/25 5.5
ECTS 6