School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code IR 424
Course Title in English Advanced International Relations Theory
Course Title in Turkish Ileri Uluslararasi Iliskiler Teorisi
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 128 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic knowledge of IR theory
Co-requisites None
Registration Restrictions Only undergraduate students
Overall Educational Objective To gain an advanced knowledge of the principal theoretical approaches to International Relations.
Course Description This course is an advanced theory course and requires basic knowledge of International Relations (IR) theories. It provides a critical exploration of the key debates and approaches in contemporary IR theory. It offers a thorough and comparative analysis of the major paradigms in IR theory, namely, classical realism, neorealism and its variants, neoliberal institutionalism, regime theory, approaches theorizing domestic-international linkages, democratic peace theory and constructivist perspectives. The course aims to provide the students with an advanced and in-depth knowledge of IR theories, thus preparing them for graduate study in IR.
Course Description in Turkish

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Uluslararası ilişkiler alanında başlıca tartışmaları teşhis etmek.
2) Kuramları ve kavramları uluslararası ilişkilerdeki güncel siyasi gelişmelere/olaylara uygulamak.
3) Uluslararası ilişkiler ve devletlere ilişkin açıklamaları temelinde uluslararası ilişkiler kuramlarını birbirleriyle kıyaslamak.
4) Uluslararası ilişkiler teorisyenleri tarafından sunulan orijinal bilimsel yazının güçlü ve zayıf yönlerini incelemek.
5) Teorik düşünme yetisini kanıtlamak.
6) Kuramları eleştirel olarak değerlendirme kapasitesini kanıtlamak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date BEKEN SAATÇİOĞLU , January 2024
Course Coordinator BEKEN SAATÇİOĞLU
Semester Bahar
Name of Instructor Prof. Dr. BEKEN SAATÇİOĞLU

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
Required/Recommended ReadingsStephen M. Walt (1998) “One World, Many Theories”, Foreign Policy, 110: 29-46. E.H. Carr (1964) The Twenty Years Crisis, (New York: Harper and Row), pp. 22-88. Hans Morgenthau (1993) “Six Principles of Realism”, Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace, pp. 4-15. Kenneth Waltz (1979) Theory of International Politics (Long Grove, IL: Waveland Press): Chapter 1 “Laws and Theories” (pp. 1-18) Chapter 3 “Systemic Approaches and Theories” (pp. 38-59) Chapter 4 “Reductionist and Systemic Theories” (pp. 60-78) Chapter 5 “Political Structures” (pp. 79-101) John J. Mearsheimer (2001) The Tragedy of Great Power Politics (New York: Norton): Chapter 1 “Introduction” Chapter 2 “Anarchy and the Struggle for Power” Chapter 10 “Great Power Politics in the Twenty-First Century” Jeffrey Legro and Andrew Moravcsik (1999) “Is Anybody Still a Realist?”, International Security, 24 (2): 5–55. Evan Montgomery (2006) “Breaking Out of the Security Dilemma: Realism, Reassurance, and the Problem of Uncertainty”, International Security, 31(2): 151-185. Robert Keohane (1984) After Hegemony: Cooperation and Discord in World Political Economy (Princeton: Princeton University Press): Part 1 “Questions and Concepts” (p. 5-31) “Cooperation and International Regimes” (p. 49-65) “A Functional Theory of International Regimes” (p. 85-110) John Mearsheimer (1994/1995) “The False Promise of International Institutions”, International Security, 19 (3): 5–49. Robert Keohane & Lisa Martin (1995) “The Promise of Institutionalist Theory”, International Security, 20(1): 39-51. Robert O. Keohane (1982) “The Demand for International Regimes”, International Organization, 36(2): 325–355. Stephen Krasner (1982) “Regimes and limits of realism: regimes as autonomous variables”, International Organization, 36 (2): 497-510. Domestic Politics and International Outcomes: Two-level games Robert D. Putnam (1988) “Diplomacy and Domestic Politics: The Logic of Two–Level Games”, International Organization, 42 (3): 427–460. Peter Gourevitch (1986) Politics in Hard Times: Comparative Responses to International Economic Crises (Ithaca: Cornell University Press), Chapter 1 “The Politics of Economic Policy”, Chapter 2 “Explaining Policy Choices”. Robert Keohane & Helen Milner (eds.) (1996) Internationalization and Domestic Politics (New York: Cambridge University Press), Chapter 1 “Internationalization and Domestic Politics: An Introduction” (pp. 3-24). Michael Doyle (1986) “Liberalism and World Politics”, American Political Science Review, 80 (4): 1151–1169. John M. Owen IV (1997) Liberal Peace, Liberal War, (Ithaca: Cornell University Press), Part 1 “Why Liberal Peace and Liberal War” (pp. 3-22). Alexander Wendt (1992) “Anarchy is What States Make of It: The Social Construction of Power Politics”, International Organization, 46 (2): 391-425. Martha Finnemore (2004) “International Organizations as Teachers of Norms”, International Organization, 47(4): 565-598. Frank Schimmelfennig (2001) “The Community Trap: Liberal Norms, Rhetorical Action, and the Eastern Enlargement of the European Union”, International Organization, 55(1): 47–80. Jeffrey Checkel (2001) “Why Comply? Social Learning and European Identity Change”, International Organization, 55(3): 553-588.
Teaching MethodsLectures, class discussion, group work, course videos
Homework and ProjectsNone
Laboratory WorkNone
Computer UseYes
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration beken.saatcioglu@mef.edu.tr
02123953678
• Students are not graded based on class attendance alone but they are expected to attend regularly and are graded based on class participation. • Missed quizzes cannot be made up. • All students must take the midterm and final exams on the scheduled dates. If they miss an exam due to illness, they must provide valid documentation in the form of an official doctor’s report. • Students are expected to show full respect vis-à-vis the professor and fellow students. Students who act inappropriately in the classroom on a consistent basis will be asked to leave. • Cheating and plagiarism will result in an automatic F in the class. Students caught cheating and plagiarizing will be reported to the Dean and risk facing further disciplinary action. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation. --

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 2 56
Küçük Sınavlar 4 6 0.5 26
Ara Sınavlar 1 16 2 18
Final 1 28 2 30
Total Workload 130
Total Workload/25 5.2
ECTS 5