School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 432 | ||||
Course Title in English | State in the Capitalist World | ||||
Course Title in Turkish | Kapitalist Dunyada Devlet | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Select | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 132 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only undergradaute students | ||||
Overall Educational Objective | To learn the role and the nature of the state in the capitalist world. | ||||
Course Description | This course depicts the evolving architecture of the State in the process of rapid neo-liberal economic globalization over the last few decades. Since the 1970s the rise of neoliberalism has increasingly challenged the role of the state in the global political economy. Undoubtedly, this fashion played a crucial role in the shift of power from states to financial institutions and other non-state organizations. From this point of view, the primary focus of this course will be the impact of capitalist economic system on the functions of the state. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders son 20-30 yıllık süreçte neo-liberal küreselleşmenin devlet kavramının doğasında ve işleyişinde yarattığı değişimi konu almaktadır. Neo-liberalizmin devletin küresel ekonomi politiği üzerindeki etkisi 1970’lerden günümüze hız kesmeden devam etmekte. Şüphesiz, bu etki devletin sahip olduğu otoriteyi diğer devlet-dışı aktörler ve uluslararası finans kuruluşlarıyla paylaşmasına neden olmakta. İşte kapitalist ekonomik sistemin devlet fonksiyonları üzerinde yarattığı bu gibi değişimler bu dersin öncelikli ilgi alanının oluşturuyor. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) xxx 2) xxx 3) xxx 4) xxx 5) xxx |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | BEGÜM UZUN TAŞKIN , January 2024 |
Course Coordinator | BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Semester | Fall |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Recommended Books Plant, R., 2010. The neo-liberal state. Oxford University Press on Demand. Hoffman, J., 1995. Beyond the state. Polity. Hall, J. A., 1994. The state: critical concepts. London, Routledge. Clarke, S., 1991. The state debate. In The state debate (pp. 1-69). Palgrave Macmillan UK. Schmidt, V.A., Hay, C., Lister, M. and Marsh, D., 2006. The State: Theories and Issues. Doornbos, M.R., 2006. Global Forces and State Restructuring. Dynamics of State Formation and Collapse. London. Hall, J. A., & Ikenberry, G. J., 1989. The state. Minneapolis, University of Minnesota Press. Recommended Articles and other Readings Cameron, A. and Palan, R., 1999. The imagined economy: mapping transformations in the contemporary state. Millennium, 28(2), pp.267-288. Bonefeld, W., 2010. Free economy and the strong state: Some notes on the state. Capital &Class, 34(1), pp.15-24. Picciotto, S., 1991. The internationalisation of the state. Capital & Class, 15(1), pp.43-63. Dugger, W., 1992. An evolutionary theory of the state and the market. The Stratified state, Radical Institutionalist Theories of Participation and Duality, London, ME Sharp Bonefeld, W., 2006. Democracy and dictatorship: Means and ends of the state. Critique, 34(3), pp.237-252. Cerny, P., 2001. From" Iron triangles" to" golden pentangles"? Globalizing the policy process. Global Governance, 7(4), pp.397-410. Lipietz, A., 2003. The national and the regional: their autonomy vis-à-vis the capitalist world crisis. State/Space: a reader, pp.239-255. Gamble, A., 1988. The free economy and the strong state: the politics of Thatcherism. Duke university press. Block, F., 1977. The ruling class does not rule: Notes on the Marxist theory of the state. Socialist Revolution, 33(7), pp.6-28. Evans, P., Haggard, S. and Kaufman, R., 1992. The state as problem and solution: predation, embedded autonomy, and structural change. Clarke, S., 1991. State, class struggle, and the reproduction of capital. In the State Debate (pp.183-203). Palgrave Macmillan UK. Gerstenberger, H. and Fernbach, D., 2007. The Rise Of Bourgeois States: Preconditions For An Explanation. In Impersonal Power (pp. 1-36). Brill. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures-Contact hours using flipped classroom as an active learning technique. | |||||||||||||||
Homework and Projects | Take-home papers | |||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
ozyurekm@mef.edu.tr Attendance: Students are supposed to follow the announcements made in class. Missing a quiz or midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed quiz. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations ( http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf ) Disclaimer: The instructor reserves the right, when necessary, to alter the grading policy, change examination dates, and modify the syllabus and course content. Modifications will be announced in class. Students are responsible for the announced changes. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 84 | |||
Küçük Sınavlar | 2 | 4 | 1 | 10 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 2 | 16 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Total Workload | 132 | ||||||
Total Workload/25 | 5.3 | ||||||
ECTS | 5 |