School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | BUS 332 | |||||
Course Title in English | Start-up Law | |||||
Course Title in Turkish | Girişimcilik Hukuku | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Intermediate | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 127 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To acquire the ability to understand legal issues and potential solutions both during and prior to the initiation of a startup in today’s global business world together with the relevant applicable laws. | |||||
Course Description | The course aims to develop a vision and understanding of the legal issues involved in starting an entrepreneurial venture with a focus on areas often overlooked or misunderstood by first-time founders. During the course, key areas to be explored include term sheets, legal structure and choice of entity, corporate maintenance, capitalization and dilution, transactions documents, founder/investor relationship issues including responsibility allocation and shareholders agreements; employee engagements and stock options, and intellectual property protection. To that end, the course will also place a strong emphasis on the investment exit strategies, pre-actions to be taken avoiding paying your lawyer a large sum to “clean-up a mess” and expectations of the investors to invest. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) girişimciler için yatırım prosedürlerinin yasal yönlerini anlamak 2) özellikle girişim operasyonlarını etkileyen yasaların temel prensiplerini anlamak 3) işlem belgelerini incelerken, müzakere ederken ve/veya taslaklarını hazırlarken kritik konuları keşfetmek 4) girişimlere ilişkin farklı çıkarları ve yasal mekanizmaları özetlemek; 5) girişimcilik ekosisteminde yer alan etik ve uyum kurallarını anlamak; 6) girişim sektöründe ortaya çıkabilecek ekonomik, politik ve sosyal durumlara ilişkin hukuki ilkeleri ilişkilendirmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | HANDE KARADAĞ , May 2023 |
Course Coordinator | CEYHAN MUTLU |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. BURCU ÖZSEVİNÇ |
Hafta | Konu |
1) | • Girişimcilik Ekosisteminin Genel Bakışı o Girişimciliğe Giriş o Şartlar Sayfası ve Gizlilik Sözleşmesi: İçerik, Yasal Nitelik ve Bağlayıcılık |
2) | • Şirket Kuruluşu o Gerektiğinde? o Tüzel kişiliğin seçimi o Kuruluş belgelerinin yapılandırılması |
3) | Bireysel İş Hukuku |
4) | Bireysel İş Hukuku |
5) | •Hedef Şirkette Durum Tespiti o Kurumsal belgeler o Finansman, Sermaye ve Hissedarlar o Lisanslar ve Uyumluluk o İstihdam o Anlaşmazlıklar ve Davalar o Gayrimenkul o Sözleşmeler o Bilgi Teknolojileri o Fikri Mülkiyet o Rekabet o Sigorta o Diğer Konular |
6) | Ara Sınav |
7) | • İşlem Belgelerinin Taslağı ve Müzakeresi o Şirket Ana Sözleşmesi o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Abonelik Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi o Emanet Sözleşmesi o Yönetim Kurulu Kararları o Genel Kurul Belgeleri o Fikri Mülkiyet Devir/Lisans Sözleşmeleri |
8) | • İşlem Belgelerinin Taslağı ve Müzakeresi o Şirket Ana Sözleşmesi o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Abonelik Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi o Emanet Sözleşmesi o Yönetim Kurulu Kararları o Genel Kurul Belgeleri o Fikri Mülkiyet Devir/Lisans Sözleşmeleri |
9) | • Sözleşmelerin Yorumlanması o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi |
10) | • Sözleşmelerin Yorumlanması o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi |
11) | • İmzalama o Sadece imzalar mı? o Tüm tarafları bir araya getirme o Çözülmesi gereken zorluklar |
12) | • Devlet Kurumlarına Başvuru ve Kapanış Koşulları o Rekabet Kurumu o Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kurumu o Diğer ilgili makamlar o Ön Koşulların Yerine Getirilmesi o Kapanış |
13) | • Girişimciler ve Danışmanlar Arasındaki İşbirliği o Danışmanların Gerekliliği: Mali Danışman ve Hukuk Danışmanı o Hukuk danışmanıyla nasıl çalışılmalıdır? o Doğru zamanda doğru soruları sormak • Yatırımcıların Yatırım Beklentileri o Yatırımcıların yatırım öncesinde aradığı temel unsurlar o Girişimci bir fikri ortaya atmak için ipuçları o Etkili sunumlar |
14) | • Deneyimleri Paylaşma o Hatalardan ders çıkarmanın basamakları o Başarılı bir girişim yaratma yolundaki tuzaklar o Başarısızlıktan kaçınma önerileri o Çıkış stratejileri |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | A reading list for this course will be provided to students during the semester. Other helpful readings (but not required) are as follows: • The Lean Startup – Eric Ries • Outliers – Malcolm Gladwell • Zero to One – Peter Thiel • The Hard Thing About Hard Things – Ben Horowitz • Mor İnek Farklılaştırarak İşinizi Dönüştürün – Seth Odin | |||||||||||||||
Teaching Methods | This course was developed from an active and collaborative learning perception. The active learning perspective is based on collaborative, inquiry-based, student–centered approach for teaching, in which students are actively involved in their current knowledge accumulation. The course will cover basic terminology and theoretical structure together with the associated practical implications. The methods to be used are introduction to legal concepts in general, case studies and in-class discussions. | |||||||||||||||
Homework and Projects | None | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | Personal Notebook | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
ozsevincb@mef.edu.tr The instructor may act as facilitator for class/group discussions and observe how each student contributes / adds value to the discussed topic. The topic may either cover previous material or assigned new material from videos and book chapters. Homework, if assigned, must be submitted on time and in the requested format. Late submission will not be accepted. This is a flipped course where each student is expected to read assigned material and watch videos in advance, follow class and Blackboard, and actively participate. If you are sick on the day of the exam you need to submit a legitimate doctor’s report explicitly stating that your excuse prevents you from taking the exam in line with university regulations. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 3 | 8 | 3 | 33 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 127 | ||||||
Total Workload/25 | 5.1 | ||||||
ECTS | 5 |