School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 331 | ||||
Course Title in English | History of Psychology | ||||
Course Title in Turkish | Psikoloji Tarihi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 148 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn and develop thinking, learning, and information-presentation skills crucial for success as a psychology student; to learn to prepare correctly-formatted, good quality essays, reports and presentations, and gain a clear grasp of scientific method and excellent critical thinking. | ||||
Course Description | This course will consist primarily of a survey of major theoretical positions in modern psychology, in approximately chronological order. Attention will also be given to the history of the development of major ideas, viewpoints, and issues. Each position will be discussed in the context of enduring issues in psychology and in relation to other approaches. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders öncelikle modern psikolojideki temel kuramsal konumların kronolojik sırayla incelenmesini içerir. Dikkat, büyük fikirlerin, bakış açılarının ve sorunların gelişiminin tarihine de verilecektir. Her bir pozisyon psikolojideki kalıcı konular ve diğer yaklaşımlarla bağlantılı olarak ele alınacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) 2) 3) 4) 5) |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam,Project |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Exam |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | N | Exam,Project |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Exam,Project |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Exam,Project |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Project |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | N | |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,Project |
Prepared by and Date | ÜMİT AKIRMAK , March 2022 |
Course Coordinator | YALCIN AKIN DUYAN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi ÜMİT AKIRMAK |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Duane Schultz & Sydney Ellen Schultz, A History of Modern Psychology, 11th Edition. Harcourt Brace (or an older edition of the book). | |||||||||||||||
Teaching Methods | Standard lecture | |||||||||||||||
Homework and Projects | Each student needs to complete a term paper (3-5 pages) on a topic that will be provided during the semester. This assignment constitutes 30% of your grade and is due May 3rd. For this assignment, you may need to compare and contrast various schools of psychology, and provide your own critiques on certain issues we cover during the semester. The details of this assignment will be further described in the lectures. Late assignments will be graded arbitrarily | |||||||||||||||
Laboratory Work | N/A | |||||||||||||||
Computer Use | N/A | |||||||||||||||
Other Activities | N/A | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
akirmaku@mef.edu.tr Although roll will not be taken, regular attendance is strongly encouraged and expected. Students are responsible for all assignments and materials covered on days they are absent, even if such assignments and activities deviate from the attached course schedule. Grades will be based on the traditional scale (100-90: A, 89-85: A-, 84-89: B+ and so on…). A curve may be employed on the grades at the end of the semester depending on the students’ grade distribution. During the semester, you are expected to do and submit your own work. Academically dishonest acts such as plagiarism (in assignments, papers and projects) and cheating (in quizzes and exams) will not be tolerated. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 3 | 98 | ||
Proje | 1 | 10 | 10 | 20 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 2 | 2 | 16 | ||
Final | 1 | 10 | 2 | 2 | 14 | ||
Total Workload | 148 | ||||||
Total Workload/25 | 5.9 | ||||||
ECTS | 6 |