School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
PSYC 333 |
Course Title in English |
Psychology of Music |
Course Title in Turkish |
Müzik Psikolojisi |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: None |
Lab: None |
Other: None |
|
Estimated Student Workload |
142 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To provide the students with the links between music and psychology.
To instruct them to acquire the required conceptual framework to interpret the musical events around them.
To inspire them to establish their own ideas about the interaction between Music and Psychology.
To help them give a meaning to their own musical experience.
To encourage them to develop their skills in making a scientific research, academic writing and delivering presentations.
|
Course Description |
This interdisciplinary course focuses on the effects of sound on psychological processes such as cognition, affection and behavior as well as the physical effects of sound on the brain and the body. The students gain information and understanding of the physiological and psychological processes of one’s musical experience, elaborated according to various roles assumed in the area of the art of music; ie. the listener, the composer, the performer, the educator and the user. The course is composed of theoretical and applied knowledge on the topic, practices of self-discovery through music and assignments for creative work. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Müzik ve psikoloji arasındaki bağlantıları anlama
2) Kendi müzik deneyimleri de dahil olmak üzere, kişinin müzik deneyimine anlam verme becerisini sergileme
3) Müzik ve Psikoloji arasındaki etkileşim hakkında kendi fikirlerini oluşturmada kendilerine güven duymanın sağlanması
4) Bilimsel araştırma yapma, akademik yazma ve sunum yapma konusunda ilerleme kaydetme
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak |
|
|
|
|
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir |
|
|
|
|
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular |
|
|
|
|
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler |
|
|
|
|
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir |
|
|
|
|
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir |
|
|
|
|
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) |
|
|
|
|
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir |
|
|
|
|
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir |
|
|
|
|
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir |
|
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak |
N |
|
2) |
İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir |
N |
|
3) |
Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular |
N |
|
4) |
İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler |
N |
|
5) |
Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir |
N |
|
6) |
Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir |
N |
|
7) |
Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) |
S |
Sunum
|
8) |
Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir |
S |
Derse Katılım
|
9) |
Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir |
N |
|
10) |
Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir |
S |
Derse Katılım
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
S |
Derse Katılım
|
Prepared by and Date |
SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Course Coordinator |
SENA CÜRE ACER |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Öğr. Gör. BAHAR KAR |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Müzik Psikolojisinin Tanımı ve Kapsamı.
Müzikal Roller. Felsefe ve Müzik Psikolojisi Arasındaki İlişki.
Psikoloji, Müzik ve Müzik Psikolojisinin Kısa Tarihi.
PoM İlkeleri. |
2) |
Müzik Teorisinin Arkaplanı
Örnek1: Yunan Müziği |
3) |
Rol 1: Dinleyici:
Akustik
Kendini Keşfetme: Musica Humana |
4) |
Psikoakustik.
Örnek 2: Batı Müziği |
5) |
İşitme Mekanizması. Mutlak Perde, Sinestezi.
Kendini Keşfetme: Müzik ve Beden. |
6) |
Müzik ve Beyin.
Örnek 3: Hint Müziği |
7) |
Müzik ve Zihin
Müziğin Gestaltı |
8) |
Müziğin Psikanalizi.
Müzik ve Hipnoz.
Grup Tartışması: Dil, Müzik ve Kültür ve Anlam |
9) |
Ara Sınav |
10) |
Rol 2: Bestekâr: Yaratıcılık, Kompozisyon. Doğaçlama.
Örnek 4: Şamanlar ve Müzik (Sunumlar) |
11) |
Rol 3: Sanatçı:
Performans Kaygısı. Müzik Hafızası.
Rol 4: Eğitmen:
Müzikal Beceriler.
Örnek 5: Türk Müziği (Sunumlar) |
12) |
Rol 5: Kullanıcı:
Endüstride Müzik.
Film Müziği. Jingle'lar.
Örnek 6: Pop Müzik (Sunumlar) |
13) |
Terapide Müzik.
Müzik Terapisinin Temelleri ve Tarihi.
Eğitimde Müzik.
Müzik Terapisi Türleri. (Sunumlar) |
14) |
Terapide Müzik.
Psikopatoloji ve Müzik Terapisi. (Sunumlar) |
15) |
Final Sınavı Dönemi |
16) |
Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Psychology of Music, Carl E. Seashore, 1967
The Psychology of Music, John Booth Davies, 1978
Tensions in the Performance of Music, Carola Grindea, 1984
The Musical Mind, John A. Sloboda, 1994
Exploring the Musical Mind, John A. Sloboda, 2005
Defining Music Therapy, Kenneth E. Bruscia, 1989
Mûsikî, İbn Sînâ, 2004
Musicophilia, Oliver Sacks, 2008
The Music Instinct, Philip Ball, 2010
|
Teaching Methods | This course will use a flipped format. Students will prepare for class by watching videos and reading about the skills they will develop in that week’s classes. Students deepend their knowledge and skills through the presentations, discussions, self-discovery applications. |
Homework and Projects | The midterm paper is based on all the materials assigned, class applications conducted, group discussions held and lectures delivered in the class and a documentary.
For the presentations, they choose a topic that they want to research, write and talk about. They form groups, review related literature, make observations and discoveries in the field, summarize, evaluate and discuss their findings as a group, turn this study into a presentation, working with each other and give the presentation.
|
Laboratory Work | None |
Computer Use | Students will be expected to use appropriate information technology both in preparation time, and during class hours. They will need to search for and read online resources and articles, work together on class exercises, and prepare their assignments. |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Ara Sınavlar |
1 |
% 40 |
Final |
1 |
% 60 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
acers@mef.edu.tr
Regular attendance is a key factor not only to learn the topics thoroughly but also to succeed in the course. Missing the class for four times is a ground for failure. (except for the first week’s class.)The weekly classes are held in two sessions; the first one for 1 hour and a half, and the second for an hour. There is a 20-minute inbetween both sessions. There is a 15-minute of flexibility (so-called “the academic quarter”) after the pre-set hours to attend the first class and a limit of a 10 minutes after the pre-set hours to attend the second class.The daily attendance points for a student who attends both class sessions and participates in the class actively is 100 while for another who attends one class session and participates in the class actively it corresponds to 50 points. The attendance point for a semester is the mean average of the daily attendance points (total daily attendance points divided by the number of class days in one semester).
Midterm and Final exam questions will be based on all the materials assigned, class applications conducted, group discussions held and lectures and presentations delivered in the class. It will be mostly an essay-type exam.Students missing an exam for a good reason (e.g., if they have a doctor’s report) may be given a makeup exam at the instructor’s discretion.
Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions.
Plagiarism (copying, copy-paste) includes copying sentences or significant sections of sentences from other sources. This can be from other students’ work, or from sources such as books, articles and websites, even if that source is cited in the student’s work.
The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |