School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
EE 474 |
Course Title in English |
Wireless Communications |
Course Title in Turkish |
Kablosuz Haberleşme |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: None |
Lab: None |
Other: None |
|
Estimated Student Workload |
143 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
MATH 211 - Linear Algebra
MATH 224 - Probability and Statistics for Engineering
EE 204 - Signals and Systems
|
Expected Prior Knowledge |
Prior knowledge in calculus, probability theory, linear algebra and signals and systems is expected. |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To learn fundamentals of wireless communication principles used in early and recent systems and learn analysis and design of wireless communication systems. |
Course Description |
This course provides a comprehensive introduction wireless communication systems and techniques. The following topics are covered: radio propagation, path loss and shadowing, multipath channel models, wireless modulation techniques, performance of modulation techniques over wireless channels, coding for wireless channels, diversity combining, multiple access techniques, cellular systems and design, frequency reuse, evolution towards next generation wireless communication systems. |
Course Description in Turkish |
Bu ders kablosuz haberleşme sistemlerinin ve tekniklerinin temellerine yönelik kapsamlı bir giriş sağlamaktadır. Derste işlenen konular arasında: radyo yayılımı, yol kaybı ve gölgeleme, çok yollu kanal modelleri, kablosuz kipleme teknikleri, kablosuz kanallarda kipleme tekniklerinin performansı, kablosuz kanallarda kodlama, çeşitlilik birleştirme, çoklu erişim yöntemleri, hücresel sistemler ve tasarımı, frekans geri kullanımı, kablosuz ağların evrimi ve gelecek nesil sistemler bulunmaktadır. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) describe the fundamentals of wireless communication systems and techniques;
2) describe radio propagation models;
3) analyze the performance of wireless modulation techniques;
4) apply channel coding and diversity techniques to wireless channels;
5) design fundamental parameters of cellular systems;
6) identify wireless communication systems and standards;
7) create systems that will be used in the next generations of wireless communication.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
AHMET SERDAR TAN , April 2018 |
Course Coordinator |
EGEMEN BİLGİN |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
|
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Evolution of Wireless Communications |
2) |
Radio Wave Propagation, Path Loss and Shadowing |
3) |
Multipath Channels |
4) |
Capacity of Wireless Channels |
5) |
Digital Modulation and Detection |
6) |
Performance of Digital Modulation over Wireless Channels |
7) |
Receiver and Transmitter Diversity |
8) |
Channel Coding |
9) |
Multiple Antennas |
10) |
Equalization |
11) |
Multicarrier Modulation |
12) |
Multiple Access Techniques |
13) |
Cellular Systems and Design |
14) |
Next Generation Wireless Networks |
15) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
16) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | Required:
Wireless Communications, Andrea Goldsmith, 2005, Cambridge
Recommended:
Wireless Communications: Principles and Practice, Theodore S. Rappaport, 2nd Edition, Prentice Hall
|
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique |
Homework and Projects | 5 homeworks |
Laboratory Work | None |
Computer Use | None |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Uygulama |
12 |
% 15 |
Ödev |
5 |
% 15 |
Projeler |
1 |
% 30 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 40 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
Instructor’s office: 5th Floor
office hours: Thu 16:00-17:00, Fri 16:00-17:00
email address: tans@mef.edu.tr
Rules for attendance: Classroom practice contributes to 15% of total grade.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam for midterm exam will be provided.
Missing a final: Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations
Statement on plagiarism: YÖK Regulations
http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf
|