School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | IE 432 | ||||
Course Title in English | Marketing Analytics | ||||
Course Title in Turkish | Pazarlama Analitiği | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||
Level of Course | Advanced | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 157 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
IE 104 - Computational Methods for IE MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I |
||||
Expected Prior Knowledge | Basic principles of computational methods and introductory level probability and statistics | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | - | ||||
Overall Educational Objective | To learn the basics of marketing analytics processes with hands-on applications using modern tools | ||||
Course Description | This course provides an introduction to the basic concepts of marketing analytics. Topics include market response models, customer segmentation, basket analysis and pricing models. The subjects covered throughout the course provide students with the required knowledge in the design and management of marketing analytics. The course considers both the systems observed in real-life applications and the basic analytical methods to provide insights for effective management. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders pazarlama analitiği temel kavramlarına bir giriş sağlar. Konular içerisinde piyasa tepki modelleri, müşteri segmentasyonu, sepet analizi ve fiyatlandırma modelleri yer almaktadır. Ders boyunca işlenecek bu konular öğrencilere pazarlama analitiği tasarımı ve yönetiminde kullanılan stratejileri geliştirmek için gerekli bilgiyi sağlayacaktır. Bu ders etkin yönetim anlayışını sağlamak için hem gerçek hayattaki uygulamalarda gözlemlenen sistemleri hem de temel analitik yöntemleri göz önünde bulundurur. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Pazarlama analitiği için programlama kullanımının temellerini anlamak, 2) Müşteri yanıtını tahmin etme için temel yöntemleri anladığını göstermek, 3) Müşteri segmentasyonu için temel yöntemleri anlamak, 4) Bir takımın üyesi olarak etkili bir şekilde çalışmak, 5) Etkili sözlü, yazılı, sanal ve grafik iletişimler düzenlemek ve iletmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | ÖZGÜR ÖZLÜK , December 2019 |
Course Coordinator | TUBA AYHAN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. ÖZGÜR ÖZLÜK |
Hafta | Konu |
1) | Pazarlama Analitiğine Giriş |
2) | R'ye Giriş |
3) | R'ye Giriş |
4) | Kümeleme ile Segmentasyon |
5) | Kümeleme ile Segmentasyon |
6) | Kümeleme ile Segmentasyon |
7) | Müşteri Yanıtını Tahmin Etme: Lojistik Regresyon |
8) | Müşteri Yanıtını Tahmin Etme: Lojistik Regresyon |
9) | Müşteri Yanıtını Tahmin Etme: RFM Analizi |
10) | Müşteri Geliştirme: Sepet Analizi |
11) | Müşteri Koruma: Müşteri Yaşam Boyu Değeri |
12) | Müşteri Koruma: Müşteri Kaybı Modelleme |
13) | Sunumlar |
14) | Sunumlar |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Marketing Analytics, W. L. Winston, 1st Edition, WILEY, 2014 | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures using “flipped classroom” as an active learning technique and contact hours | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | - Problems from textbook (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). - A term project that covers all topics learned in this course. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | - | ||||||||||||||||||
Computer Use | - | ||||||||||||||||||
Other Activities | - | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
asland@mef.edu.tr - Exams and quizzes: Closed book and closed notes. Homework: Problems from textbook will be given as extra course material (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). Rules for attendance: YÖK regulations. Rules for late submission of assignments: N/A Missing a quiz: No make-up will be given for the missed quizzes. For certain excuses (decided by the instructor) the percentage of the missed quiz may be added to the midterm or to the final. Missing a midterm: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the exam is not a sufficient documentation of medically excused absence from the exam. The note must say that you were medically unable to take the exam. Provided that proper documents of excuse are presented, missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the exam. Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Eligibility to take the final exam: YÖK regulations. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 2 | 28 | ||||
Küçük Sınavlar | 4 | 3 | 1 | 16 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Final | 1 | 18 | 3 | 21 | |||
Total Workload | 157 | ||||||
Total Workload/25 | 6.3 | ||||||
ECTS | 6 |