School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code IE 432
Course Title in English Marketing Analytics
Course Title in Turkish Pazarlama Analitiği
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 157 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites IE 104 - Computational Methods for IE
MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I
Expected Prior Knowledge Basic principles of computational methods and introductory level probability and statistics
Co-requisites None
Registration Restrictions -
Overall Educational Objective To learn the basics of marketing analytics processes with hands-on applications using modern tools
Course Description This course provides an introduction to the basic concepts of marketing analytics. Topics include market response models, customer segmentation, basket analysis and pricing models. The subjects covered throughout the course provide students with the required knowledge in the design and management of marketing analytics. The course considers both the systems observed in real-life applications and the basic analytical methods to provide insights for effective management.
Course Description in Turkish Bu ders pazarlama analitiği temel kavramlarına bir giriş sağlar. Konular içerisinde piyasa tepki modelleri, müşteri segmentasyonu, sepet analizi ve fiyatlandırma modelleri yer almaktadır. Ders boyunca işlenecek bu konular öğrencilere pazarlama analitiği tasarımı ve yönetiminde kullanılan stratejileri geliştirmek için gerekli bilgiyi sağlayacaktır. Bu ders etkin yönetim anlayışını sağlamak için hem gerçek hayattaki uygulamalarda gözlemlenen sistemleri hem de temel analitik yöntemleri göz önünde bulundurur.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Pazarlama analitiği için programlama kullanımının temellerini anlamak,
2) Müşteri yanıtını tahmin etme için temel yöntemleri anladığını göstermek,
3) Müşteri segmentasyonu için temel yöntemleri anlamak,
4) Bir takımın üyesi olarak etkili bir şekilde çalışmak,
5) Etkili sözlü, yazılı, sanal ve grafik iletişimler düzenlemek ve iletmek.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ÖZGÜR ÖZLÜK , December 2019
Course Coordinator TUBA AYHAN
Semester Spring
Name of Instructor Prof. Dr. ÖZGÜR ÖZLÜK

Course Contents

Hafta Konu
1) Pazarlama Analitiğine Giriş
2) R'ye Giriş
3) R'ye Giriş
4) Kümeleme ile Segmentasyon
5) Kümeleme ile Segmentasyon
6) Kümeleme ile Segmentasyon
7) Müşteri Yanıtını Tahmin Etme: Lojistik Regresyon
8) Müşteri Yanıtını Tahmin Etme: Lojistik Regresyon
9) Müşteri Yanıtını Tahmin Etme: RFM Analizi
10) Müşteri Geliştirme: Sepet Analizi
11) Müşteri Koruma: Müşteri Yaşam Boyu Değeri
12) Müşteri Koruma: Müşteri Kaybı Modelleme
13) Sunumlar
14) Sunumlar
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsMarketing Analytics, W. L. Winston, 1st Edition, WILEY, 2014
Teaching MethodsLectures using “flipped classroom” as an active learning technique and contact hours
Homework and Projects- Problems from textbook (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). - A term project that covers all topics learned in this course.
Laboratory Work-
Computer Use-
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 4 % 20
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration asland@mef.edu.tr
-
Exams and quizzes: Closed book and closed notes. Homework: Problems from textbook will be given as extra course material (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). Rules for attendance: YÖK regulations. Rules for late submission of assignments: N/A Missing a quiz: No make-up will be given for the missed quizzes. For certain excuses (decided by the instructor) the percentage of the missed quiz may be added to the midterm or to the final. Missing a midterm: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the exam is not a sufficient documentation of medically excused absence from the exam. The note must say that you were medically unable to take the exam. Provided that proper documents of excuse are presented, missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the exam. Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Eligibility to take the final exam: YÖK regulations. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 14 2 28
Küçük Sınavlar 4 3 1 16
Ara Sınavlar 1 20 2 22
Final 1 18 3 21
Total Workload 157
Total Workload/25 6.3
ECTS 6