School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | ME 477 | ||||||
Course Title in English | Energy Systems | ||||||
Course Title in Turkish | Enerji Sistemleri | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom,Laboratory Work | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Spring | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 141 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites |
THER 204 - Thermodynamics |
||||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge of basic concepts of thermodynamics, and of comprehensive understanding of the first and second law of thermodynamics is expected. | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To develop a broad background in the technical, economic, and societal factors needed to develop and implement new energy systems. | ||||||
Course Description | This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of energy conversion systems and their efficiencies. The following topics are covered: Energy awareness; forms of energy; coal, oil and gas; oil and gas engines; electricity; renewable energy: solar thermal energy, solar photovoltaics, hydroelectric energy, bioenergy, wind energy, geothermal energy; nuclear power; economic analysis and energy cost; environmental and health impacts of energy use: penalties and regulations in society. | ||||||
Course Description in Turkish | Enerji dönüşüm sistemleri ve verimliliklerini esas alan bu derste, şu konu başlıkları incelenecektir: Enerji farkındalığı; enerji biçimleri; fosil enerji kaynakları: kömür, petrol ve doğalgaz; içten yanmalı motorlar; elektrik enerjisi; nükleer enerji; yenilenebilir enerji kaynakları: güneş enerjisi, fotovoltaikler, hidroelektrik enerji, biyoenerji, rüzgar enerjisi, gelgit enerjisi, dalga enerjisi, jeotermal enerji; iktisadi analiz ve enerji maliyeti; enerji kullanımın çevresel ve sağlıksal etkileri: cezalar ve yönetmelikler. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) know and differentiate energy forms and energy sources, 2) recognize energy conversion systems and their efficiencies, 3) recognize fossils, nuclear enerygy and renewable energy systems, and their use; 4) carry out analysis of energy cost; 5) be aware of the environmental and health impacts of energy use; 6) write an essay on energy systems by acquiring and applying new knowledge; 7) present the results of an essay on energy systems with a wide range of audiences. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | CANFUAD DELALE , May 2018 |
Course Coordinator | CANFUAD DELALE |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. CANFUAD DELALE |
Hafta | Konu |
1) | Energy awareness and resources |
2) | Energy conversion and efficiency |
3) | Forms of energy |
4) | Coal and coal combustion |
5) | Oil and gas |
6) | Principles of heat engines |
7) | Oil and gas engines |
8) | Electricity |
9) | Renewable energy: solar and photovoltaics |
10) | Renewable energy: bioenergy, wind and geothermal |
11) | Nuclear power |
12) | Nuclear power |
13) | Economic analysis and energy cost |
14) | Environmental and health impacts of energy use |
15) | Final Examination/Project/Presentation Period |
16) | Final Examination/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | Textbook: Godfrey Boyle, Bob Everett and Janet Ramage, Energy Systems and Sustainability. Oxford University Press, 2004. Godfrey Boyle, Renewable Energy, Oxford University Press, 2004. Francis M. Vanek, Louis D. Albright, Energy Systems Engineering, Evaluation & Implentation,Mc-Graw Hill, 2008. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | None | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | Term paper: Every student conducts research in the area of energy resources and energy systems and writes a term paper. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
delalec@mef.edu.tr 02123953651 Instructor’s office and phone number: A Block 5th floor, 0 212 395 36 51 office hours: Tuesday 14.00-15.00 email address: delalec@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf |
Activity | No/Weeks | Calculation | |||
No/Weeks per Semester | |||||
Ders Saati | 28 | 140 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 32 | |||
Rapor Teslimi | 14 | 70 | |||
Final | 2 | 40 | |||
Total Workload | 282 | ||||
Total Workload/25 | 11.3 | ||||
ECTS | 6 |