School/Faculty/Institute Faculty of Arts, Design and Architecture
Course Code ARC 464
Course Title in English Urban Ecology
Course Title in Turkish Kentsel Ekoloji
Language of Instruction
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: Recitation: Lab: Other: 3
Estimated Student Workload 126 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II
Expected Prior Knowledge 4 semesters of design studio
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To connect with the environment on wider scales, with emphasis on ecological and ethical issues involved in design and practice
Course Description This course focuses on the contemporary answers on urban ecology debate with examination of various contextual positions and related theoretical/practical perspectives in architecture, urbanism and landscape design. Search for the developing concept of nature throughout history and parallel answers in architecture and urbanism. Within the course we will try to increase both aware of latest trends related within urban ecology and critical thinking towards these trends. Thus, in this course multidisciplinary issues that inherent in urban ecology debate will be considered for improving architectural thinking.
Course Description in Turkish Bu derste kentsel ekoloji tartışmasına farklı bağlamlarda verilen çağdaş cevaplara, bu cevapların mimarlık - şehircilik ve peyzaj tasarımındaki ilgili teorik\ pratik karşılığının incelenmesi yoluyla odaklanılacaktır. Tarih boyunca “doğa” düşüncesinin gelişimi ve mimarlık - şehircilik alanlarındaki paralel yansımaları aranacak. Ek olarak, ders bünyesinde, hem kentsel ekoloji alanındaki güncel eğilimler üzerinden farkındalığı arttırmayı, hem de bu eğilimlere yönelik eleştirel düşünceyi geliştirmeyi deneyeceğiz. Böylece, bu ders ile kentsel ekolojiye içkin multidisipliner başlıklar yaratıcı mimari düşünceyi geliştirmek amacıyla göz önüne alınacak.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ESRA SERT , June 2022
Course Coordinator AKTS1
Semester Bahar
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi ESRA SERT

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsRequired Readings: Asafu-Adjaye, John et al. (2015). "An Ecomodernist Manifesto." Dinep, C. and Schwab, K. (2010). Sustainable Site Design- Criteria, Process, and Case Studies for Integrating Site and Region in Landscape Design. John Wiley & Sons, Inc., ISBN: 978-0-470-18783-8. Gandy, M. (2004). Rethinking urban metobolism: water, space and the modern city, City: Analysis of Urban Trend, Culture, Theory, Policy and Action, 8: 3, pp. 363-379. Madge, P. (1997). Ecological Design: A New Critique. Design Issues, Vol. 13, No. 2, MIT Press. A Critical Condition: Design and Its Criticism (Summer, 1997), pp. 44-54. Swyngedouw, E. (2009). The city as a hybrid: On nature, society and cyborg urbanization. Capitalism, Nature, Socialism. Routledge, 7:2, pp.65-80. Spirn, A. W. (2013) "Ecological Urbanism: A Framework for the Design of Resilient Cities." a chapter in Resilience in Ecology and Urban Design, edited by Steward Pickett, Mary Cadenasso, and Brian McGrath (Springer, 2013) Smith, N. (2008). Chapter 1: Ideology of Nature in the Uneven Development: Nature, Capital, and the Production of Space. 3rd edition. University of Georgie Press, pp. 10-38, ISBN: 9780820330990. Steele, J. (2005). "Ecological Architecture: A Critical History", Thames and Hudson, Los Angeles. Wheeler, M (1995). Ruskin and environment: the storm-cloud of the nineteenth century. Manchester University Press, ISBN:10-0719043778 Recommended Readings: Carson, R. (1962). Silent Spring. Dunnet, N. and Clayden A. (2007). Rain Gardens: Managing Water Sustainably in The Garden and Designed Landscape. Timber Press, ISBN: 978-0-88192-826-6. Engels, F. (1973). The Condition of the Working Class in England. Guattari, Felix. (2000). The Three Ecologies. Athione Press, pp. 23–70, ISBN: 9780485006087. Howard, E. (1898) Garden Cities of Tomorrow. Mcharg, I, L. (1969). Design with Nature. Mollison, B. (2002). Permaculture: A Designers Manual. Second Edition. Tagari Publications, ISBN: 0908228015 Mostafavi, M., and G. Doherty (2010). Ecological Urbanism. Lars Muller Publishers, ISBN: 9783037781890. Spirn, A. W. (1985). The Granite Garden: Urban Nature and Human Design. Basic Books, ISBN: 9780465026982. Short, L. B., Short, J. R. (2008). Cities and Nature: Critical Introductions to Urbanism and The City. Routledge Taylor& Francis Group, ISBN: 978-0-415-35589-6. Swyngedouw, E. and Heynen, N. C. (2003). Urban political ecology, justice and the politics of scale. Antipode a Radical Journal of Geography Special Issue, ISI Journal Citation Reports, Sf. 898-918. Yeang, K. (2006). Ecodesign, A Manual for Ecological Design. John Wiley & Sons, Inc., ISBN: 983-2726-40-9.
Teaching MethodsSelected topics are going to be studied, researched and discussed in the studio. Students are expected to read, make research about the topics for each lecture. And prepare one paragraph for each lecture: brief commentaries on selected topics in the assigned readings of each lecture or prepare visual material for each lecture like collage, table, photo shopped images or a game (to be ready the day of the course meeting stated in syllabus and submitted as one single file at the end of the term). The texts written by Neil Smith, Eric Swyngedouw, James Steele, Pauline Madge, Ken Yeang, Bill Mollison, Matthew Gandy, Anne Whiston Spirn, Michael Wheeler, Friedrich Engels, Rachel Carson, Ian L. McHarg, John Ruskin and Ebenezer Howard prepare the base of the discussions. Short videos about the topics will be showed in lectures. Final submission will be a power point presentation or a poster presentation. Detailed research on the selected context (permaculture, sustainable food, walkable city, environmental artists, science fiction and nature, rain gardens, xeriscaping, guerilla gardening, garden cities, bio-politics etc.)
Homework and Projects9 Assignments and 1 Power Point Presentation \ Poster Presentation
Laboratory Work-
Computer UseYES
Other ActivitiesWatching Short Videos
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 40
Projeler 1 % 30
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration serte@mef.edu.tr
-
Office: Esra Sert Email: serte@mef.edu.tr Student participation will be essential for the studio. Attending both submissions including the Final Submission and Presentation are crucial elements in the final grade. Late submissions will not be accepted. 80% attendance is compulsory for a successful outcome. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 14 4 56
Total Workload 126
Total Workload/25 5.0
ECTS 5