School/Faculty/Institute | Faculty of Arts, Design and Architecture | ||||||
Course Code | INT 428 | ||||||
Course Title in English | Art Between Practice and Discourse | ||||||
Course Title in Turkish | Teori ve Pratik Arasında Sanat | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Lecture | ||||||
Level of Course | Advanced | ||||||
Semester | Spring | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 126 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II |
||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | 4 semesters of design studio | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To learn to understand the history and theory of Art during 19th & 20th Century. | ||||||
Course Description | In a conversation between Deleuze and Foucault about Intellectuals and Power, M. Foucault’s description about Theory and Practice is ‘’...theory does not express, translate, or serve to apply practice: it is practice.’’ According to G. Deleuze, ‘‘Practice is a set of relays from one theoretical point to another, and theory is a relay from one practice to another. No theory can develop without eventually encountering a wall, and practice is necessary for piercing this wall.’’ To understand the phenomenons of modern and postmodern eras, the main source is an anthology about Art in 20th century, ART in Theory 1900-2000 An Anthology of Changing Ideas, Edited by Charles Harrison & Paul Wood. In this case, keywords for the course are Classicism, Modernity, Cubism, Dada, Construction, Realism, Avant-Garde, Dogma 95, Pop Art, Minimalism, Suprematism, Deconstruction, Postmodern, Modern and Futurism. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) sanat ve mimari arasındaki ilişkiyi takdir etmek; 2) 20. yüzyıldaki sanat hareketlerini anlamak; 3) 20. yüzyılda mimarideki hareketleri anlamak; 4) sanat ve mimarlık tarihini kavramak; 5) mimarlıkla ilgili çağdaş sanat akımlarını tanımak; 6) çağdaş sanatı, sanat tarihini ve mimarlığı anlamak; 7) mimarlık pratiğinde sanat teorilerini tartışmak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | KERİM KÜRKÇÜ , February 2020 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Öğr. Gör. KERİM KÜRKÇÜ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş – Temel Kavramlar - Sanat Nedir? - Sunum Ödevleri |
2) | Sınıf içi - Sanat Teorileri |
3) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 1-A Klasisizm ve Özgünlük 1-B İfade ve İlkel |
4) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 2-A Modernite 2-B Kübizm |
5) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 3-A Neo-Klasisizm ve Düzen Çağrısı 3-B Muhalefet ve Düzensizlik |
6) | Sınıf içi - Öğrencilerin Performatif Sunumları 3-C Soyutlama ve Form 3-D Fayda ve İnşa |
7) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 4-A İdeal Olarak Modem 4-B Gerçekçilik Figüratif |
8) | Sınıf içi - ARA SINAV - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 4-C Eleştiri Olarak Gerçekçilik 4-D Eleştiri Olarak Modernizm |
9) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 5-A Amerikan Avant-Garde 5-B Avrupa'da Bireyselcilik 5-C Sanat ve Toplum |
10) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 6-A Sanat ve Modern Yaşam 6-B Modernist Sanat |
11) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 7-A Nesnellik ve İndirgemecilik 7-B Biçime Yönelik Tutumlar |
12) | Sınıf içi - Öğrencilerden Performatif Sunumlar 7-C Politik Yönler 7-D Kritik Revizyonlar |
13) | Sınıf içi - Öğrencilerin Performatif Sunumları 8-A Tarihin Durumu 8-B Özgünlüğün Eleştirisi |
14) | Sınıf içi - Öğrencilerin Performatif Sunumları 8-C Farklılık Figürleri |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Required/Recommended Readings | Harrison C. & Wood Paul, ART in THEORY 1900-2000, 2003, Blackwell Publishing Giddens Anthony, MODERNLİĞİN SONUÇLARI, 2016, Ayrıntı Kuspit Donald, SANATIN SONU, 2014, Metis Deleuze G. & Guattari F., FELSEFE NEDİR, 1992, YKY Foucault Michel, ENTELLEKTÜELİN SİYASİ İŞLEVİ, 1994, Ayrıntı Foucault Michel, ÖZNE ve İKTİDAR, 1994, Ayrıntı Roth Leland M., MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2002, Kabalcı Yayınevi Freud Sigmund, SANAT ve SANATÇILAR ÜZERİNE, 1994, YKY Lenoir Beatrice, SANAT YAPITI, 2003, YKY Harrison C. & Wood Paul & Gaiger J., ART in THEORY 1815-1900, 1998, Blackwell Publishing Sennett Richard, TEN ve TAŞ; Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, 2001, Metis Yayınları Rasmussen Steen Eiler, YAŞANAN MİMARİ, 1994, Remzi Kitapevi Trasi Nicoletta, INTERDISCIPLINARY ARCHITECTURE, 2001, Wiley-Academy Christian Bjone, ART and ARCHITECTURE: STRATEGIES in COLLABORATION, 2009, Birkhauser Jane Rendell, ART and ARCHITECTURE: A PLACE BETWEEN, 2006, I. B. Tauris Finkelpearl Tom, DIALOGUES in PUBLIC ART, 2000, MIT Kemp L. Roger (ed.), CITIES and THE ART, 2004, McFarland & Company | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | The course will have presentations by the instructor as well as extensive discussion by the class. Every week students will make performative presentations to explain art theories. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | 1 presentation 1 final work | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | - | ||||||||||||||||||
Computer Use | yes | ||||||||||||||||||
Other Activities | Performance Art, Storytelling | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
kerimkurkcu@gmail.com Kerim Kürkçü / Uniq Gallery Office: Kerim Kürkçü / Uniq Gallery Email: kerimkurkcu@gmail.com Attendance is essential for this course. The students are responsible of participating the artist’s studio visits and Gallery visits. Most of the class and visits time will be allocated to discussion of Art and architectural concepts, ideas, applications. Academic Dishonesty and Plagiarism: YOK Disciplinary Regulation |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Total Workload | 126 | ||||||
Total Workload/25 | 5.0 | ||||||
ECTS | 5 |